سرویس: حسینیه ایلام بیدار
کد خبر: 29721
|
09:21 - 1396/08/12
نسخه چاپی

سبز می پوشند تا سرخ بمانند؛

خدمت رسانی گسترده سپاه به زائران اربعین حسینی + تصاویر

خدمت رسانی گسترده سپاه به زائران اربعین حسینی + تصاویر
سپاه و بسیج تمامی ظرفیت ها و امکانات خود برای خدمت به زائران اربعین حسینی به کار گرفته است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار:: ایام، ایام اربعین است و زائران اربعین حسینی از هر کجای ایران اسلامی خود را برای شرکت در مراسم اربعین حسینی و اجتماع عظیم در کربلای معلی آماده می کنند؛ استان ایلام این روزها در صدر اخبار رسمی کشور قرار دارد چرا که این روزها میزبان زواری است که از مرز بین المللی مهران تردد می کنند.

یکی از حساس ترین نقاط مسیر اربعین در استان ایلام "مرز مهران" از محدوده پل زائر تا میدان اربعین به طول 11 کیلومتر است که مسیر پیاده روی زائران در همین محدوده را شامل می شود.

با توجه به اینکه مراسم پیاده روی اربعین در این محدوده از چند سال گذشته شروع شده لذا هنوز زیرساخت ها به طور کامل به سرانجام کامل نرسیده و مشکلات سال های گذشته ولو کم وجود دارد.

در همین راستا سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام همچون سال های گذشته با بکارگیری تمامی ظرفیت ها و امکانات موجود خود در سطح استان ایلام از ماه ها قبل کار برنامه ریزی برای این ایام را آغاز کرد.

برنامه ریزی برای اربعین در ماه ها قبل

معاونت آماد و پشتیبانی سپاه امیرالمؤمنین (ع) علاوه بر تجهیز امکانات به سپاه های استانی معین در ایام اربعین در مرز مهران، در سه هفته قبل از اربعین حسینی کار جانمایی و احداث محل اسکان زائران را آغاز و در این مدت 14 ست سرویس بهداشتی در مسیر تردد زائران ایجاد کرده است؛ علاوه بر این، اردوگاه ستاد اربعین حسینی سپاه استان ایلام به منظور برنامه ریزی هر چه بهتر برای امورات مربوط به اربعین ایجاد شد.

یکی دیگر از کارهایی که در هفته های مانده به اربعین صورت گرفت برنامه های مربوط به فرهنگی و به فضاسازی 11 کیلومتری بود؛ بعد از خروج از شهرستان مهران تا پایانه مرزی بنرها و پرچم های زیبای مرتبط با اربعین چشم هر زائری را به خود جلب می کند.

علاوه بر این در همین مسیر که به نوعی نزدیکترین مسیر و حتی آخرین مسیر کشور برای ورود به عراق و کربلای معلا است بلندگوهایی نصب شده که نوحه های پخش شده از آن ذهن زائران را به یاد دوران دفاع مقدی بازمی گرداند آنجا که همان نوحه ها و توسل بر اما حسین (ع) توانست پیروزی دفاع مقدس را رقم بزند.

این کمیته تعداد چندین ایستگاه فرهنگی در طول مسیر پایانه مرزی ایجاد کرده تا زائران بتوانند از امکانات آن استفاده لازم را ببرند.

این ایستگاه ها شامل نمازخانه، محل توزیع بروشور، برپایی نماز جماعت و حضور روحانیون و مداحان است، از آنجا تعداد نمازخانه ها در مسیر پایانه مرزی با توجه جمعیت زائران جوابگو نیست لذا ایجاد نمازخانه های کمیته فرهنگی اربعین باعث شده تا امکان اقامه نماز جماعت با حضور روحانیون در این ایستگاه ها فراهم شود؛ همچنین تعداد 100 هزار برشور زیارت اربعین در میان زائران توزیع می شود.

در همین حال سپاه های نواحی استان ایلام به خصوص مسیرهای منتهی به مهران نیز کار خود را برای پذیرایی و اسکان زائران اربعین آغاز کردند و در این راستا این آمادگی وجود دارد تا 12 هزار نفر در شب و روز اسکان داده شوند.

اسکان رایگان زائران در مرز 

اما مقر اصلی اسکان زائران در ستاد اربعین سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام در میدان اربعین در یک کیلومتری پایانه مرزی است که با توجه به جمعیت زیاد در این محل ایجاد ایجاد اسکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این مکان شرایط برای اسکان خواهران و برادران تا هفت هزارن نفر در شبانه روز به صورت مجزا وجود دارد؛ همچنین این آمادگی وجود دارد تا در روزهای اضطراری تا دو برابر جمعیت یعنی تا 14 هزار نفر اسکان داده شود.

شرایط در این مکان برای زائران به گونه ای است که امکان برپایی نماز جماعت وجود دارد و در این راستا روحانی ثابت بعنوان امام جماعت در این ایام کار برپایی نماز جماعت را بر عهده دارد.

ایجاد نانوایی سیار در مرز مهران

جدای از این خدمات سپاه، خدمات تغذیه ای نیز به زائران انجام می شود یکی از مهمترین این خدمات ایجاد آشپزخانه های خانگی به تعداد 240 آشپزخانه است، در این راستا قرار است برای تعداد 20 هزار نفر در روز پخت غذا صورت گیرد.

همچنین در مسیر پایانه مرزی، سپاه با بسته بندی موادغذایی و با برپایی نانوایی سیار در مرز، نقش مهمی را در تأمین تغذیه زوار در این مسیر بر عهده دارد؛ آشپزخانه ای در مرز مهران به همین منظور ایجاد شده که بعد از تهیه غذا به مراحل بعدی از جمله دسته بندی آن اقدام می شود.

همچنین در مسیر 11 کیلومتری شهر مهران تا پایانه مرزی قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه نیز با برپایی ایستگاه صلواتی اقدام به پذیرایی از زوار اربعین می کند.

فعالیت های بهداشتی و درمانی سپاه در اربعین

در حوزه بهداشت و درمان نیز همچون سال های گذشته مراکز بهداشتی و درمانی و به خصوص بیمارستان صحرایی در مرز مهران ایجاد شده که تمامی خدمات این بیمارستان برای زائران رایگان خواهد بود.

در حوزه معاونت مهندسی سپاه استان ایلام نیز اقدامات موٍثری همچون ایجاد زیرساخت های لازم در اردوگاه های زائرین و قرارگاه مرکزی اربعین سپاه، نظارت بر ساخت دو سوله نمازخانه و آشپزخانه سپاه در اردوگاه اربعین و نیز زیرساخت های مربوط به اردوگاه بزرگ اربعین از جمله ساخت بلوار و میدان اقدام کرده است.

در روزهای گذشته نیز جلسه هماهنگی ستاد اربعین سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام با حضور معاون بازرسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل قرارگاه اربعین سپاه در مرز مهران به منظور آخرین تمهیدات و چگونگی هر چه بهتر برنامه ها برای اربعین امسال برگزار شد.

خدمت رسانی گسترده سپاه و بسیج به زائران

سردار "سید صادق حسینی"، فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام در این خصو به خبرنگار اعزامی ایلام بیدار مستقر در مرز مهران از ارائه خدمات گسترده بسیج و سپاه به زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: امسال نیز همانند سال های گذشته به منظور میزبانی از زائران اربعین اقدامات خوبی پیش بینی شده است.

وی گفت: در همین راستا سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام تمامی امکانات و ظرفیت های خود را برای خدمت هر چه بهتر و بیشتر به زائران بسیج کرده و در حوزه های مختلف و مرتبط با زائران از جمله راه، اسکان، اردوگاه، پشتیبانی، حمل و نقل، تغذیه، بهداشت و درمان و فرهنگی و تبلیغات کار خود را در منطقه عمومی مهران و پایانه مرزی از سر گرفته است.

فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام افزود: در حوزه راه، کار مونتاژ، نصب و راه اندازی پل بیلی (پیش ساخته) در محور ارتباطی مهران به ملکشاهی و در جاده ترشابه بعنوان مسیر جایگزین از سوی سپاه انجام شد.

حسینی ادامه داد: سپاه همچنین به منظور تأمین امنیت لازم برای زائران اربعین، برای این ایام اقدامات لازم را پیش بینی کرده و پهپادهای سپاه در مرز مهران مستقر شدند و به زودی نیز بالگردها در منطقه استقرار می یابد.

وی بیان کرد: علاوه بر این در حوزه های جنگ نوین، بیوتروریسم و نیز کمک های مردمی اقداماتی برای ایام اربعین در مهران انجام گرفته است.

حسینی در ادامه به اقدامات مربوط به فضاسازی تبلیغی و محیطی اربعین در مهران اشاره و عنوان کرد: سیستم صوتی سپاه از مسیر پل زائر تا پایانه مرزی در روزهای گذشته نصب شده و در دو روز آینده نیز کار نصب پرچم اغاز می شود.

این فرمانده نظامی همچنین از راه اندازی بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) خبر داد و گفت: همچون سال های گذشته این بیمارستان به منظور خدمت به زائران در منطقه مرزی مهران مستقر خواهد شد و تمامی خدمات در این بیمارستان برای زائران رایگان خواهد بود.

حسینی با بیان اینکه سپاه برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی از هیچ تلاشی دریغ نمی کند، گفت: علاوه بر حضور مستمر و دائمی سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام، چند سپاه های استانی دیگر نیز به منظور خدمات رسانی گسترده به زائران در منطقه حضور دارند.

سپاه,اربعین96,مرزمهران,استان ایلام,ایلام بیدار

 

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب