سرویس: استان ایلام
کد خبر: 28675
|
07:41 - 1396/06/11
نسخه چاپی

گزارشی از بحران جدی این روزهای مردم ملکشاهی؛

مردمانی که در کنار "سد" از بی آبی رنج می برند

مردمانی که در کنار "سد" از بی آبی رنج می برند
در حالی که مردم ملکشاهی از کم آبی و عدم کیفیت آب شرب رنج می برند،پروژه انتقال آب سد چم گردلان به مركز شهرستان به كندی پيش می رود.

به گزارشايلام بيدار به نقل از ملکشاهی خبر، آب سالم مایه حیات جامعه است و آبهای سنگین و غیربهداشتی نیز باعث بوجودآمدن بیماریهایی ازجمله سنگ کلیه می گردد و بویژه برای کودکان و خردسالان آب شرب سالم یک نیاز ضروری است.

مدتهاست است که مردم شهرستان ملکشاهی با مشکل تهيه آب شرب بهداشتی دست و پنجه نرم می کنند.

سالهاست معضل آب شرب شهرستان ملکشاهی بویژه شهر ارکواز حل نشده باقی مانده و چاره جویی مسئولان شهرستان هنوز بی نتیجه باقی مانده است.

آب لوله کشی کنونی شهر ارکوازملکشاهی غیرقابل شرب و درجه سختی آن به حدی است که حتی برای استحمام و شستشو هم چندان مفید نمی باشد.

میزان شوری و درجه سختی آب این شهر بیش از حد است و مردم ملکشاهی از آب لوله کشی برای مصارف شرب و تهمصارف خانگی استفاده نمی کنند و مجبورند برای تامین آب شرب راهی چشنه های اطراف شهر شوند.

برخی از شهروندان برای تهیه آب شرب، کیلومترها از شهرخارج شده و به چشمه های اطراف مي روند تا چند دبه آب برای مصارف پخت وپز وآشامیدن تهیه کنند.

عده ای دیگر که وضعیت مالی بهتری دارند، اقدام به خرید دستگاه تصفیه کن آب خانگی نموده اند تا از دردسر تهیه آب از چشمه ها راحت شوند، گرچه هزینه تعویض فیلتر که به عت سنگینی بیش ازحد آب نیاز به تعویض مکرر دارد را متحمل می شوند.

این درحالی است که در 15 کیلومتری شهر ملکشاهی دریاچه ای از آب شیرین درپشت سدی که شاید اشتباها "سدایلام" نامگذاری شده است ذخیره شده است. سدی که قرار بود نام آن سد چم گردلان باشد و آب رودخانه گل گل ملکشاهی را ذخیره کند.

به هرحال طرح و ایده انتقال آب این سد از مسیر شهر مهر تنها راه حل بحران آب شیرین این شهرستان است.

این پروژه علاوه بر تامین آب شرب شهر ارکوازملکشاهی ، درمسیرخود می تواند آبادانی های پرثمری را بوجود آورد؛ ازجمله اینکه همه زمینهای کشاورزی مسیر مهر و گردنگاه را از دیمی به آبی تبدیل کند و باغات و سبزیکاریهایی ایجادکندکه خود باعث رونق اقتصادی شهرستان و تامین میوه،سبزی و صیفی را فراهم آورد.

این طرح باتوجه به نزدیکی مسافت شهر تا سدچم گردلان هزینه های هنگفتی برای دولت دربرنخواهد داشت و از حقوق مسلم مردم شهرستان ملکشاهی دارابودن آب لوله کشی سالم و قابل شرب می باشد.

امیدواریم که روزی با تحقق این خواسته و اجرایی شدن این طرح ، همه آب تصفیه کن هایی که در برخی خانه ها خریداری شده اند جمع آوری شوند و بلور رسوبات دهانه شیرآبهای منازل متلاشی گردد.

آب شرب ملکشاهی بی کیفیت است/ انتقال آب از سدچم گردلان بهترین راهکار برای حل معظل آب ملکشاهی

یکی از شهروندان ملکشاهی در گفتگو با ملکشاهی خبر، گفت: آب شهرستان غيرقابل شرب است و باوجود تصفيه كن خانگي، اما باز آب شرب كيفيت ندارد.

وی افزود: بهترين راهكار برای رفع مشکل آب شرب شهرستان، انتقال آب از سد چم گردلان وتصفيه كردن آب است.

شهروند دیگری می گوید: آب شهرستان به علت سختي بالا، غيرقابل شرب است كه باعث شده است بيشتر مردم دچار بيماريهاي كليوي شوند و بهترين راهكار، تصفيه خانه است.

وی اظهارکرد: آب شرب شهرستان ملکشاهی دارای مشکلات فراوانی است ازجمله؛ نبود آب کافی در سطح شهر و عدم برنامه ریزی مناسب در جیره بندی محلات، غیرقابل شرب بودن آب شهرستان، وجود زباله بی رویه در سطح رودخانه های منتهی به منبع اصلی آب شهر، قدیمی بودن منبع های ذخیره آب و لوله های اصلی مجاری آب، بالا بودن تعرفه آب با توجه به بی کیفیت بودن، نداشتن تصفیه خانه آب در سطح شهرستان و... که بهترین راه حل برای جایگزینی آب شرب شهرستان، انتقال آب از سد چم گردلان به مرکز شهرستان است.

یکی از جوانان ملکشاهی گفت: در حال حاضر تنها راه مقابله با کمبود آب شهر انتقال آب از سد چم گردلان هست چون چند بار اقدام به حفر چاه نمودند ولی جواب نداد.

فرضی افزود: بنده اصلا با تهیه اب از چشمه موافق نیستم شاید به ظاهر تمیز به نظر برسه ولی اب چشمه کلر زنی نشده و فکر کنم ضررش بیشتر از اب لوله کشی فعلی باشه.

این شهروند تصریح کرد: اب فعلی از پایین دست تامین میشه که باتوجه به هدایت آب فاضلاب که به اشتباه به پایین دست انقال داده میشه که متاسفانه بدون کوچکترین اعمال در خصوص تصفیه ابتدایی دوباره به مخزن انتقال داده میشه که با کلر زنی روزانه در اختیار مردم گذاشته می شود.

یکی از اهالی شهر ارکواز به خبرنگار ما گفت: بنده به عنوان یک شهروند از کلیه مسولین گله مندم که قراربودآب سدچم گردلان که مال ملکشاهی هست جهت استفاده شرب ومزارع وباغات انتقال پیداکنه ومبلغی اعتبار هم برای این کارگذاشتندولی معلوم نیست چه شدوکجارفت.

وی اظهار کرد: به نظر میرسد راه اندازی یک تصفیه خانه با هزینه مقداری دولت ومابقی از طریق فیش آب وبه صورت ماهیانه قسطی ازمردم می تواند برای کاهش الودگی اب شهرستان مفید باشد.

یکی دیگر از ساکنان شهرستان می گوید: نکته اول در خصوص آب این است مسولین و رسانه ها فقط در فصل تابستان که با مشکل رو به رو هستن به فکر راه حل می افتند که این یعنی مسولین به دنبال راه حل کوتاه مدت و به اصطلاح مسکن هستن و اولین و آخرین راه پیشنهادی آنها جیره بندی آب است درصورتی که برای این مشکل باید بدنبال راه حل اساسی بود که شاید یک پروسه چند ساله باشد.

یکی از ساکنان ملکشاهی به خبرنگار ما گفت: من از آب شرب شهراركوازملكشاهي براي مصرف شرب استفاده نمي كنم، فقط براي مصارف عمومي بجز شرب استفاده مي كنم. كيفيت آب پائين است وداراي رسوبات زيادي مي باشد. از مسئولين درخواست داريم پروژه آب سدچم گردلان به مركز شهرستان را با جديت بيشتري پيگيري كنند و با چاههاي غيرمجاز آب درشهرستان مبارزه كنند.

دیگری می گوید: پروژه انتقال آب از سدچم گردلان با كندي مواجه است و اين امر باعث فرسايشي شدن پروژه مي شود و نياز به اعتبارات فراوان دارد كه از مسئولين درخواست پيگيري اين پروژه را داريم.

یکی از اهالی ارکواز ملکشاهی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: آب مايه حيات است اما آب ملكشاهي مايه هلاك است، آب شهرستان ملكشاهي غيرقابل شرب وبي كيفيت است. مردم ملكشاهي مشکل گوارش ناشي از مصرف آب شرب شهرستان دارند. آب مركزشهرستان در اكثر مواقع قطع مي شود. آلودگي آب باعث شده كه اكثر مردم شهرستان از آب تصفيه كن خانگي استفاده كنند و اين خود داراي بار مالي وهزينه هاي فراوان است. برخي از مردم نيز آب شرب خود را از چشمه ها تهيه مي كنند.

وی افزود: يكي از دلايل آلودگي و كيفيت پائين آب اين است كه منبع آب، قديمي ودرپائين شهر است وفاضلابهاي شهرستان نيز با آب منبع مخلوط مي شوند و بدون تصفيه به شبكه لوله كشي آب شهرستان تزريق مي شود.

"ایوب عزیزی" محقق طب سنتی گفت: طب سنتی، آب را عنصرالحیات می داند و آبی که حاوی مواد اضافه باشد را عامل ایجاد امراض مختلف محسوب می کند، آب جوشانده شده وسردشده را توصیه می کند یعنی آبی که مواد اضافه و املاح مضر آن حذف شده باشد، درحالیکه آبهای معمولی، خصوصا آب معمول شهر ارکوازملکشاهی بسیار سنگین و از نظرعلمی سخت است و مخرب کلیه هاست.

وی اظهار کرد: نیترات ماده ای است سرطان زا، این ماده وارد آب می شود وآبهای تصفیه نشده وسخت، این ماده را درخود دارند. درمنابع اسلامی و سنتی آب باران بعنوان شفابخش توصیه شده است زیرا آبی سالم وحاصل تقطیر طبیعی از دریا واقیانوس است، یعنی آبی که زلال وسالم باشد مایه ی سلامتی وشفای بدن انسان است.

عزیزی تصریح کرد: گازی که برای میکروب کشی به آب لوله کشی اضافه می کنند، سمی است وکلر عامل پیری پوست بدن، ریزش مو، خستگی وبی حالی است که متاسفانه در مقادیر زیاد به آبهای لوله کشی شهری اضافه می شود.

سنگینی تهیه آب شیرین بر دوش مردم ملکشاهی/ فروش آب در سطح شهر

به هرحال سختی های تهیه آب شرب بردوش مردم ملکشاهی سنگینی انداخته وانتقال آب سدچم گردلان به این شهر، فاصله زیادی تا تحقق این امر و تکمیل پروژه آب رسانی دارد. و این مدت زمان بدون آب لوله کشی قابل شرب درشهرستان، در واقع مدت زمانی است طولانی وغیرقابل تحمل.

برخی از مردم شهرستان اب شرب مورد نیاز خود را از تراکتورها و تانکرهای سیار فروش آب در سطح شهر خرید می کنند، این تراکتورها و تانکرهای سیار آب مورد نیاز مردم را از چشمه های اطراف به داخل شهر حمل می کنند و آن را به مردم شهر می فروشند.

در همین راستا، همت مسئولان  شهرستاني و استاني می تواند با  تسریع در انجام اين پروژه به كمک مردم برسد و روزي شاهد جريان آب شیرین سد چم گردلان در لوله هاي آب منازل خود باشند.

به منظور رعایت حال شهروندان ملکشاهی در طول مدت باقی مانده تازمان انتقال آب شیرین برای مصارف خانگی، می توان طرحهای جایگزین نظیر تخفیف هزینه آب، توزیع روزانه آب شیرین توسط تانکرهای سیار در خیابانهای اصلی و توزیع دستگاههای آب تصفیه کن با قیمت یارانه ای را اجرا کرد. البته اجرای این موارد، همت مسئولین شهرستانی و استانی را می طلبد.

فرماندار ملکشاهی در خصوص آب شرب ملکشاهی گفت: موضوع تأمین آب آشامیدنی این شهرستان به عنوان یک زیرساخت مهم توسعه از مطالبات جدی و به حق مردم این دیار است که باید هر چه زودتر این موضوع محقق شود.

وی اظهار کرد: بهره برداری از پروژه آبرسانی این شهرستان باعث افزایش نشاط اجتماعی و امید به زندگی مردمانی است که سالهاست چشم انتظار آب سالم و گوارا هستند.

قاسمی افزود: بهره برداری از پروژه آبرسانی از سد ایلام (چم گردلان) به شهر های ارکواز ، دلگشا و مهر و روستاهای اطراف مشکل آب شرب شهرستان را به صورت کامل رفع می کند.

فرماندار ملکشاهی گفت: به مناسبت گرامی داشت هفته دولت، اولین ایستگاه پمپاژ این پروژه با اعتبار 44 میلیارد ریال به بهره برداری و کار احداث ایستگاه شماره 2 عملیاتی می شود.

وی با اشاره به آغاز پروژه برق رسانی با اعتبار 32 میلیارد ریال جهت تأمین برق پروژه آبرسانی گفت: کلنگ نمادین احداث تصفیه خانه این پروژه نیز با اعتبار 200 میلیارد ریال به زمین زده می شود.

قاسمی با بیان اینکه با تخصیص به موقع اعتبارات و عملیات اجرایی پروژه آبرسانی از سد ایلام تا یک سال و نیم آینده به اتمام می رسد گفت :همه تلاش و پیگریهای لازم را در این راستا انجام خواهیم داد.

"سلام امینی"؛ نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: استان ایلام دارای 10 شهرستان است و تنها شهرستانی که در این استان  مشکل آب دارد شهرستان ملکشاهی است.

وی اظهار کرد: شرایط آب شهرستان ملکشاهی اورژانسی و اضطراری است که باید اتمام پروژه آبرسانی از سد ایلام به این شهرستان در اولویت مسئولان مرتبط قرار گیرد.

امینی افزود: چندین حلقه چاه طی سال های گذشته برای حل مشکل آب آشامیدنی ملکشاهی زده شده ولی این چاه ها چاره کار مردم این شهرستان نیست و هنوز مشکل تامین آب برای مردم وجود دارد که اهالی این منطقه برای حل آن به چشمه های اطراف شهرستان مراجعه و نیاز خود را برطرف می کنند.

نماینده مردم ایلام در مجلس، منشا مشکلات آب شهرستان ملکشاهی را مدیریت ناصحیح و فرسودگی شبکه های آب با متوسط طول عمر 28 سال عنوان کرد و گفت: ملکشاهی از لحاظ منابع آبی غنی است به طوریکه آب شهر ایلام از منابع آبی این شهرستان تامین می شود ولی مردم این منطقه به دلیل مدیریت ناصحیح صورت گرفته از مشکل کمبود آب رنج می برند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم میزان پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب از سد چم گردلان 30درصد و آن را ناکافی و نامتناسب با ضرورت موضوع عنوان  کرد.

وی اضافه کرد: طرح انتقال آب از سد چم گردلان سال 93 برای حل این مشکل آغاز شد ولی به دلیل عدم تامین اعتبار لازم تنها 30 درصد پیشرفت دارد که قابل قبول نیست و در این راستا با وزیر نیرو و قائم مقام ایشان جلسات متعددی انجام شد.

امینی تصریح کرد: امسال ۵۰ میلیارد ریال برای سرعت بخشی به اجرای این طرح اختصاص یافته بود که با رایزنی به 70 میلیارد ریال افزایش پیدا کرد؛ اما اگر روند تکمیل پروژه به همین شکل  پیش برود و ادامه پیدا کند چند سال دیگر مردم ملکشاهی به آب شرب نمی رسند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد:ضرورت دارد با توجه به فصل تابستان، آب سالم شرب مصرفی به مردم ملکشاهی برسد و از مسئولان وزارت نیرو انتظار داریم که مشکل مردم این منطقه را حل کنند.

وی اذعان کرد: هر چند در مجلس شورای اسلامی توزیع اعتبارات به صورت کلی است، اما رایزنی های لازم در خصوص تأمین اعتبار پروژه های نیمه تمام حوزه آبرسانی استان انجام خواهد گرفت.

نماینده مردم ایلام، چرداول، ایوان،مهران،ملکشاهی و سیروان درمجلس شورای اسلامی خطرنشان کرد: بی آبی مردم ملکشاهی در حالی است که سرچشمه سه رودخانه از شهرستان ملکشاهی گرفته می شود؛ اما مثَل مردم این منطقه مثَل «آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم» است که برای مردم ملکشاهی مصداق پیدا کرده است.

امینی تاکید کرد: با توجه به اینکه ملکشاهی دارای رودخانه های دائمی بوده و هیچ گونه سازه آبگیر یا آب بندی در این شهرستان وجود ندارد، شرکت مدیریت آب ایران موضوع مورد مطالعه را از شرکت آب و فاضلاب استان استعلام و میزان تخصیص نیز مورد مطالعه قرار گیرد و نتیجه برای ایجاد آب بند میان تنگ به وزارت اعلام نتیجه شود.

پروژه آبرسانی به ملکشاهی سال 97 به بهره برداری می رسد

"علی اصغر قانع"؛ معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: همه زیرساخت های لازم پروژه آبرسانی ملکشاهی آماده است و با تزریق اعتبارات این پروژه سرعت می یابد و تا پایان سال 97 به بهره برداری می رسد.

وی اظهار کرد: بخش عمده و اصلی اعتبار این پروژه از محل منابع ملی است که از طریق فاینانس می توان این اعتبار را جذب و به پروژه تزریق شود.

معاون شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: کیفیت آب آشامیدنی ملکشاهی و بویژه شهر ارکواز پایین است لذا اتمام این پروژه در اولویت جذب اعتبارات قرار خواهد گرفت و با عنایت به اینکه زیرساخت های آن مهیاست تا پایان سال 97 به پایان خواهد رسید.

 

رفع مشکل آب شرب، مطالبه اصلی مردم ملکشاهی از دولت دوازدهم

با این اوصاف، رفع مشکل آب شرب مطالبه اصلی مردم ملکشاهی از دولتمردان است، مردم ملکشاهی از مسئولین مربوطه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست دارند که به صورت جدی در راستای رفع مشکل آب شرب شهرستان ملکشاهی و تسریع در اجرای پروژه انتقال آب از سد چم گردلان به مرکز ملکشاهی تلاش نمایند.

موضوع پروژه انتقال آب شرب از سدچم گردلان به ملکشاهی در جریان سفر رئیس جمهوری در سال 93 به استان پیگیری و متعاقب آن پروژه آبرسانی از سد به شهرهای ارکواز ، دلگشا ، مهر، و روستاهای مسیر آن کلید خورد و این پروژه 70 میلیارد تومانی شهرستان ملکشاهی تاکنون30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

گفتنی است؛ طرح آبرسانی به ملکشاهی شامل 22 کیلومتر خط انتقال، سه ایستگاه پمپاژ و یک تصفیه خانه آب است که هم اکنون کار ایستگاه نخست شروع شده و زمین های مسیر انتقال و ایستگاه های پمپاژ آب نیز تملک شده است.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب