سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 25918
|
21:43 - 1396/01/11
نسخه چاپی

سفرنامه دره شهر/1

"گاومیشان" پلی رو به تاریخ

"گاومیشان" پلی رو به تاریخ
شهرستان دره شهر با وجود آثار تاریخی و باستانی و همچنین طبیعت زیبایش را می توان مهمترین قطب گردشگری ملی و بین المللی استان ایلام دانست.

گروه فرهنگ و هنر ايلام بيدار::ایلام نامی برگرفته از اسم باستانی "عیلام" بوده که با تمدنی چندهزار ساله آثار تاریخی زیادی را در دل خود جا داده است.

شهرستان دره شهر از توابع ایلام که به نام های "سیمره" و "ماداکتو"  که از اسامی تاریخی بوده شهرت داشته  با وجود آثار باستانی و تاریخی و همچنین طبیعت زیبایش مهمترین قطب گردشگری ملی و بین المللی استان محسوب می شود.

دره شهر در دوره ساسانی یکی از پایتخت‌های ایران بوده واز دوره مس سنگی سابقه سکونت و شهری داشته و این شهر درحال حاضر به لحاظ زمین‌شناسی بزرگترین ژئوپارک دنیا محسوب می‌شود که این موضوع در گزارشی جداگانه بررسی خواهد شد.

این شهر به دلیل فراوانی وتنوع قلعه های تاریخی در محدوده شهرستان،به شهر قلعه های ایران شهرت پیدا کرده است.

این توضیحاتی مقدمه ای برای معرفی چند اثر تاریخی و باستان دره شهر بوده که در سفری دو روزه به این شهرستان زیبا از استان توانستیم دیدن کنیم.

این گزارشات در قالب "سفرنامه دره شهر" در چند قسمت تهیه و روزانه تقدیم مخاطبان خواهد شد.

پل تاریخی گاومیشان

یکی از آثار بجامانده از دوره ساسانی پل زیبای گاومیشان بوده که در مرز استانی ایلام و لرستان قرار گرفته است.

زیبایی و هنر معماری در این پل در لحظه اول چشم هر بیننده ای را به خود جلب کرده و شایددلیل اول بازدید مردم و توریست ها از دره شهر وجود این پل باشد.

پل گاومیشان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان دره شهر در سوم اسفند 77 با شمارهٔ ثبت ۲۲۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران در محدوده استان ایلام، به ثبت رسیده است.

پل دارای 175 متر طول و چیزی بیش از 8 متر عرض با 6 چشمه طاق بوده که با توجه به دهانه 50 متری آن بزرگترین دهانه پل ایران نیز محسوب می شود.

بیشترین ملاط استفاده شده در این پل از آجر و سنگ تشکیل شده است.

لزوم معرفی و رسیدگی به پل گاومیشان

در این سفر دو روزه به دره شهر چیزی که بیش از همه توجه بازدیدکنندگان و خبرنگار ایلام بیدار را به خود جلب کرد حضور کمرنگ و بعضاً بی رنگ راهنمایان در آثار تاریخی بود.

این مشکل یا حتی معضل به دغدغه ای برای گردشگران تبدیل شده بود و بعضاً نیز گلایه هایی را داشتند.

میطلبد مسئولان امر در این حوزه توجه ویژه ای به موضوع داشته تا در سال های آتی با وجود چنین سفیرانی شاهد سیل گردشگران به استان باشیم.

نکته دیگری که لزوم پرداختن به ان احساس می شد وجود فضولات دام های بومیان محل در قسمت هایی از محوطه ثبت شده پل بود که علاوه بر نازیبایی آن تنفس را برای برخی بازدیدکنندگان با مشکل مواجه ساخت که این امر زیبنده یک محیط گردشگری نیست و همت مسئولان را برای پاکسازی این محوطه می طلبد.

در ادامه تعدادی از تصاویر ثبت شده خبرنگار ایلام بیدار از این پل زیبا را در معرض دید قرار می دهیم.

 

"گاومیشان" پلی رو به تاریخ

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب