سرویس: سیاسی
کد خبر: 28769
|
12:53 - 1396/06/14
نسخه چاپی

طلبکاری مدیرانی که به‌جای "محاکمه" ذخیره انقلاب شدند/ نجومی ها؛ هر روز "پر رو" تر از دیروز

طلبکاری مدیرانی که به‌جای "محاکمه" ذخیره انقلاب شدند/ نجومی ها؛ هر روز "پر رو" تر از دیروز
نجومی‌بگیران در حالی درخواست بازپس‌گیری حقوق‌های نجومی‌شان را دارند که با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب علاوه بر استرداد حقوق‌های نجومی‌شان به بیت المال، باید مجازات هم می‌شدند.

به گزارشايلام بيدار، ماجرای فیش‌های نجومی نخستین بار در اردیبهشت ماه سال گذشته و با انتشار فیش‌های برخی مدیران بیمه مرکزی کلید خورد که منجر به استعفای رئیس وقت آن شد. در آن ماجرا ظاهرا دولتمردان از مردم عذرخواهی کردند اما در واقع چنین نبود چرا که چندی پس از آن فیش‌های حقوقی متعددی از مدیران نجومی‌بگیر از قبیل فیش حقوقی نجومی علی صدقی مدیر عامل وقت بانک رفاه یا صفدر حسینی رئیس وقت صندوق توسعه ملی منتشر شد.

این موضوع با واکنش شدید مردم و مسئولان مواجه شد و کار تا جایی پیش‌رفت که رهبر معظم انقلاب برکناری و مجازات مدیران متخلف و همچنین بازگرداندن اموالی که به ناحق از بیت المال خارج شده بود را خواستار شدند.
 
ایشان در دیدار با اعضای هیئت دولت در خصوص حقوق‌های نجومی بیان داشتند: موضوع حقوق های نجومی، در واقع هجوم به ارزش ها است اما همه بدانند که این موضوع از استثناءها است و اکثر مدیران دستگاه‌ها، انسان‌های پاک‌دست هستند، اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتماً با آن برخورد شود.
 
اما دولتی‌ها نه تنها اقدام قاطعی در راستای برخورد با مدیران نجومی‌بگیر انجام ندادند بلکه هر روز از آن‌‌ها با عباراتی از قبیل "ذخیره انقلاب" هم تجلیل به عمل آوردند؛ اما در روزهای اخیر اخباری در خصوص تبرئه مدیران نجومی‌بگیر منتشر شده و گفته می‌شود برخی از آن‌ها خواهان دریافت مبالغی شده‌اند که تحت عنوان حقوق‌های نجومی از آن‌ها گرفته شده و به بیت المال بازگردانده شده است.
 
محمد حسینی، در خصوص پیگیری پرونده حقوق های نجومی در دیوان محاسبات  اظهار داشت:در مجلس نهم در زمان مدیریت آقای رحیمی  پرونده حقوق های نجومی مطرح شد و دیوان محاسبات به عنوان دستگاه های نظارتی بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار می داد البته دیوان محاسبات وظیفه داشت از بروز چنین تخلفاتی جلوگیری کند. باید قبل از این مراقبت می کرد.
 
نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:پس از اعلام رسانه ای این تخلف، ریاست مجلس ماموریت خاص و ویژه ای برای بررسی پرونده حقوق های نجومی به دیوان محاسبات داد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دیوان محاسبات هم با توجه به ساختار سازمانی ای که دارد این موضوع را بررسی کرد. در دیوان محاسبات دو معاونت وجود دارد که تمام دستگاه ها و وزارتخانه های زیرمجموعه  استان تهران را بررسی می کند و در هر استان نیز تشکیلات استانی مربوطه وجود دارد.
 
مدیرکل سابق برنامه‌ریزی دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: دیوان محاسبات با بررسی حقوق و مزایای همه مدیران، گزارشی را بعد از جمع آوری اطلاعات در صحن علنی مجلس قرائت کرد. در این گزارش اعلام شد حدود ۴۰۰ مدیر، رقم هایی را به عنوان حقوق نامتعارف دریافت کرده اند و براساس نامه نگاری هایی که دیوان محاسبات انجام داده است حدود ۲۳ میلیارد تومان میزان اضافه پرداختی به این افراد بوده که از آنها پس گرفته شده است.
 
وی با اشاره به بررسی این موضوع در کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: گزارشی در این خصوص به کمیسیون برنامه و بودجه داده شد و کمیسیون معتقد بود که مبانی حقوقی برای پرداخت این حقوق ها مدنظر قرار نگرفته لذا پرونده ها در قالب ۸۸ دستگاه اجرایی به دادسرای دیوان محاسبات ارسال شد.
 
حسینی افزود: تنها مستند دستگاه های اجرایی برای این پرداخت ها، بخشنامه شورای حقوق و دستمزد بود مبنی بر اینکه دریافتی بیش از ۲۰ میلیون تومان برای بررسی حقوق های نجومی مدنظر قرار گیرد. این در حالی است که تسری این بخشنامه به گذشته جای ابهام داشت.
 
پرونده ۸۸ دستگاه اجرایی متخلف در ماجرای حقوق های نجومی مختومه شد
 
وی ادامه داد: پس از طرح این پرونده ها در دادسرا و صدور دادخواست ها و ارسال به هیئت های مستشاری، طبق اخبار موجود اکثر این پرونده ها مختومه شده و هیچگونه رأی مبنی بر اینکه مسئولان دستگاه تخلفی انجام داده اند وجود ندارد لذا اعلام شده است همه پرداخت هایی که به افراد صورت گرفته در چارچوب قوانین و مقررات مترتب بر آن دستگاه اجرایی بوده است.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با مهر تأکید کرد: این گزارش نقطه ضعف دیوان محاسبات است. نمی توان بعد از این همه هیاهو و مشکلاتی که در کشور ایجاد شد، چنین نتیجه ای را قبول کرد. هزینه بسیار زیادی را مدیریت کشور پرداخت کرد اما نتیجه آن توسط یک دستگاه نظارتی از بین رفت و اعلام شد که صرفاً عددی به خزانه پرداخت شده است. در واقع همه این دستگاه ها در دادسرای دیوان محاسبات، رأی بر برائت گرفتند.
 
نماینده مردم تفرش گفت: چنین نتیجه ای جای نگرانی دارد زیرا هرچه هزینه تخلف در کشور بالا برود از میزان تخلف کاسته خواهد شد ولی با این آرا و برخوردها، خدای ناکرده مدیران و افرادی که تا به امروز دست به این کارها نیز نمی زدند به راحتی می توانند این کارها را انجام دهند زیرا نظام نظارتی ما از قدرت و جایگاه بالایی برخوردار نیست.
 
شکایت نجومی بگیران به دیوان عدالت؛ پول های ما را پس بدهید
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اعلام شد که همه این پرداخت ها در چارچوب قانون بوده است و قوانین دستگاه ها را پذیرفته اند. حتی اخباری وجود دارد که ۲-۳ نفر از افرادی که پول ها را پس داده اند در دیوان عدالت اداری طرح شکایت کردند مبنی بر اینکه این پول هایی که از ما پس گرفتند، قانونی نبوده و درخواست استرداد مجدد آن را از دیوان محاسبات و خزانه دارند.
 
نجومی‌بگیران در حالی درخواست بازپس‌گیری حقوق‌های نجومی‌شان را دارند که با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب علاوه بر استرداد حقوق‌های نجومی‌شان به بیت المال، باید مجازات هم می‌شدند و بالاخره باید دید سرانجام حقوق‌های نجومی و مدیران نجومی‌بگیر چه می‌شود؟ به نظر می‌رسد عدم برخورد قاطع با این مدیران باعث طلبکار شدن آن‌ها از کشور و مردم شده است.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب