سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 25921
|
01:20 - 1396/01/13
نسخه چاپی

سفرنامه دره شهر/2

"تنگه بهرام چوبین" نمادی از تاریخ کهن ایلام

"تنگه بهرام چوبین" نمادی از تاریخ کهن ایلام
شهرستان دره شهر با وجود قلعه ها و آثار باستانی و تاریخی متعدد که در دل خود جای داده گنجینه تاریخ کهن ایلام محسوب می شود.

گروه فرهنگ و هنر ايلام بيدار::شهرستان دره شهر را با وجود آثار باستانی و تاریخی متعددش می توان شناسنامه تاریخی استان ایلام محسوب داشت.

این شهرستان علاوه با جاذبه تاریخی و طبیعی خود هدف گردشگری خیل عظیمی از توریست های داخلی و خارجی بوده و این شهرستان در این ایام از سال پیشانی استان در موضوع توریست به حساب می آید.

خبرنگار فرهنگ و هنر ایلام بیدار در سفر به این شهرستان بخش هایی از آثار تاریخی و طبیعی دره شهر را در سلسله گزارشاتی به قلم تحریر درآورده است.

در ادامه این گزارشات به معرفی یکی دیگر از آثار ثبت شده ملی استان در شهرستان دره شهر می پردازیم.

تنگه بهرام چوبین

با عبور از شهر دره شهر در هشت کیلومتری مسیر پلدختر تنگه زيبا ، کم عرض و مرتفع با موقعیت استراتژیک در دامنه کبیرکوه و در مجاورت روستای شیخمکان به نام "بهرام چوبين" قرار دارد که به اقامتگاه ييلاقي این سردار ساساني معروف بوده هرچند به به زعم عده اي از اهل فن این تنگه شكارگاه ييلاقي بهرام چوبين بوده ولي ديوارهاي ساروجي ومحكم اين تنگه ووجود برج هاي متعدد ديده باني مخفيگاه بودن قلعه را به ذهن متبادر مي سازد.

این منطقه گردشگری علاوه بر وجود آثار تاریخی و بجامانده از دوره ساسانی ، یک جاذبه طبیعی نیز محسوب شده و به همین سبب همه ساله پذیرای خیل عظیمی از مهمانان و مسافران نوروزی استان است.

تنگه بهرام چوبین داراي آثار تاریخی ارزنده‌اي در قسمت ورودي، پيشاني و ارتفاعات بوده که می توذان به وجود پلکان های سنگ کاری شده، آب انبار، آثار بجامانده از قلعه و باروها و 4 آبشار انبار که در دل صخره ها تراشیده شده اشاره که همگی از سنگ و گچ نیم کوب ساخته شده اند.

از نکات قابل توجه و البته شاهکار این اثر تاریخی می توان به وجود آب آشامیدنی در داخل این آب انبارهااشاره داشت چراکه با طرزی خارق العاده و زیبا این آب انبارها بصورت طبیعی و در دل صخره ها ساخته شده است.

بهرام چوبین چه کسی بود

«بهرام مهران» معروف به بهرام چوبین از قهرمانان ملی ایران در دوران ساسانیان به شمار می‌رود.او از خانواده اشرافی مهران بود و در ری به دنیا آمد. در دوران ساسانیان بهترین افسران ارتش ایران از خاندان مهران برخاسته بودند.

بهرام به علت بلندی قد و عضلانی بودن اندام به چوبین (مانند چوب) معروف شده بود. وی از سوی شاهنشاه ایران، خسرو هرمز فرمانروا چارک شمال غربی بود (یک چهارم قلمرو ایران، از ری تا مرز شمالی گرجستان و داغستان کنونی شامل ارمنستان، آذرپایگان و کردستان).

در آن زمان، ایران به چهار ابراستان تقسیم شده بود که هرکدام را چارک نوشته‌اند. وی از میهندوستان بنام ایرانی است که وفاداری خود را به اثبات رسانده‌است.برخی از تاریخ نگاران بر این باورند که دودمان سامانیان که باعث احیای فرهنگ و زبان فارسی شد از نسل بهرام چوبین هستند.

لزوم نگاه ویژه مسئولان به آثار تاریخی استان
استان ایلام آثار زیادی از دوره های مختلف تاریخی و باستانی در دل خود جا داده اما متأسفانه حرف چندانی برای گفتن در سطح ملی و بین المللی نداشته و این را باید بصورت ویژه واکاوی کرد.
یکی از نکات مهمی که در نگاه اول توریست ها و بازدیدکنندگان باید با آن مواجه شوند وجود راهنمایان آثار تاریخی بوده که اثر را بخوبی برای افراد توضیح و بازشکافی نمایند چیزی که خبرنگار ایلام بیدار و همراهان وی در این سفر به شهرستان دره شهر علیرغم پرس وجو به در بسته برخورد کرده و فقط به تابلو راهنمایی رنگ و رو رفته و بعضاً شکسته باید بسنده می کردند که ان هم حرف زیادی برای گفتن نداشت.
در بحث زیرساختی نیز این اثر تاریخی همچون سایر جاذبه های گردشگری نیاز به توجه و نگاه مسئولان داشته ، هرچند کارهایی نیز صورت گرفته اما با توجه به حجم بازدیدکنندگان کافی نبوده و بعضاً شاهد مشکلاتی نیز خواهیم بود.
می طلبد مسئولان امر در اینم حوزه آستین های همت را بالا زده و حداقل در این ایام که گردشگران و توریست های زیادی مهمان استان بوده بخوبی از آنها استقبال کرده تا بعنوان سفیر عمل کرده و شاهد رشد بیش ار پیش گردشگری باشیم.
در زیر تعداد از تصاویر ثبت شده خبرنگار ایلام بیدار از این تنگه زیبا را در معرض دید مخاطبین قرار می دهیم.
 
 
انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب