سرویس: بین الملل
کد خبر: 31198
|
12:41 - 1396/11/22
نسخه چاپی

هاآرتص:

هرقدر هم به سوریه حمله کنیم، لاشه جنگنده ما در صدر اخبار خواهد ماند

هرقدر هم به سوریه حمله کنیم، لاشه جنگنده ما در صدر اخبار خواهد ماند
روزنامه «هاآرتص» در تحلیل حمله موفق پدافند هوایی ارتش سوریه به جنگنده متجاوز اسرائیلی، نوشته است هر قدر هم که اسرائیل سوریه را هدف قرار دهد، این تصویر لاشه جنگنده خواهد بود که در صدر اخبار است.

به گزارشايلام بيدار، همزمان با پاسخ موفق پدافند هوایی ارتش سوریه به تجاوز یک جنگنده ارتش رژیم صهیونیستی، رسانه‌های اسرائیلی مملو شده‌اند از تحلیل‌هایی درباره این اقدام ارتش سوریه. اغلب این تحلیل‌ها در این نکته مشترک هستند که ساقط شدن یک جنگنده اسرائیلی، ضربه بزرگی به اعتبار نیروهای نظامی این رژیم بود.

«چمی شالو» تحلیلگر کهنه‌کار اسرائیلی در یادداشتی که در روزنامه «هاآرتص» منتشر شده، به این مسئله اشاره کرده و نوشته است که هر قدر هم که جنگنده‌های اسرائیلی زیرساخت‌های سوریه را هدف قرار دهند، نهایتا آنچه در رسانه‌ها بیش از همه جلب توجه می‌کند، تصاویر لاشه جنگنده ساقط شده اسرائیل است.

وی در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه به نظر می‌رسد اسرائیل و ایران در حال سنجیدن خطوط قرمز یکدیگر هستند، نوشته است: «مهم نیست که نیروی هوایی اسرائیل به تأسیسات ایران و سامانه‌های دفاعی سوریه چه میزان خسارت وارد می‌کند، چراکه نهایتا تصویر گزنده‌ای که در رسانه‌ها دست به دست می‌شود، لاشه جنگنده اف-16 است که در نزدیکی کیبوتز «هاردوف» در جنوب «جلیله» سقوط کرد.»

شالو افزود: «اگر گزارش‌های اولیه مبنی بر اینکه این جنگنده 50 میلیون دلاری توسط موشک ضدهوایی ساقط شده، درست باشند، از زمان جنگ 1982 لبنان این اولین مورد شلیک موفق سوریه به سمت یک جنگنده اسرائیلی بوده است. از آنجا که در سال‌های اخیر جنگنده‌های اسرائیلی در جریان پروازهای متعدد خود در سوریه و لبنان همواره شکست‌ناپذیر بوده‌‌اند، انتشار تصاویر یک جنگنده ساقط‌شده اسرائیلی به عنوان یک پیروزی تاریخی برای سوریه علیه نیروهای صهیونیست به تصویر کشیده خواهد شد.»

مسئله دیگری که این تحلیلگر اسرائیلی به آن اشاره کرده، خوش‌بینی کاذب «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ایجاد روابط نزدیک با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و همراه کردن مسکو با خود است.

او نوشته است: «نخست‌وزیر نتانیاهو با نشان دادن صمیمیتی بی‌سابقه و دیدارهای مداوم با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، این تصور غلط را ایجاد کرد که ممکن است مسکو با اسرائیل در تلاش برای ممانعت از گسترش حضور ایران در سوریه و لبنان، همراه شود.»

شالو این تصور را غلط دانسته و نوشته است که روسیه نشان داده که در خاورمیانه و مناطق دیگر جهان تنها به دنبال منافع خود است و به منافع اسرائیل اهمیتی نمی‌دهد.

وی درباره حزب‌الله هم نوشته است: «بازیگری که اسرائیل باید بیش از همه مراقبش باشد، حزب‌الله است. این تنها نیرویی است که یک قدرت بازدارنده موثر در برابر اسرائیل در اختیار دارد. بیش از 130 هزار موشکی که این گروه شبه نظامی شیعه در اختیار دارد، نه تنها می‌توانند شهرها و زیرساخت‌های اسرائیل را نابود کنند، بلکه اسرائیل را وادار خواهند کرد که جنگی همه‌جانبه و نهایتا پرهزینه برای نابودی تهدید به راه بیاندازد.»

شالو با اشاره به تحقیقات در جریان درباره فساد مالی نتانیاهو، نوشته است که وقوع یک جنگ پرهزینه، می‌تواند به سقوط او منجر شود، همانطور که این اتفاق برای «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر سابق رخ داد. وی با این حال نوشته است که ممکن است نتانیاهو از تنش‌های اخیر با سوریه به عنوان ابزاری برای منحرف کردن اذهان و کاهش احتمال محاکمه‌اش استفاده کند.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد