سرویس: استان ایلام
کد خبر: 28815
|
09:11 - 1396/06/19
نسخه چاپی

مراتع دهلران؛ استعمار عشایر کرمانشاه

مراتع دهلران؛ استعمار عشایر کرمانشاه
شهرستان دهلران تا چندی دیگر به دلیل آب و هوای مناسب کانون اسکان عشایر کرمانشاه و دیگر همسایگان خواهد بود قطعا استفاده آنها از طبیعت و منابع دهلران به هیچ عنوان به سود این شهر نخواهد بود.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازر ،شهریور به نیمه رسید؛ نرم نرمک صدای پاییز به گوش می رسد ؛

صدای زنگوله ها و آوای نِی های عشایر همسایه ها !!

در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارند ؛ تامین پوشاک ، لبنیات ، مرکبات و دیگر ارزاق غذایی شاید تنها جزیی از تولیدات عشایر عزیزی باشد که با کمترین هزینه ی مصرفی برای هر منطقه ای بیشترین نقش را در اقتصاد ایفا کنند اقتصادی مستقل و وابسته به غیر ! اما تمام ماجرا به اینجا ختم نمی شود.

نابودی طبیعت،افزایش بیماریهای انسان و دام، تخریب بی رویه درختان و پدیده گرد و خاک از کمترین آثار بجای مانده از اتراق عشایر در دهلران است.

مراتع دهلران / استعمار عشایر کرمانشاه

 

برخلاف زندگی روستایی و شهری ، زندگی عشایر با طبیعت توام گشته است و این خود دلیل موجهی برای تاثیرگذاری ِ این قشر بر نابودی آن است قطع درختان به منظور تهیه علوفه موردنیاز دام ها یکی دیگر از پدیده های شومی است که هرساله با اتراق عشایران همسایه چون کرمانشاه یا خوزستان شاهد آن هستیم آنهم در منطقه ی خشکی چون دهلران که خود دارای پوشش گیاهی فقیر و خشکسالی های ممتد است!

 فاجعه است اگر بگوییم احداث مسیر د رمناطق سبزدهلران جهت سهولت رفت و آمد عشایر غیر منطقه ای تیر خلاصی بر پوشش سبز دهلران وارد کرده است . بر همه روشن است احداث راهها ، به شدت به روند تخریب فضای سبز کمک خواهد کرد.

تلخ است اما چاره چیست؟ دهلران تا چندی دیگر به دلیل آب و هوای مناسب کانون اسکان عشایر کرمانشاه و دیگر همسایگان خواهد بود قطعا استفاده آنها از طبیعت و منابع دهلران به هیچ عنوان به سود این شهر نخواهد بود چرا که اداره امور عشایری بنا بر مشخصه ی انسان دوستی ِ خود مکلف به تامین هزینه های مربوط از جمله ؛ آب رسانی ها ، توزیع سوخت ، ترمیم و بهسازی جاده ها برای این قشر خواهد بود اما بازدهی وتوانمندی همان عشایرِمهمانی که در دهلران سُکنی می گزینند متعلق به استانهای خودشان خواهد بود.

مراتع دهلران / استعمار عشایر کرمانشاه

 

 بد نیست بدانیم دهلران در زمینه ی تولیدات دامی و فراورده های لبنی به هیچ عنوان متکی به عشایر بیگانه نبوده و همیشه همان عشایر زحمت کش و محروم ِ خودش بیشترین بهره وری ها را تقدیم دهلران نموده اند .

 

پس با برنامه ریزی های جامع راه را برای بهره مندی عشایر دهلرانی و نه بیگانه هرچه بهتر و غنی تر باز کنیم .

 

یادمان نخواهد رفت تیرماه 95 که در منطقه ابراهیم قتال 40راس دام از یک عشایر زحمت کش دهلرانی بدلیل همسایگی با یک عشایر کرمانشاهی تلف شد .

مراتع دهلران / استعمار عشایر کرمانشاه

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب