سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 27233
|
07:10 - 1396/04/07
نسخه چاپی

پرونده ویژه؛

زندگی در اینجا تعطیل است؛ "چال سیاه" آخر دنیاست

زندگی در اینجا تعطیل است؛ "چال سیاه" آخر دنیاست
شاید باورش سخت باشد که گفته شود در شهرستان دره شهر که عنوان فرهنگ و هنر تاریخی ایلام را یدک می کشد مردمانی زندگی می کنند که از کمترین امکانات رفاهی محروم هستند. بله "چال سیاه" آخر دنیاست.

به گزارشايلام بيدار به نقل از سیمره خبر، شهرستان دره شهر در فاصله 130 کیلومتری از شهر ایلام بعنوان قطب گردشگری این استان معروف است.

شهری چهار فصل با فرهنگ و تمدنی چند هزار ساله که هرکس از این شهر می گذرد زیبایی و سرسبزی خیره کننده ان تا سالها در ذهنش می ماند.

در فاصله پنج کیلومتری شهر دره شهر به سمت ایلام مسیری فرعی به سمت منطقه نمومنه گردشگری هاشم آباد و رود زیبای سیکان وجود دارد.

از این این منطقه که عبور می کنی دومین روستای آن که در بین سبزی کشاورزی منطقه محصور شده، در استان و بعضا در خیلی از جاهای کشور معروف است.

معروفیت این روستا نه بخاطر تمدن، سیاست، کشاورزی و... بلکه بعنوان روستایی پر از معضل اجتماعی و در فرهنگ دره شهریها  بدنام است، بطوریکه در برخی جاها برای تمسخر این شهرستان همه با حالتی می گویند چه خبر از "چال سیاه"

شاید باورش سخت باشد که گفته شود در شهرستان دره شهر که عنوان فرهنگ و هنر تاریخی ایلام را یدک می کشد مردمانی زندگی می کنند که از کمترین امکانات رفاهی محروم هستند. بله "چال سیاه" آخر دنیاست.

معرفی روستای شهید سیکانی"چال سیاه"

 

روستای شهید سیکانی (چال سیاه) با قدمتی 150 ساله و 25 خانوارمحل زندگی گروهی از مردم است که در فرهنگ عامیانه دره شهریها به "لوطی" یا "کاولی" معروفند.

یکی از شغلهای مهم در این روستا از دیر باز که منبع درآمد انها نیز بوده اجرای موسیقی محلی، سرنا نوازی و کمانچه در عروسیها و شادیهای مردم این منطقه است، بطوریکه برخی  زنده نگه داشته شدن موسیقی سیمره را مدیون انها می دانند.

بچه های آنها از همان دوران کودکی به حرفه موسیقی می پردازند چون می دانند تنها منبع درامدشان در اینده خواهد بود.

 

آپارتاید نژادی در چال سیاه

 

اما طبق یک عادت و سخن قدیمی مردم این روستا توسط خیلی از مردم دره شهر انساهای نجس و مطرب معروفند.

حتی در ضرب المثلهای مردم دره شهر به ادمهای شر، بی خود و لا ابالی لوطی می گویند تا همچنان فرزندانشان نیز با این دید به انها نگاه کنند.

بالا ترین شغل مردان این روستا رفتگری انهم به شیوه قرادادی است.

هیچکس با انها غذا نمیخورد، دختر نمی دهد، دختر نمی گیرد، به انها دست نمی دهند، هیچ کس با انها دادو ستد نمیکند، قبر مردگان انها در گوشه پرت گورستان وجود دارد، کسی در مراسم عزا و عروسیشان شرکت نمیکند، هیچکدام حق کشاورزی ندارن، اصلا در این منطقه سر سبز زمینی ندارند، هیچ مسئولی جرات ندارد به این منطقه سر بزند، کسی در مدرسه کنار دست بچه هایشان نمی نشیند و......

نژاد پرستی مردم بحدی است که از درو دیوار این روستای ویران معضلات بالا رفته است، و حتی فرزندانشان نیز بزرگ که می شوند به سمت خلاف می روند، اخر اینجا کودکان از گرسنگی هم بمیرند کسی به دادشان نخواهد رسید.

منازل انها در گرمای 50 درجه این شهرستان حتی کولر ابی هم ندارند و اگر کسی هم دارد پناهگاه دیگر خانواده های این روستا است.

مردم این روستا در خانه های کاه گلی، ترک برداشته و بی هیچ امکانات رفاهی زندگی می کنند، بطوریکه وضعیت آنان محله های فقیر نشین هندوستان را تداعی می کند.

بهداشت در این روستا معنی ندارد، حتی یک سطل زباله هم درآن دبده نمی شود و تفریح کودکان بی گناه انان بازی در لجن زارهای روستا است.

محرومیت "چال سیاه" از کمترین امکانات رفاهی

 

محمدی یکی از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: این روستا دو شهید و چندین جانباز تحویل انقلاب داده اما متاسفانه هیچگونه امکانات مناسب زندگی در آن یافت نمی شود.

وی افزود: تمام جوانان این روستا بیکار و تنها منبع درامد انها یارانه است که ان نیز کفاف لقمه ای بخور نمیر را نیز نمی کند.

محمدی میگوید: در حالیکه روستاهای دو طرف ما امکانات کافی برخوردارند ما از کوچکترین امکانات زندگی نیز محرومیم.

وی تصریح کرد: تنها زمانی انتخابات و برای رای احوالی از مردم اینجا پرسیده می شود اما بعد رای گیری انگار ما از اول نبودیم.

محمدی مافزود: فرزندانمان به دلیل سرکوفت و طعنه ترک تحصبل می کنند و ما همچنان باید به جرم اینکه مردم مارا "لوطی" می نامند زجر بکشیم.

کودکانی که سر گرسنه بر بالین می گذارند

شکری یکی از جوانان این روستا نیز گوید: با سه فرزند به دلیل اینکه به ما کار نمی دهند در خرج و مخارج زندگیمان مانده ایم و بارها فرزندانم سر گرسنه به بالین گذاشته اند.

وی افزود: وقتی کسی مارا انسان حساب نمی کند انهم بی هیچ دلیلی شرعی مسلما به سمت خلاف کشیده می شویم.

این جوان چال سیاهی یادآور می شود: انهایی که مارا متهم به همه جورخلافی می کنند کافی است یک روز بچه  انها گرسنه باشد انوقت عیارشان معلوم می شود.

زندگی پنج خانواده در طویله

یکی دیگر از اهالی این روستا که برگه جانبازی در دست دارد می گوید: چطور در زمان جنگ سینه سپر کردیم اما الان ما لوطی و نجسیم.

چرا باید پنج خانوار ما به دلیل نبود مسکن در طویله زندگی کنیم و روزانه از ترس مار و عقرب بچه هایمان با ترس بخوابند.

مگر ما چه کرده ایم که دست به هرچه بزنیم نجس حساب می شود؟

هیچ بانکی به ما وام نمی دهد چون کسی ضامن لوطی نمی شود، نهادهای حمایتی نیز مارا به همین جرم ترد می کنند.

حتی رفتگری را نیز بعد از سالها زجر از ما می گیرند و بیمه مان را نیز پرداخت نمی کنند.

فرار از استان به سمت پایتخت

تعاد زیادی از اهالی این روستا که از مصیبتهای آن به تنگ امدده اند راه شهرهای اطراف بخصوص پایتخت را در پیش گرفتند تا شاید در هیاهوی این شهرها لوطی بودنشان به چشم نیاید.

حضور در شهرهای اطراف برایشان بهتر بوده بطوریکه برخی از انها در وزارتخانه های کشور شغل مناسبی پیدا کرده اند.

برخی از انها نیز راه جشنوارهای موسیقی را در پیش گرفته اند که بارها نیز در این راه موفقیت کسب کردند.

سپاه همچنان در خط مقدم محرومیت زدایی

شاید تنها نهادی که به داد این مردم ترد شده رسید بسیج سازندگی سپاه بود، بطوریکه در طرح محرومیت زدایی هفت منزل مسکونی در این روستا ساخته شد.

 بودجه سپاه نیز محدود و کفاف رفع محرومیت کامل این روستا را نمی دهد، اما مردم این منطقه از عملکرد انها رضایت کامل دارند

هرچند بعد از ساخت این منازل توسط بسیج برخی ادارات همانند مصادره کارهای سپاه بنفع دولت با حضور دسته جمعی در این روستا عکس سلفی و گزارش کاری انداختند، اما نبود امکانات در این روستا حنای انها را از رنگ انداخته است

امام جمعه دره شهر: مشکلات چال سیاه زیبنده فرهنگ دینی ما نیست

حجت الاسلام محمد جواد قنبر بیگی امام جمعه دره شهر برخلاف همه مسئولان که از ترس، جرأت نزدیکی به این منطقه را ندارند چندین بار از این روستا بازدید و پیگیر مشکلات ان بود.

وی به خبر نگار ما گفت: متاسفانه  به دلیل نارسایی امکانات در این روستا معضلات زیادی بوجود امده است.

قنبر بیگی افزود: اینکه در یک روستا نزدیک به مرکز شهر فقط بخاطر یک باور غلط چنین مشکلی وجود داشته باشد و کسی به ان توجه نکند زیبنده فرهنگ دینی ما نیست.

وی تصریح کرد: اینجا بجر بسیج سازندگی سپاه کسی از مسئولان دولت کوچکترین تلاشی برای رفع محرومیتهای :آن نکرده است.

حجت الاسلام قنبر بیگی یادآور شد: البته جدا از بحث دولت سالانه طبق امار از برداشت یک فصل محصول این شهرستان باید بیش از یک میلیار تومان زکات جمع و درد و محرومیت اینگونه مناطق رفع شود اما یک دهم ان نیز به دست شورای زکات نمی رسد.

امام جمعه دره شهر خاطرنشان کرد: به فرموده امام راحل "پیشرفت هر کشوری را باید در ابادانی روستاهای ان دید" در حالیکه مردم این روستا از کمترین امکانات را نیز بی بهره اند.

 وی از  مسئولان، خیرین و رسانه ها خواست به داد این روستا برسند تا بچه های انها در آینده به خلاف روی نیاورند.

ماجراهای حسن و منشورش

 

حسن روحانی رئیس جمهور در پایان دولت یازدهم حقوق شهروندی را تدوین کرد که همانند حروف والی نوشته می شود اما خوانده نمی شود.

در حالی که به گفته همه افراد این روستا همه به روحانی رای داده اند اما هیچ تغییری در روند رفع مشکلات انها نشده است.

برخی بندهای اجرا نشده این منشور خوشرنگ و فریبنده که هیچگاه اجرایی نشد برای بازخوانی مجدد به شرح زیر است:

ماده 2- شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات، کالاها و خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی منطبق با معیارهای دانش روزو استانداردهای ملّی، شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردارند.

ماده 4- حق کودکان است که صرف‌نظر از جنسیت به‌طور خاص از هرگونه تبعیض، آزار و بهره‌کشی مصون و از حمایت‌های اجتماعی متناسب ازجمله در حوزه سلامت، مراقبت در مقابل بیماری‌های روحی، روانی و جسمانی و خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار باشند.

ماده 7- شهروندان از کرامت انسانی و تمامیمزایایپیش‌بینی‌شده در قوانین و مقررات به نحو یکسان بهره‌مند هستند.

ماده 8- اعمال هرگونه تبعیض ناروا به‌ ویژه در دسترسی شهروندان به خدمات عمومی نظیر خدمات بهداشتی و فرصت‌های شغلی و آموزشی ممنوع است.دولت باید از هرگونه تصمیم و اقدام منجر به فاصله طبقاتی و تبعیضناروا و محرومیت از حقوق شهروندی، خودداری کند.

ماده 6- شهروندان حق دارند از محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی و دینی و تعالی معنویبرخوردار شوند. دولت همه امکانات خود را برای تأمین شرایط لازم جهت بهره‌مندی از این حق به کار می‌گیرد و بامفاسد اخلاقیازجمله دروغ، ریا، تملق، نابردباری، بی‌تفاوتی، تنفر، بی‌اعتمادی، افراط‌گری ونفاق در جامعه مبارزه می‌کند.

اینجا نلسون ماندلا هم کارایی ندارد

 

سیستم برخورد مردم دره شهر نیز با این افراد به اپاتاید افریقا شباهت دارد.

در حالیکه همه می دانند لوطیها ارام، خوش برخورد و بعضا میهمان نواز هستند اما باز هم برخوردی که به انها می شود در شان مردم و فرهنگ غنی این شهرستان نیست.

هرچند این افراد سالها  بزمهای ما را شادی بخشیدند و خاطرات خوبی را در ذهن ما بر جای گذاشتند اما ما با یک باور غلط و تبعیض در ذهن فرزندان انها خاطرات بدی بجای گذاشته ایم.

اینکه در مهد فرهنگ استان چنین تبعیض نژادی صورت گیرد جای سوال و تاسف دارد.

 

ایه ای برای تلنگر

يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

اي مردم ، ما شما را از یک  زن و مرد بيافريديم و شما را جماعتها و، قبيله ها کرديم تا يکديگر را بشناسيد هر آينه گرامي ترين شما نزد خدا ،پرهيزگارترين شماست خدا دانا و کاردان است.

نگذاریم این لبخندها محو شود

امیدواریم با توجه به دین، فرهنگ و انسانیت مردم این دیار کودکان روستای "چال سیاه "به سرنوشت پدران خود دچار نکنیم  و با انسانیت، کمک دولت و خیرین لبخند این کودکان تا اخر عمرشان محو نشود.

گزارش : یاسر زینی وند مقدم

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد