سرویس: حسینیه ایلام بیدار
کد خبر: 29439
|
07:32 - 1396/07/20
نسخه چاپی

گزارش؛

لغو ویزای ایران و عراق نیازی که به آن پرداخته نشده است

لغو ویزای ایران و عراق نیازی که به آن پرداخته نشده است
تردد روزانه 10 هزار نفر به طور متوسط از مرز مهران به کشور عراق در ایام خاص نشانگر توجه زائران به این مرز بین المللی که میطلبد مقامات دوکشور لغو ویزا را در تسهیل تردد در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از آوای مهران ، در نشست صمیمی هیئت‌های ایرانی و عراقی در رابطه با اربعین حسینی که هفته گذشته در مرز مهران برگزار شد انتظار می رفت در کنار موضوعات مطرح شده لغو روادید بین دو کشور در اولویت قرار گیرد.

 تصمیم گیری درباره ویزای ورود به یک کشور یکی از اقدامات دیپلماتیکی است که هر دولتی با در نظر گرفتن شرایط و قوانین داخلی و نیز مبادلات تجاری و سیاسی اقدام به تسهیل و حتی لغو آن می کند.

 

 

در سالهای گذشته جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی بود که به خصوص در دولت یازدهم بارها تمایل خود برای لغو ویزا با کشورهای مختلف را اعلام کرد تا جایی که حتی حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت امور خارجه گفت: «آماده ارائه خدمات ویزایی و همچنین لغو ویزا برای هر کشوری به صورت متقابل هستیم.» و در این راستا کارگروهی با عضویت نهادهای امنیتی و انتظامی، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل و تصمیم‌ها و طرح‌های آن در کمیسیون‌های تخصصی هیأت دولت بررسی و مشخص شد.

با روی کار آمدن دولت روحانی و در شرایطی که دولت جدید از تلاش برای تقویت صنعت گردشگری ایران با اقداماتی نظیر حذف روادید سخن می گفت، کشورهای گرجستان، عمان، اندونزی، مصر و مالزی روندی منفی در روابط گردشگری خود با ایران پیش گرفتند.

ضرورت های لغو روادید میان ایران و کشورهای همسایه با اشتراکات فرهنگی و مذهبی

هرچند که لغو روادید با سایر کشورها در یک فرآیند متقابل باید انجام شود اما این در حالی است که شاید بهتر باشد این تسهیل رفت و آمد با برخی کشورها از جمله کشورهای دوست و همسایه در اولویت لغو روادید قرار گیرند چراکه هر گونه تسهیل‌سازی در این امر، موجب ایجاد رغبت و انگیزه بیشتر گردشگران برای سفر به کشورها می‌شود.

در مجموع لغو روادید با کشورها اگر با توجه به مصالح امنیتی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد، به همراه فراهم بودن بسترهای مناسب می‌تواند یکی از عوامل بسیار مؤثر در ورود متقابل گردشگران به کشورها باشد و توافق کشورها در این زمینه، مراحل پیچیده و زمان‌بر اخذ روادید را به عنوان یکی از عمده مشکلات گردشگران در سفر به کشورها از بین خواهد برد.

 

 

مصداق بارز این مهم تعامل با کشورهایی است که به دلیل اشتراکاتی از قبیل فرهنگی و مذهبی، میزان رفت و آمد متقابل بیشتری فی ما بین آنها وجود دارد.

سالانه هزاران نفر از شهروندان عراقی برای زیارت حرم امام رضا و حرم حضرت معصومه به مشهد و قم، برای درمان به تهران و برای استفاده از مناظر زیبای تاریخی و طبیعی به اصفهان و شهرهای شمالی ایران سفر می کنند و این در حالی است که هر ساله در اربعین حسینی، بزرگترین زنجیره انسانی با حضور گسترده و میلیونی شیعیان و نیز ایرانی ها از نجف تا کربلای حسینی تشکیل می شود.

حماسه دهها میلیونی اربعین که به جرئت میتوان گفت نمونه ی مشابه دیگری در دنیا وجود ندارد اما در این میان لغو ویزای عراق یکی از موضوعاتی بوده است که از سوی مسئولین دو کشور مطرح شده است.

 

 

بهمن ماه 94 بود که در دیدار نخست وزیر عراق با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، حیدر العبادی از پیگیری برای لغو روادید بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق خبر داده بود و وعده ای که بر زمین ماند و عملی نشد.

با این حال سرپرست سازمان حج و زیارت استان ایلام از صدور ویزا خبر داد و گفت: تاکنون تعداد 300 مورد ویزا در ایلام صادر شده است که این روند روز به روز در حال افزایش است.

 

 

"مهدی حیدری"، سرپرست سازمان حج و زیارت استان ایلام در گفتگویی از فعالیت 14 دفتر صدور ویزا سخن گفت و اظهار کرد :این تعداد دفتر به صورت قانونی و دارای مجوز در حال انجام کارهای مرتبط با صدور ویزا برای زائران اربعین هستند.

وی از زائران خواست تا برای دریافت ویزا در همین روزها اقدام کنند و آن را به روزهای پایانی موکول نکنند تا دچار مشکل زمان صدور ویزا نشوند.

طبق آمارهای اعلام شده جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با حدود 12 کشور لغو روادید متقابل دارد، و همچنین 28 کشور برای لغو روادید با ایجاد شرایط متقابل هدف گذاری شده اند که در دستور کار و فرایند مذاکرات و توافق وزارت امور خارجه با طرف های مقابل برای ایجاد این شرایط قرار گرفته است.

همچنین در حال حاضر اتباع 190 کشور دنیا امکان دریافت ویزای فرودگاهی برای سفر به ایران دارند و با توجه به تقاضای بسیار زیاد اتباع خارجی به ویژه کشورهای مسلمان و عربی برای سفر به ایران و درخواست حضور بیشتر در کشورمان، با پیشنهاد مشترک وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، زمان استفاده از ویزای فرودگاهی از یک به 3 ماه افزایش یافته است.

گفته می شود لیست کشورهایی که هم اکنون با جمهوری اسلامی ایران قرارداد لغو روادید (ویزا) دارند عبارتند از: سوریه، ترکیه ، کیپ ورد، کنیا، ماداگاسکار، موزامبیک، سیشل، تانزانیا، توگو، اوگاندا، بولیوی، دومینیکا، اکوادور، هائیتی، نیکاراگوئه، ونزوئلا، ارمنستان، بنگلادش، لائوس، ماکائو، مولداوی، مالزی، نپال، سریلانکا، تیمور شرقی، کوزوو، جزایر کوک، ایالات فدرال میکرونزی، نیووی، پالائو، ساموآ، تووالو، گرجستان، آذربایجان.

اما انتظار می رود در کنار نشست های صمیمی، مسئولان دو کشور ایران و عراق ، لغو روادید بین این دو کشور به عنوان کشوری همسایه با اشتراکات فرهنگی و مذهبی در اولویت اقدامات دولت قرار گیرد و مسئولان، در این باره، متفاوت تر بیاندیشند و گام های جدی تری را در این زمینه بردارند.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب