سرویس: استان ایلام
کد خبر: 23512
|
08:47 - 1395/08/05
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

روستایی در آستانه نابودی/ مردمی که آب خود را از چشمه تهیه می کنند + تصاویر

روستایی در آستانه نابودی/ مردمی که آب خود را از چشمه تهیه می کنند + تصاویر
مردمان این روستا این روزها روزگار خوشی را سپری نمی کنند و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند؛ در این روستا مردمان در حال مهاجرت یکی پس از دیگری هستند.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::روستا به عنوان بخش بزرگي از نظام اجتماعي و جمعيتي کشور که در آن تعداد کثيري از عوامل انساني مولد سکونت دارند محسوب مي شود. در روستاها عوامل و منابع ارزشمندي اعم از عوامل انساني و منابع طبيعي و اقتصادي به عنوان ذخاير استراتژيک کشور وجود دارند که در پيشرفت جامعه نقش مهمي ايفا مي کنند. براي جامعه اقتصادي ما بسياري از دستاوردهاي روستاييان نقش استراتژيک داشته و اهرم قابل اتکايي در پشتيباني از نظام اقتصادي کشور در عرصه جهاني از طريق صادرات و ورود کالاهاي ملي به بازارهاي پرظرفيت جهاني بوده، يعني درحقيقت شناسه قدرت اقتصادي کشور در نزد جهانيان تلقي گرديده مضافاً اينکه تکيه براقتصاد تک محصولي نفتي را تقليل مي دهد.

فعال سازي ساکنان روستاها در ايران مي تواند کمک شايان توجهي به تامين امنيت اجتماعي نموده و باعث کاهش حجم زياد ناملايمات اجتماعي گشته و منجر به کاهش پديده "مهاجرت روستا -شهري" شود. ايجاد و راه اندازي کسب وکارها مانند کسب وکارهاي خانوادگي و گروهي در روستاها به دليل وجود پيوندهاي قوي اجتماعي و روحيه بالاي مشارکت و تعاون در روستاها بالاتر از شهرهاست .روحيه کار و تلاش و مسئوليت پذيري و التزام و تعهد به پيشرفت درميان جمعيت روستايي بيشتر از شهرنشينان وجود دارد. تمامي جوامع روستايي با معضل بيکاري به نوعي دست به گريبان هستند و ابعاد اين معضل، بخش‌هاي اقتصادي، اجتماعي و حتي سياسي را نيز متاثر ساخته است. اين معضل به عنوان يکي از مهمترين مشکلات اقتصادي و اجتماعي روستاها مطرح مي‌باشد.

در حال حاضر، ايجاد فرصت هاي شغلي جديد در مناطق روستايي کشور از اهميت دو چنداني برخوردار است؛ زيرا علاوه بر آمار بالاي بيکاري در روستاها، کشور با معضل مهاجرت روستاييان به شهرها مواجه است که اين امر خود پيامدهاي منفي زيادي در زمينه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، زيست محيطي و امنيتي دارد.

همچنين جوان‌گزين و نخبه‌گزين بودن مهاجرت‌هاي روستايي از جمله عواملي است که فرايند توسعه درون‌زا و روند بهبود شرايط زندگي در روستاها را مختل مي سازد.‏

روستایی در آستانه نابودی

یکی از روستاهایی که این روزها در استان ایلام به کلی مورد فراموشی قرار گرفته روستای گنجه از توابع بخش مرکزی ایلام است؛ این روستا که در بخش سیوان(میشخاص) قرار دارد با مشکلات زیادی رو به رو است.

از همان اوایل انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) کار توجه به روستائیان سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت و آن وقت اقداماتی در این روستا به طبع سراسر کشور انجام پذیرفت.

مردمان این روستا این روزها روزگار خوشی را سپری نمی کنند و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند؛ در این روستا مردمان در حال مهاجرت یکی پس از دیگری هستند.

چنانچه رویه مهاجرت در این روستا این گونه ادامه یابد که تنها 15 خانوار دیگر در حال زندگی هستند، بدون شک در آینده ای نه چندان دور نابودی کامل روستا دور از انتظار نیست.

مردم باقی مانده در این روستا از حیاتی ترین ماده هستی یعنی آب آشامیدنی سالم بی بهره اند و با وجود اینکه منبع آب این روستا با مشکل مواجه شده لذا نمی توانند از آب سالم و بهداشتی استفاده کنند؛ مردم این دیار برای تهیه آب خود از چشمه طبیعی استفاده می کنند.

این در حالی است که وضعیت برق این روستا به طور کامل رفع نشده و تازه پروژه برق رسانی به این روستا به مناقصه رفته است.

یکی دیگر از خواسته های به حق مردمان این دیار آسفالت مسیر روستا است که مسافت آن هم از مسیر اصلی تا روستای فوق به طول کوتاه پنج کیلومتر است.

مردم این روستا خواستار اسفالت این مسیر و توجه به مشکلات شان برای جلوگیری از مهاجرت کامل به شهرها و بخش ها هستند تا به این راحتی روستای فوق به کلی ازبین نرود و خالی از سکنه نشود.

این در حالی است که این روستا از جذابیت های خاص گردشگری محسوب می شود و بلندترین قله استان ایلام به نام کانی صیفی در مسیر اصلی روستا قرار دارد.

جدای از این عدم توجه به ظرفیت های گردشگری در این روستا یکی از موضوعاتی است که از سوی مسئولان مغفول مانده است.

طبیعی است وقتی وضعیت روستایی به این نحو باشد نباید انتظار داست چنین روستایی بتواند در تولید و اشتغال نقش داشته باشد چون به کلی از سوی مسئولان فراموش شده است.

همین موضوع باعث آن شده تا خطر مهاجرت پذیری روستاهای ایلام بیش از پیش احساس شود و جامعه را دچار تهدید کند که نیازمند ورود جدی مسئولان به این مقوله می باشد.

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد