سرویس: بین الملل
کد خبر: 29286
|
17:02 - 1396/07/11
نسخه چاپی

جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق درگذشت

جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق درگذشت
«جلال طالبانی» رئیس جمهور سابق عراق، امروز در سن 84 سالگی به دلیل بیماری در آلمان درگذشت.

به گزارشايلام بيدار،«جلال طالبانی» رئیس جمهور سابق عراق که مدتها درگیر بیماری و عوارض کهولت سن بود، امروز سه‌شنبه درگذشت.

ساعتی پیش منابع متعدد از درگذشت او خبر داده بودند اما دفتر طالبانی اعلام کرد که وضعیت او وخیم شده و به کُما رفته اما هنوز در قید حیات است.

سرانجام دقایقی بعد، تلویزیون «رووداو» و دیگر منابع عراقی، تأیید کردند که او بر اثر وخامت وضعیت جسمانی‌اش دار فانی را وداع گفته است. 

جلال طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق و دبیر کل حزب اتحادیه میهنی کردستان، حدود سه هفته گذشته برای پیگیری امور درمانی خود به آلمان رفته بود.

جلال طالبانی، که در میان مردم کُرد به «مام جلال» (عمو جلال) معروف بود، زادهٔ 12 نوامبر 1933، رئیس جمهور عراق در فاصله سالهای 2005 تا 2014 میلادی و رهبر حزب اتحادیه میهنی کردستان بود.

طبق کتاب زندگی‌نامه وی، طالبانی یکی از کُردهای ایران بود که خاندان وی از ایران به عراق مهاجرت کرده‌اند. مام جلال فارغ التحصیل رشته حقوق در سال 1959 از یکی از دانشگاه‌های بغداد بود. 

در توصیف او گفته‌اند که ««مام جلال، حقوقدان و سیاست‌مداری باهوش، دارای توانایی خاصی در اتحاد و همبستگی کُردها و تأثیرگذار روی دوست و دشمن، محبوبیتی فوق‌العاده در بین کُردها، در عراق و خارج آن است».

اولین بار در 18 دسامبر 2012 ، رسانه‌های عراقی خبر از سکته مغزی و وخیم بودن حال وی دادند. او در همان سال (2012) برای درمان به آلمان رفت. حدود یک سال بعد در دسامبر 2013 اولین تصاویر جدید از او منتشر شد که نشان دهنده بهبود وضعیت جسمانی‌اش بود. او بعد از مدتها در 19 ژوئیه 2014 به کشورش عراق بازگشت.

مام جلال تا امروز با تبعات سکته مغزی و عوارض کهولت سن دست و پنجه نرم کرد و سرانجام امروز، سوم اکتبر 2017 (11 مهرماه 96) در آلمان در گذشت.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد