سرویس: استان ایلام
کد خبر: 29190
|
10:40 - 1396/07/06
نسخه چاپی

وقتی خدمت به مردم در اولویت نیست؛

شورای شهر "دره شهر" در آستانه انحلال

شورای شهر "دره شهر" در آستانه انحلال
اینروزها شهر تاریخی و متمدن دره شهر بجای تعامل، اتحاد، رفع مشکلات اقتصادی ، رفع مشکلات شهری، رفع معضلات اجتماعی مانند خودکشی طلاق و اعتیاد به جولانگاه افراد ریاست طلب و قدرت طلب افتاده و بسان گوشت قربانی تکه تکه می شود.

به گزارشايلام بيداربه نقل ازسیمره خبر، بعد از جنجال انتخاب نافرجام شهردار در دره شهر حال نوبت به وضعیت تاسف بار انتخاب هیئت رئیسه شورای شهرستان رسیده است.

 بر اساس ماده 2 قانون تشکیل شوراهای شهرستان 15 روز پس از تشکیل دو سوم شوراهای اسلامی شهرها و بخشهای تابعه اولین جلسه این شورا باید با دعوت فرماندار انجام شود.

بر همین اساس فرمانداری دره شهر نیز در اقدامی قانونی طی نامه ای تمامی پنج عضو منتخب این شورا را در تاریخ (یکم مهرماه) برای تعیین هیئت رییسه به دفتر فرمانداری دعوت کرد، اما به  دلیل اختلافات و غیبت برخی اعضای معرفی شده این جلسه هرگز تشکیل نشد تا دره شهر اینبار به چالش و مشکلی جدید چشمک بزند.

مرور قوانین تشکیل هیئت رئیسه شورای شهر

1. بر اساس ماده سوم  قانون شوراهای اسلامی اولين جلسه شورا مسن ترين فرد از اعضاي حاضر به عنوان رييس سني و جوان ترين اعضاي حاضر به سمت منشي تعيين مي‌شوند و در جايگاه هيات رييسه قرار مي‌گيرند.

2. بر اساس ماده چهار نیز وظايف هيات رييسه سني، اداره اولين جلسه اعم از انجام مراسم تحليف و اجراي انتخابات هيات رييسه دايم شوراست.

3. هيات رييسه شورا عبارتنداز يك رييس ،يك نايب ریيس و حداقل يك منشي كه به همراه سخنگوي شورا در اولين جلسه با اكثريت مطلق آراي حاضران براي مدت دوسال انتخاب مي‌شوند.

با توجه به قوانین بالا در شهرستان دره شهر نیز پس از انتخابات دیر هنگام در تاریخ (۲۶ شهریور) ماه یعنی با 11 روز تاخیر "محمد صفری" و "صادق دیرکوند" بعنوان منتخبین شورای شهر و روستای بخش ماژین،"یاسر اسا" بعنوان منتخب بخش مرکزی، "اسماعیل کریمی نیا" و "سید رامین رحیمی" نیز از طرف شورای شهر برای تعیین هیئت رئیسه  به فرمانداری دره شهر معرفی شدند.

اما انتخاب هیئت رئیسه شورای شهرستان به دلیل غیبت دو عضومعرفی شده و معترض شورای شهر و به حد نصاب نرسیدن اعضا  لغو شد تا جرقه اختلاف و تنش در این شهرستان زده شود.

 

دوئل بر سر قدرت

 بر اساس گزارشات دریافتی از پنج عضو منتخب دو نفر از اعضا بر سر ریاست این شورا اختلاف شدیدی پیدا کرده اند که همین مسئله باعث عدم برگزاری این انتخابات شد.

یکی از انها  نبروی جوانی و تعامل خود با استان را دلیل نامزدی برای ریاست شورا اعلام و دیګری نیز به تجربه چهارساله شورای چهارم و نیز دارا بودن سه رای از پنج رای منتخبین، خود را محق تکیه بر صندلی این مسئولیت می داند.

کار بجایی رسید که پادرمیانی فرماندار دره شهر نیز راه بجایی نبرد و انتخاب هیئت رییسه این شورا به دلیل اختلاف، جنگ قدرت و یارکشی برای رای به تعویق افتاد.

این در حالی است که بر اساس قانون درصورت حضور نیافتن دو عضو و نیز عدم برگزاری انتخابات در موعد مقرر عملا شورای شهرستان دره شهر منحل خواهد شد.

حذف آسا برای موازنه قدرت

 

در همین حین در اقدامی عجیب فرمانداری دره شهر انتخابات شورای بخش مرکزی را ابطال و "یاسر اسا" منتخب این شوراها را نیز از گردونه انتخابات حذف کرد تا قدرت بین دو نفر مدعی تقسیم شود.

پس از لغو این انتخابات در روز چهارشنبه پنجم مهرماه درست یک روز بعد فرمانداری در اقدامی سریع و ضرب الاجلی، با ارسال نامه ای به بخشداری دستور برگزاری مجدد انتخابات شوراهای بخش مرکزی و تعیین عضو جدید را صادر کرد.

اما قضیه به اینجا ختم نشد بلکه اینبار دو عضو دیگر نیز با اعتراض به این مسئله کار فرمانداری را جانبدارانه و دخالت در دموکراسی انتخابات دانسته و عملا با اعلام اینکه در صورت انتخاب عضو دیگر انها نیز در انتخابات هیئت ریسه شرکت نمی کنند چالش جدیدی جلوی راه فرمانداری این شهرستان قرار دادند.

شش یوال از فرمانداری دره شهر

یکی از ابهامات این انتخابات ابطال ارای بخش مرکزی در روز چهارشنبه پنجم مهرماه بود که سوالات زیادی را در ذهن مردم ایجاد کرد.

سوالاتی که فقط فرمانداری دره شهر می تواند برای ابهام زدایی و عدم دخالت در این انتخابات یه انها جواب دهد

1. دلیل لغو منتخب شورای مرکزی انهم بعد از 11 روز از انتخابات چه بود است؟

2. اگر انتخابات مشکلی داشته و یا تقلبی صورت گرفته  پس چرا فرمانداری در نامه ای همه اعضا را روز (یکم مهرماه) برای تعیین هیئت رییسه به فرمانداری دعوت کرده است؟

3. اگر انتخابات مشکل داشته چرا با مسببین آن و ناظرین توسط دستگاهای انتظامی، امنیتی و قضایی برخورد قانونی صورت نگرفته مگر نه اینکه رای امانت است؟

4. چه تضمینی هست که بعد از انتخابات مجدد باز هر دو طیف بر سر ریاست به جان هم نیوفتند؟

5. با توجه به مشکلات قومی ، قبیله ای که منجر به نزاع و تنش زیادی در شهرستان شد یهتر نبود بجای برگزاری این انتخابات انهم با این دستپاچگی از روشهای تعاملیتری استفاده می شد؟

6. ایا فرمانداری با توجه به لغو راحت این انتخابات نمی توانست برای کاهش تنش دو نفر مدعی را راضی به انصراف از ریاست کرده و از سه عضو دیگر برای این پست استفاده کند؟

شورای شهر دره شهر در استانه انحلال

 

شورای شهرستان بعنوان نماینده همه شوراها در استان یکی از اهرمهای مهم هر شهرستان برای رفع محرومیتها و مشکلات ان منطقه است.

بد نیست برای اشنایی با این شورا برخی وظائف ان را با هم مرور کنیم

1. ارائه پیشنهادات لازم در زمینه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی‌شهرستان به دستگاههای اجرائی ذی‌ربط و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و شورای استان.

2.  نظارت بر حسن اجراء تصمیمات شورای شهرستان.

3.  تصویب، اصلاح ، تتمیم و تفریغ بودجه دبیرخانه شورای شهرستان و شوراهای شهر در شهرستان به استثنای شورای شهر مرکز استان

4. هماهنگی و رسیدگی به مسائل و حل و فصل مشکلات فی‌مابین شوراهای‌شهر و بخش، در مواردی که قابل پیگیری قضائی نیست.

5. نظارت بر عملکرد و فعالیتهای شوراهای بخش و شهر. 

وقتی قطب گردشگری استان ایلام گوشت قریانی می شود

 

شهرستان دره شهر بعنوان قطب گردشگری استان ایلام به دلیل ضعف در تعامل، نداشتن نفوذ در استان و کشور، کشکشهای قومیتی وجنگ قدرت با مشکلات زیادی شهری روبرو شده است.

ناموفق بودن شوراهای ادوار این شهر برای انتخاب شهردار و نیز جدال هرساله برای یک ریاست ناقابل همیشه باعث محرومیت این شهرستان تاریخی شده است.

اینکه تعدادی با استفاده از رای مردم فقط و فقط برای قدرت و ریاست طلبی شهر را در آستانه حذف شورای شهرستان و فاجعه ای جبران ناپذیر ببرند ایا خیانت به اعتماد و رای مردم نیست.

اینکه کاری با تعامل و نگاه به محرومبتهای شهر بگونه ای ارام و دوری از تنش انجام گیرد اینقد سخت بود که دست به این اقدامات و گروکشیهای قدرت طلبانه بزنید.

ایا رفتار این پنج نفر که بجای خدمت به مردم با توجه به شعارهایشان با استفاده از حقی که مردم به انها داده اند جنگ قدرت را بیندازند مایه ناراحتی و شرم ساری نیست.

اینروزها شهر تاریخی و متمدن دره شهر بجای تعامل، اتحاد، رفع مشکلات اقتصادی ، رفع مشکلات شهری، رفع معضلات اجتماعی مانند خودکشی طلاق و اعتباد به جولانگاه افراد ریاست طلب و قدرت طلب افتاده و بسان گوشت قربانی تکه تکه می شود.

حال باید دید فرماندار دره شهر برای رفع این مشکل بسیار مهم که می تواند دست این شهرستان را از بودجه های کلان استانی کوتاه کند چه راهکاری دارد.

امیدواریم در این ایام که نماد اتحاد و برادری است این افراد بجای تنش با راهکارهاب به دنبال رفع مشکلات و ابادانی دیار رنج کشیده سیمره باشند.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب