سرویس: استان ایلام
کد خبر: 29998
|
07:42 - 1396/09/02
نسخه چاپی

گزارش؛

سد ورگر آبدانان همچنان چشم انتظار تخصیص بودجه ملی

سد ورگر آبدانان همچنان چشم انتظار تخصیص بودجه ملی
در حال حاضر هیچگونه اعتباری برای سد ورگر که 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، منظور نشده است و چشم انتظار تخصیص اعتبار و توجه مسئولان است.

به گزارشايلام بيدار به نقل از  آبدانان خبر؛ سد ورگر پروژه ای که عملیات اجرایی این طرح بزرگ آبرسانی سال 92 آغاز شده و تاکنون چهار کیلومتر راه دسترسی، ساختمان اداری ، تاسیسات آزمایشگاهی و سامانه نظارت فنی، دیوار حائل و 9 دهنه زیرگذر آن احداث شده است.


ظرفیت سد ورگر شش میلیون متر مکعب است این سد با 250 متر طول، 30 متر ارتفاع و 55 متر عرض از نوع خاکی با هسته رسی است که با احداث و بهره برداری از آن 2 هزار هکتار از مزارع کشاورزی مناطق ورگر، خوش آب و حکک زیر کشت محصولات آبی قرار می گیرند.
سد ورگر با حوضه‌ی آبریز 18 هزار و 300 هکتار با 25 میلیون متر مکعب خروجی آب در سال یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های تبدیل زمین‌های دیم به آبی این شهرستان است.
برای بهره‌برداری از این سد مخزنی، اعتباری بالغ بر 500 میلیارد ریال نیاز است که با قرار گرفتن در ردیف پروژه‌های ملی و با بهره‌برداری کامل از این سد خاکی می‌توان 3000 هکتار از اراضی این شهرستان را به زیرکشت محصولات کشاورزی آبی برد.

این سد، تنها سد مخزنی خاکی در استان است که با هدف جمع‌آوری سیلاب‌های منطقه و استفاده‌ی بهینه از آن در شهرستان آبدانان احداث می‌شود.
به علت ریزش‌های جوی مناسب و عدم پراکنش مناسب آن در شهرستان، احداث این سد می‌تواند میزان اراضی تحت آبی این شهرستان را افزایش و نقطه‌ای برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی این شهرستان باشد.

سرمایه‌گذاری سازه‌های آبی در استان و کارهای تولیدی در بخش‌های کشاورزی می‌تواند زمینه‌ی تحقق اقتصاد مقاومتی و توسعه‌ی کشاورزی در شهرستان آبدانان را فراهم و سبب افزایش اراضی آبی در این منطقه شود.

آب دهی مصرفی سد مخزنی ورگر، سه میلیون متر مکعب پیش بینی شده است که با بهره برداری از آن، دو هزار و 100 هکتار از اراضی پایین دست زیر کشت آبی قرار می گیرند.
به گفته مسئولین با راه اندازی سد بزرگ ورگر، زمینه اشتغال 330 نفر بصورت مستقیم فراهم می شود ضمن اینکه عملکرد تولید محصولات کشاورزی این شهرستان نیز تا 30 درصد بیشتر می شود.

احداث سد مخزنی ورگر، علاوه بر مزیت کشاورزی، تلطیف هوا، تغییر اکو سیستم منطقه، توسعه صنعت گردشگری و رونق، تفریحات سالم برای خانواده های را نیز بدنبال دارد.
در حال حاضر هیچگونه اعتباری برای سد ورگر که 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، منظور نشده است و با دیدن بی توجهی مسئولان به این پروه سوالات فراوانی به ذهن هر بیننده ای می آید که:
آیا پروژه ای که می تواند تا حدودی در رفع مشکلات اقتصادی شهرستان تاثیر بسزایی داشته باشد به فراموشی سپرده شده است؟

آیا پروژه ی سد ورگر از اولویت کاری مدیران استان و نمایدە حوزە  خارج شده است؟!

انتظار مردم از مسئولان امر این است که از محل اعتبارات ملی، بودجه مورد نیاز این طرح مهم را تامین و در رفع مشکلات اقتصادی این منطقه محروم تا حدودی فعال باشند.
 
 
انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد