سرویس: سیاسی
کد خبر: 31298
|
16:32 - 1396/11/29
نسخه چاپی

ظریف در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ؛

صبح امروز شاهد یک سیرک کارتونی در مونیخ بودیم/خواستار منطقه‌ای قدرتمند هستیم

صبح امروز شاهد یک سیرک کارتونی در مونیخ بودیم/خواستار منطقه‌ای قدرتمند هستیم
وزیر امور خارجه ایران در واکنش به سخنرانی نتانیاهو گفت: صبح امروز شاهد یک سیرک کارتونی در نشست مونیخ بودیم.

به گزارشايلام بيدار،محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ طی اظهاراتی ضمن ابراز خرسندی از حضور در آخرین روز از این کنفرانس بعد از سفر رسمی و تاریخی روحانی به هند گفت: سال گذشته قبل از این اجلاس من پیشنهاد ایران برای ترتیبات امنیتی را در خلیج فارس بر پایه گفت‌وگو، اصول مشترک و اقدامات اعتمادساز تکرار کردم.

وی افزود: برخی از همسایگان ما سال گذشته از فرصت حضور در این نشست (مونیخ) برای اتهام وارد کردن به ایران، استفاده کردند و تعدادی از آنها و دیگران نیز امسال چنین کردند. 

ظریف خطاب به حاضران در این نشست گفت: صبح امروز شما مخاطب یک سیرک کارتونی بودید که ارزش پاسخ را ندارد. اجازه دهید به موضوعات خیلی جدی‌تر بپردازیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به شکست‌ داعش خاطرنشان کرد: شکست داعش به این معنا نیست که تهدید افراط گرایی از منطقه و فراتر از منطقه از بین رفته است.

وی بیان کرد: ریشه افراط‌گرایی به خصوص ایدئولوژی نفرت ادامه دارد و ممکن است در جای دیگری ریشه بدواند.

وزیر خارجه ادامه داد: برای مدت‌ها قدرت‌های نظامی استراتژی‌های چند گانه‌ای را برای پیروزی در جنگ داشتند و برای مدت‌ها آنها از هر استراتژی و راهبردی برای پیروزی در صلح غفلت می‌کردند. برای مدت‌ها قدرت‌های عمده و متحدان منطقه‌ای آنها انتخاب‌های اشتباهی در منطقه ما داشتند و دیگران به ویژه ایران را برای نتایج راهبردهای اشتباه کوته اندیشانه خود مقصر جلوه می‌دادند.

ظریف به تحولات در منطقه از تجاوز صدام به ایران تا بمباران یمن توسط نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان اشاره کرد و با برشمردن این موارد از جمله حمایت‌ از تهاجم صدام حسین به ایران در سال 1980 تا کمک و مشارکت در به کارگیری سلاح‌های شیمیایی علیه مردم ایران و شهروندان عراق، جنگ با صدام برای خارج کردن آن از کویت و پس از آن حذف صدام با کمک همدیگر، اولین حمایت‌ها از القاعده و طالبان تا به راه انداختن جنگ برای حذف آنها از افغانستان،‌ حمایت از تروریست‌های افراطی برای تخریب سوریه و اشغال بخش‌هایی از این کشور تحت پوشش مبارزه با گروه‌های مسلح مورد حمایت مالی، تهاجم اسرائیل و تجاوزهای متعاقب آن به لبنان و اشغال غیرقانونی فلسطین و تهاجم‌های روزمره به حریم هوایی سوریه و بمباران یمن با هواپیماهای مجهز غربی، پرسید: این اقدامات چه حاصلی برای جهان داشته است؟

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکا و متحدانش در منطقه ما از عواقب طبیعی انتخاب‌های غلط خودشان رنج می‌برند، گفت: اما آنها از این و دیگر اجلاس‌ها به منظور احیا و جان بخشیدن به حمله به سیاست خارجی ایران و تیره و تار کردن واقعیت استفاده می‌کنند. آیا آنگونه که بعضی از آنها در اظهاراتی مسخره مدعی آن می‌شوند، ایران آنها را مجبور به اتخاذ چنین انتخاب‌های اشتباهی می‌کند؟

وی پرسید: آیا ما مقصر هستیم به خاطر اینکه در طرف درست تاریخ ایستاده‌ایم و با صدام حسین، القاعده، طالبان، داعش، النصره و دیگران مبارزه کردیم؟ در حالی که آمریکا و شرکایش آنها را به لحاظ مالی و تسلیحاتی تجهیز و حمایت کرده و می‌کنند؟

 

 

*منطقه خلیج فارس نیازمند معماری امنیتی جدید منطقه‌ای

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سخنانش در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ خطاب به حاضران گفت: همانطور که در نشست سال گذشته عنوان کردم، ایران معتقد است که منطقه خلیج فارس نیازمند یک معماری امنیتی جدید منطقه‌ای است.ما بر این باوریم و پیشنهاد یک منطقه قدرتمند را داده‌ایم. منطقه‌ قدرتمندی که در آن ملت‌های کوچک و بزرگ و حتی ‌آنهایی که رقابت‌های تاریخی با یکدیگر دارند، در برقراری ثبات مشارکت می‌کنند.

ظریف رقابت تسلیحاتی در منطقه را باعث ناامن شدن همسایگان در منطقه عنوان کرد.

وی بیان کرد: برای ایجاد یک منطقه قدرتمند ما نیازمند آن هستیم که واقع‌بین باشیم و تفاوت‌ها را بپذیریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما نیازمند آن هستیم که به سمت امنیت جمعی و مفاهیمی چون شبکه‌ سازی امنیتی حرکت کنیم. شبکه سازی امنیتی بر اساس دیدگاه حاصل جمع غیر صفر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: ما نمی‌خواهیم در منطقه هژمون باشیم. چرا که زمان هژمون گذشته است.

ظریف با اشاره به برجام خاطرنشان کرد: برجام یک مثال از تفکر بازی با حاصل‌ جمع غیر صفر بود. شناخت تفاوت‌ها و همچنین شناخت هدف مشترک و احترام به منافع همه طرف‌ها در مذاکراتی سخت که در نهایت به نتیجه موفق برجام منجر شد.

*پیشنهاد روی میز ایران

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: بلافاصله بعد از حصول برجام، ایران به دنبال استفاده از همان دیدگاه برای خلیج فارس و پیشنهاد ایجاد یک «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» بود. این پیشنهاد شنیده نشد، ولی هنوز روی میز است.

وی بیان کرد: این تنها راهی است که وجود دارد و شدنی است، اگر همسایگان ما به ما بپیوندند، مجمعی که به عنوان ابزاری برای کمک به سازماندهی و پیشبرد گفت‌وگو در همه سطوح رسمی و غیررسمی در منطقه ما استفاده خواهد شد و در حالی که گفت‌وگوی رسمی و بین دولت‌ها تشویق می‌شود، می‌تواند گفت‌وگو بین دانشگاهیان و متفکران را نیز ترویج کند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سخنانش یادآور شد: پارامترهای معماری منطقه‌ای پیشنهاد شده توسط ایران آسان اما موثر است، تلاش برای نادیده انگاشتن تضاد منافع و پذیرش تفاوت‌ها.

وی بیان کرد: معماری امنیتی آینده در خلیج فارس باید به نحوی باشد که تمامی کشورهای این منطقه به استانداردهای مشترک براساس منشور سازمان ملل از جمله حاکمیت یکسان کشورها، پرهیز از تهدید یا استفاده از زور، حل مسالمت‌آمیز مناقشات، عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، احترام به تمامیت ارضی و حق تعیین سرنوشت دولت‌ها پایبند باشند.

وزیر خارجه کشورمان گفت: ما باید این را به رسمیت بشناسیم که نیازمند اقدامات اعتمادساز در منطقه خلیج فارس هستیم، از ملاقات‌های نظامی مشترک تا از پیش اعلام کردن تمرینات نظامی و از اقدامات شفاف ساز در تدارکات تسلیحاتی تا کاهش هزینه‌های نظامی که همه اینها می‌تواند منجر به یک پیمان عدم تجاوز منطقه‌ای شود. ما می‌توانیم موضوعاتی چون تشویق توریسم، سرمایه‌گذاری مشترک و ... را آغاز کنیم.

ظریف بیان کرد: در زمانی که به شکل خطرناکی به تشدید مناقشه‌ها که زندگی فرزندان و نوه‌های ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد، نزدیک شده‌ایم، از همتایان خود در منطقه خلیج فارس دعوت می‌کنم تا برای تحقق بخشیدن به این پیشنهاد به ایران بپیوندند.

به گزارش فارس، ظریف در پایان سخنانش به چند سؤال پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره جنجال‌های رژیم صهیونیستی پس از ساقط شدن جنگنده این رژیم خاطرنشان کرد: چیزی که طی روزهای روزهای اخیر به وقوع پیوست متلاشی شدن به اصطلاح «افسانه شکست ناپذیری» (اسرائیل) بود. اسرائیل از تجاوزگری به عنوان یک سیاست علیه همسایگانش استفاده می‌کند. تقریبا هر روز به سوریه حمله نظامی می‌کند اما یک بار که سوری‌ها جنگنده آنها را سرنگون می‌کنند گویی بحرانی به وجود آمده است. بحران، تجاوزگری است. بران نقض حقوق اولیه فلسطینی‌ها.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر روحانی به هند خاطرنشان کرد: ما به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری‌های ایران و همچنین هند هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درباره برجام عنوان کرد: اگر احساس کنیم آنچه که در برجام رخ می‌دهد در راستای منافع‌مان نیست، به گونه‌ای پاسخ می‌دهیم که باعث پشیمانی دیگران شود.

وی با اشاره اجرای برجام توسط ایران و پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در چارچوب این توافق، خاطرنشان کرد: علیرغم تلاش فریبکارانه نتانیاهو برجام حفظ خواهد شد.

ظریف تصریح کرد: ما اولین کشوری نخواهیم بود که توافق هسته‌ای را نقض خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: در صورتی که عربستان سعودی علاقه‌‌مند به گفت‌وگوی جدی باشد، ما معتقدیم بحرانی بین ایران و عربستان وجود ندارد.

به گزارش فارس، ظریف صبح امروز برای شرکت در این نشست وارد مونیخ شد و در حاشیه آن با برخی همتایان خود از جمله وزرای خارجه ارمنستان و گرجستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان 29 بهمن 1395 نیز در سفر به آلمان در پنجاه و سومین اجلاس کنفرانس امنیتی مونیخ حضور یافت و ضمن ایراد سخنرانی در حاشیه این نشست رایزنی‌هایی را با برخی مقامات شرکت کننده داشت.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد