سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27861
|
12:26 - 1396/05/04
نسخه چاپی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام خبر داد؛

سوزاندن روزانه 70 درخت بلوط برای کباب مردم ایلام

سوزاندن روزانه 70 درخت بلوط برای کباب مردم ایلام
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: روزانه 70 درخت بلوط برای کباب در مهدی‌‌آباد سوزانده می­‌شود.

به گزارشايلام بيدار، "رضا احمدی"، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: طبق برآورد کارشناسان منابع طبیعی٬ پوشش گیاهی در عرصه جنگل­‌ها افزایش 4 برابری داشته است.

این مسئول افزود: برنامه‌ریزی اصولی و صحیح قبل از فصل آتش سوزی صورت گرفته است. در اتاق فرماندهی پیشگیری از حریق هر شب مناطق کشیک داده می‌شدند. نقشه بحران استان مشخص شده که طبق آن 170 نقطه وجود داشت که از این بین 61 نقطه کانونی‌ترین و بیشترین مسائل جنگلی و تهدید کننده از جمله آتش سوزی در آن رخ می‌داد.

وی ادامه داد: در این 61 نقطه٬ کانون و پایگاه ایجاد شد و نگهبان٬ تجهیزات انفرادی و گروهی در آن مستقر شدند. با توجه به اقدامات صورت گرفته و حضور مردم٬ سطح آتش سوزی‌ها 85 درصد کاهش یافت؛ این درحالی است که متوسط کاهش کشوری 15 درصد است.

احمدی اضافه کرد: 10 دستگاه خودرو کمکدار صحرایی از محل اعتبارات ملی گرفته شد. دو و نیم میلیارد اعتبارات ملی به تجهیزات اختصاص یافت، 10 دستگاه رادفایر نیز فراهم شد و اگر مکانی که آتش سوزی در آن رخ می‌دهد جاده داشته باشد با این دستگاه‌ها می‌توان حریق را اطفاء کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت:  قرار است 12 خودرو کار٬ 12 دستگاه رادفایر٬ 4 تراکتور برای مناطق صعب‌العبور و 100 دستگاه فلکس بک به استان اختصاص یابد که بالغ بر 9 میلیارد تومان تجهیزات اطفاء حریق است تا برای برنامه‌های پیشگیری در سال 96 به کار آید.

وی ادامه داد: بحث بالگرد نیز در حال پیگیری است، آشیانه در کنار فرودگاه در حال ساخت است و پیش‌بینی می‌شود این مهم نیز وارد عملیات اطفاء شود.

این مسؤول اضافه کرد: در برخی از شهرستان­‌ها گروه‌های مردمی تشکیل شد که خودجوش اعلام کردند اجازه نمی­‌دهند حتی یک هکتار آتش سوزی رخ دهد. برای نمونه می‌توان به حرکت خودجوش نیروهای مردمی در شهرستان سیروان اشاره کرد که در سال 95 یک هکتار آتش سوزی رخ نداد. این کار باید به عنوان الگو مطرح شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: در بحث احیاء بذرکاری صورت گرفت، چون آتش سوزی‌ها در نقاط صعب العبور اتفاق می­‌افتد نمی­‌توان آنجا نهال کاری انجام داد و به همین خاطر بذرکاری صورت گرفت که البته باید توجه کرد که بذر دیر رشد می­‌کند و باز مشکلات خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: باید این فرهنگ سازی انجام شود که اگر مردم در تابستان برای تفریح به طبیعت می­‌روند در صورت آتش روشن کردن برای مصارفی چون پخت غذا٬ در حد نیاز آتش روشن کنند و پس از آن حتما آتش را خاموش کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: زیرا با وزش باد امکان آتش گرفتن جنگل وجود دارد، جنگل‌های ما امکان آتش سوزی طبیعی در آنها شاید بتوان گفت که صفر است. در نتیجه تمام عوامل آتش سوزی انسانی است. خسارت‌های ما از بی‌توجهی و سهل انگاری است.

احمدی تصریح کرد: باید در رفتارهای خود تجدید نظر کرده و رفتار خود نسبت به منابع طبیعی را تغییر دهیم. می­‌توان با کمک مردم به جایی رسید که آتش‌سوزی نداشته باشیم، عادت کرده‌ایم از هر چیزی بیش از حد نیاز استفاده کنیم که این غلط است؛ اقتصاد مقاومتی فقط پول نیست٬ از جنگل اگر زیاد استفاده شود باعث نابودی آن می­‌شود، ما تجدید حیات در جنگل نداریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: طبق برآوردها٬ در طول تعطیلات عید 700 برابر رویش جنگل­‌ها چوب استفاده می­‌شود. فقط در مهدی آباد روزی 70 درخت بلوط برای کباب سوزانده می­‌شود.

وی ادامه داد: باید بدانیم تا فرهنگ مردم و رفتارهای غلط اصلاح نشود اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، آتش روشن کردن٬ اتراق شبانه در ایام تعطیلات و ... نابود کننده جنگل است، طبق بررسی‌ها 54 هزار خودرو در فصل تعطیلات وارد جنگل می­‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: با این رفتارهای غلط٬ تمام شریان‌های حیاتی طبیعت منهدم می­‌شود، رسانه باید فرهنگ استفاده صحیح و بهره‌برداری درست از منابع طبیعی را به مردم آموزش دهد.

احمدی تصریح کرد: استفاده صحیح از طبیعت ستودنی است اما استفاده نادرست از طبیعت طبق گفته مقام معظم رهبری باید.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد