سرویس: استان ایلام
کد خبر: 29444
|
06:49 - 1396/07/20
نسخه چاپی

قاضی و مقصر، تدبیر موثر؛

حکمی که مهربانی و احسان آفرید

حکمی که مهربانی و احسان آفرید
استفاده از مجازات های جایگزین حبس علاوه بر تامین آثار فردی اصلاح فرد مجرم به نوعی آثار فرهنگی و اجتماعی سازنده و موثری را نیز تامین می کند.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازنسیم دهلران؛ در کشور ما برای مجازات افراد بزهکار و مجرم از "زندان" بعنوان تنها ابزار بازدارنده و روشی برای متنبه ساختن فرد مورد نظراستفاده می کنند. شاید "زندان" آخرین راه برای دستگاه قضا باشد ولی برای فرد زندانی می تواند ابتدای راه برای یک شروع تازه باشد.

اثر زندان به لحاظ ماهیتش ممکن است نه تنها بازدارنده نباشد بلکه امروزه به دلیل تنوع جمعیت زندان، اثرات برنامه های اصلاحی کم رنگ شده و خطر تکرار جرم و همچنین یادگیری فنون ارتکاب جرم و نیز یادگیری گرایش به جرم و افزایش کیفیت و کمیت آن از سوی مجرم افزایش می یابد.

تحقیقات، آمار و اطلاعات نشان می دهد که بین مقدار نتایج منفی مجازات و میزان جرم رابطه ای برقرار نیست و اکثریت افرادی که یک بار زندانی می شوند مجددا دچار بزهکاری می شوند و به زندان باز می گردند و در موارد خاصی افزایش مجازات از تکرار جرم کاسته است یا ثابت نگه داشته می شود و چنانچه مجازات افزایش بیشتری یابد، چه بسا جرم هم افزایش پیدا کند.

گاهی اوقات زندان در مواردی باعث ازهم گسیختگی های خانوادگی به صورت: طلاق ، بی سرپرستی ، دوری از خانواده ، فقدان همانند سازی لازم با خانواده ، عدم پذیرش و طرد شدن از خانواده و …در خانواده های زندانیان خواهد شد.

طرد شدن از اجتماع یکی از مهمترین هزینه های مجازات زندان است. از این رو هزینه اخلاقی برای ارتکاب مجدد جرم به شدت کاهش می یابد، زیرا فرد در اولین زندان خود تاحدود زیادی این هزینه طرد را تحمل کرده و قبح مسئله برای او از بین رفته است.

اما خوشبختانه چند وقتی است در فضای مجازی و رسانه ها اخباری درخصوص طرح "مجازات های جایگزین حبس"شنیده می شود که این مجازات های جایگزین حبس از جمله خدمت به جامعه به جای رفتن به زندان و یا سرپرستی اجباری افراد بی سرپرست، هم به سود فرد مجرم می باشد و هم به سود جامعه است.

براساس این گزارش؛ یکی از ویژگی های بارز قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ پیش بینی مجازات های جایگزین حبس بوده است، با این حال این طور به نظر می رسد که دادگاه ها توجه کافی به استفاده از ظرفیت های مجازات های جایگزین حبس نشان نداده اند.

رای قاضی باقری یکی از نمونه های بارز و عینی استفاده از مجازات های جایگزین حبس است که علاوه بر تامین آثار فردی اصلاح فرد مجرم به نوعی آثار فرهنگی و اجتماعی سازنده و موثری را نیز تامین می کند.

"مهدی باقری"دادیار دادگاه عمومی دهلران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار کرد: سالانه بیش از 800 هزار مورد حادثه رانندگی در سراسر کشور رخ می دهد که سبب تشکیل پرونده های بسیاری در محاکم قضایی می شود.

*فردی کردن مجازات یکی از آثار مجازات های جایگزین حبس است

 

وی با اشاره به ماده 66 قانون مجازات اسلامی در خصوص اختیارات قضات دادگستری در خصوص استفاده از مجازات های جایگزین حبس عنوان کرد: باتوجه به بلاتصدی بودن شعبه 101 دادگستری شهرستان آبدانان، چندماهی بصورت دادرس مأمور به خدمت در دادگستری آبدانان حضور داشتم که حجم بسیار زیادی از پرونده های قضایی در این شعبه وجود داشت.

قاضی باقری ادامه داد: باتوجه به اینکه پرونده های تصادفات در اولویت بررسی قرار گرفتند با پرونده ای مواجه شدم که براثر بی احتیاطی و وقوع تصادف، شخصی دچار آسیب جسمانی شده بود.

 

وی گفت: با بررسی شرایط و ویژگی های شخصیتی و اجتماعی فرد راننده بنده را به این فکر وا داشت که از حیث جنبه عمومی حکمی را صادر نمایم که این فرد از نزدیک با شرایط و مسائل و مشکلات زندگی خانواده ای که براثر بی احتیاطی یک نفر سرپرست و نان آور خود را از دست داده است آشنا شود.

دادیار دادگاه عمومی دهلران هدف از مجازات های جایگزین حبس را اصلاح و درمان مجرمین، فردی کردن مجازات، پیشگیری از جرم و حبس زدایی و کاهش جمعیت زندان ها برشمرد.

قاضی باقری تصریح کرد: براساس این حکم فرد راننده که باعث واردآمدن صدمه بدنی غیرعمد به فرد مقابل شده بود به مدت یکسال به انجام دستور مشارکت در طرح محسنین یا اکرام ایتام کمیته امداد خمینی(ره)برای یک نفر که سرپرست خانواده خود را ازدست داده است بعنوان مجازات جایگزین حبس تعزیری محکوم گردید.

وی با اشاره به رضایت متهم پرونده از حکم صادر شده برای وی، خاطر نشان ساخت: با ابلاغ این حکم به دادگستری آبدانان و به مرحله اجرا درآمدن آن، مسئولین کمیته امداد امام خمینی(ره) از این حکم استقبال نموده و آن را در راستای نهادینه کردن فرهنگ حمایت از طرح اکرام ایتام و اشاعه طرح محسنین در جامعه بسیار موثر دانستند.

قاضی و مقصر، تدبیر موثر

 

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب