سرویس: استان ایلام
کد خبر: 27300
|
09:39 - 1400/04/08
نسخه چاپی

ایلام بیدار به بهانه سالروز عملیات کربلای یک گزارش می دهد؛

جای خالی آزادسازی مهران قهرمان در تقویم و رسانه ملی

جای خالی آزادسازی مهران قهرمان در تقویم و رسانه ملی
متاسفانه اين رويداد مهم با توجه به اهميت آن همچنان در اغماي رسانه ملي بسر مي برد و صدا و سيما جز چند دقيقه آن هم در بخش هاي کوتاه و آخر اخبار به آن نمي پردازد.

گروه جهاد و مقاومت ایلام بیدار:: رژيم بعثي عراق پس از ناکامي هاي متعدد براي جلوگيري از حملات گسترده ايران، شهر مهران را به تصرف در آورد و آن را به رخ جهانيان کشيد. به همين منظور عمليات کربلاي يک در منطقه عملياتي مهران و با هدف بازپس گيري شهر مهران و آزادسازي ارتفاعات مهم و استراتژيک قلاويزان در داخل خاک عراق آغاز شد. رزمندگان سپاه پاسداران در اين عمليات 220 کيلومترمربع از زمين هاي تحت اشغال را از دست متجاوزان رژيم بعث آزاد کرد و نويد پيروزي هاي بزرگ تر را به رزمندگان جبهه هاي نبرد حق عليه باطل دادند. مردم مهران مانند ديگر استان هاي مرزي کشور در برابر تجاوزات رژيم بعثي در طول 8 سال دفاع مقدس جوانمردانه و دليرانه ايستادگي کردند. رشاد ت هاي رزمندگان اسلام در اين خطه هيچگاه از ياد دشمنان نظام مقدس جمهوري اسلامي نمي رود. شهر مقاوم مهران در طول دوران دفاع مقدس در عمليات غرورآفرين کربلاي يک در سال 1365 آزاد و قلب امام شاد شد. 
کمترين امکانات، بيشترين افتخارات 
استان ايلام و شهرستان مهران ۴۲۵ کيلومتر مرز مشترک با عراق دارد و حفظ خاک اين قسمت از ايران زمين، آن هم با کمترين امکانات، نه تنها مهم ترين افتخار ايلامي ها، بلکه از افتخارات مهم ايرانيان در دوران جنگ تحميلي محسوب مي شود. ايلام، 8 سال خط مقدم جنگ تحميلي بوده و زنان و مردانش در دوران دفاع مقدس، پايدارترين مردم بوده اند. سرداران بزرگوار و شهداي گرانقدر ايلام در دوران دفاع مقدس رشادت هاي مثال زدني و بي نظيري از خود نشان دادند و نامشان براي هميشه در تارک افتخارات ايران ماندگار شد. رشادت هاي همين شهدا، جانبازان، رزمندگان و ايثارگران ايلام و همه ميهن اسلامي بود که باعث شده امروز با افتخار و در نهايت آرامش و آسايش زندگي کنيم و اقتدار ايران عزيزمان براي هميشه در دنيا حفظ شود. 
خطرات احتمالي و ضرورت آگاه سازي نسل ها 
در 8 سال که همه دنيا مقابل ما قرار گرفت يک وجب از خاک ميهن را از دست نداده و حاضر به دادن بهايي نشديم که اين خود نشان از سرافرازي کشور دارد يا خليج فارسي که هر قطره آن جز نام خليج فارس در شانش نيست، آزاد سازي مهران نيز با اين مقدمه آزادي پاره اي از جگر کشور است که در دست بيگانگان بود.

همه ايران اعم از همه مليت هاي ايراني از شمال، جنوب، شرق و غرب بسيج شدند تا جان خود را براي مهراني که متعلق به عراق نيست آزاد کنند، علت اين مهم هم وجود فرهنگ ايثار و شهادت و از خودگذشتگي اي است که به آن افتخار مي کنند.

اگر سابقه جنگ هاي دنيا را با ايران بررسي کنيم، مي بينيم هيچ جنگي نبوده که بعد از پايان آن قطعه اي از آن جا نمانده باشد، در دوران خلفا، اعراب، افشار، آخرين دوره قاجاريه که در عهدنامه هايي قسمت هايي را از دست داده اند و آخرين آن حکومت شاه که بحرين را از دست داد در حالي است که در 8 سال يک کشور همچون ايران تنها با پشتوانه و از خودگذشتگي در برابر دشمنان، آنها حتي قادر به، به دست آوردن يک تپه هم نشدند و مهم تر اينکه هيچ کدام از جنگ هاي ماقبلي که به آن اشاره شد به 8 سال به طول نينجاميد که اين خود عظمت ايران اسلامي را نشان مي دهد.

نياز است نسل هايي که با خطرات احتمالي دست و پنجه نرم مي کنند را از سابقه و تاريخ بويژه فتح مهران که جزئي از فرهنگ است، آگاه کنيم.  
عدم سرمايه گذاري رسانه ملي 
با وجودي که صدا و سيما در پوشش مناسب و بحق فتوحات رزمندگان اسلام بويژه دلاورمردان غرب کشور در آزادسازي شهر مهران از دست رژيم بعثي عراق (10 تيرماه سال 65) کم لطفي مي کند و حتي اين روز تاريخي در تقويم رسمي کشور نيز جايگاهي ندارد اما بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران پس از آزادسازي مهران به جهت اهميت اين پيروزي بزرگ فرمودند: «مهران را هم خدا آزاد کرد». 

البته در حوزه صداوسیما در دو بخش قابل مقایسه است؛ در بخش نخست استاني و صدا و سيماي مرکز ايلام است که خوشبختانه نقشي پررنگ، قوي و صميمانه است که براي ترويج شهادت و ايثار و نيز پاسداشت مناسبت ملي و مذهبي همچون آزادسازي مهران و نيز ديگر برنامه هاي فرهنگي که برگزار مي شود عملکرد مناسبی داشته است.

اما در بخش رسانه ملي، آنچه بايد و شايد براي هفته پايداري ايلام يا سالروز آزادسازي مهران سرمايه گذاري نمي شود يا حتي در بخش "سرداران شهيد" هم رسانه ملي زياد ورود نکرده و بسياري از سرداران استان ايلام از اين جهت ناشناخته مانده اند.

لزوم مستندسازي آزادسازي مهران 
همه ساله دهم تير ماه با عنوان سالروز آزادسازي مهران و هفته پايداري مردم استان ايلام نامگذاري شده است اما متاسفانه اين رويداد مهم با توجه به اهميت آن همچنان در اغماي رسانه ملي بسر مي برد و صدا و سيما جز چند دقيقه آن هم در بخش هاي کوتاه و آخر اخبار به آن نمي پردازد و به نوعي در شان اين فتح بزرگ و مردمان اين ديار از ايران اسلامي که در آن ايام در برابر تجاوز دشمن سينه خود را سپر و باعث حفظ آبروي ميهنمان شدند، نيست. انتظار مي رود با مستندسازي و ارائه گزارش و برنامه هاي فراوان از فرماندهان آن دوران و نيز با توجه به هفته پايداري ايلام از رشادت هاي مردم استان، زمينه را براي معرفي هر چه بهتر و بيشتر فراهم کنند و علاوه بر آن نام و ياد شهيدان گمنام و ارزشي را بيش از پيش يادآوري کنند، چرا که به فرموده مقام معظم رهبري زنده نگه داشتن ياد شهدا کمتر از شهادت نيست. 

 

انتهای پیام/س  

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب