سرویس: استان ایلام
کد خبر: 23337
|
07:39 - 1396/01/23
نسخه چاپی

گزارش ایلام بیدار از طرح های نیمه تمام استان؛

به پایان آمد این دولت، "وعده ها" همچنان باقی است!

به پایان آمد این دولت، "وعده ها" همچنان باقی است!
زمان زیادی تا پایان دولت یازدهم باقی نمانده و کارهای ناتمام زیادی در حوزه های گوناگون در استان با همان رویه مانده است.

گروه اقتصادی ایلام بیدار:: شمارش معکوس برای پایان دولت یازدهم آغاز شده و کارهای ناتمام زیادی در حوزه های گوناگون در استان با همان رویه مانده است. 

جدای از وضعیت بازار و جهش قیمتی اجناس و نیز وضعیت اقتصادی مردم، پروژه های زیادی در استان بنا شده بود به بهره برداری کامل برسند که مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است.

اکثر این پروژه ها قرار بوده که ایام های خاص به بهره برداری کامل برسند که با این وضعیت مشخص می شود که اعلام افتتاح طرح ها تنها جنبه تبلیغاتی به خود گرفته و یا در برخی شهرستان های استان طرح هایی بوده که چندین بار افتتاح شده ولی تاکنون مورد بهره برداری قرار نگرفته اند.

اگر چه پیگیری های خبرنگار ما در این باره همین موضوع را اثبات می کند اما باز این مردم هستند که بهتر بر شرایط و قول های داده شده برای افتتاح طرح های شهرستان های مربوطه شان از آگاهی کاملی برخوردارند؛ به طوری که به خوبی می دانند چه طرحی قرار بوده در چه بازده زمانی مورد بهره برداری قرار بگیرد.

اما در حقیقت تظاهر کردن به افتتاح پروژه ها در سطح استان نه تنها جنبه مثبتی نداشته بلکه باعث رنجش مردمان این دیار شده، البته در میان این طرح های افتتاح شده طرح های ملی نیز به چشم می خورد؛ طرح هایی که تاکنون و علی رغم افتتاح از سوی مسئولان کماکان در کمای افتتاح طرح ها قرار گرفته اند.

اگر چه اکثریت این پروژه ها نیازمند شارژ منابع بسیار اندکی است اما مسئولان هنوز که هنوز قول افتتاح این پروژه ها را داده اند.

جدای از این رویه دولت یازدهم در جریان سفر به استان ها بر این بوده که دیگر نسبت به کلنگ زنی و یا وعده جدید اقدام نکند بلکه پروژه های نیمه تمام را نهایی کنند و برای همین منظور دولت به پروزه هایی که بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند تخصیص بودجه داده است اما حال و روز این پروژه ها در استان ایلام به شکل دیگری در حال گذر است.

در این میان در جریان سفر رئیس جمهور به استان ایلام وی در حالی قول افتتاح و یا کلنگ زنی طرح های مهم را نداد که انتظار می رفت طرح های نیمه تمام حداقل به سرانجام خود برسند.

تعطیلی دومین پروژه بزرگ کشاورزی استان ایلام

یکی از مهمترین این پروژه ها، پروژه ایستگاه پمپاژ دشت سیروان است که بعنوان دومین پروژه بزرگ کشاورزی استان ایلام است که به علت نبود اعتبار تعطیل شده است.
ین پروژه که یکی از مهمترین مطالبات اصلی مردم شهرستان سیروان است بعد از سال ها پیگیری کلنگ آن توسط مسئولان در سال 92 به زمین زده شد ولی در همان روزهای ابتدایی به علت کمبود اعتبار و ضعف پیمانکار وقت، عملیات اجرای آن یکسال به تعویق افتاد و تا اینکه در سال 93 عملیات ساخت آن شروع شد.

پروژه ایستگاه پمپاژ دشت سیروان که بایستی در یک بازه زمانی 24 ماهه به بهره برداری برسد ولی پس از حدود دو سال از شروع عملیات اجرایی آن، پیشرفت زیاد مناسبی ندارد و در ابتدای کار قرار دارد که مشکل اصلی آن نبود اعتبار کلان برای این پروژه بزرگ است.

اعتبارات این پروژه تا به این مرحله از پیشرفت فیزیکی، از محل اعتبارات شهرستانی تامین شده است ولی  برای بهره برداری فاز نخست این طرح 240 میلیارد ریال نیاز است که با این حساب و با توجه به اعتبارات کم شهرستان سیروان در خوشبینانه ترین حالت حداقل 5 سال دیگر این پروژه به اتمام نمی رسد.

داستان ایستگاه پمپاژ دشت سیروان و اعتباراتی که برای ساخت آن تخصیص داده می شود هر روز این پروژه بزرگ را از روند پیشرفت باز می دارد و متاسفانه مسئولان استانی به رغم وعده های فراوان در آغاز پروژه هم اکنون با اعتبار قطره ای آنهم از محل اعتبارات شهرستانی می خواهند این پروژه ساخته شود.

متاسفانه این مشکل تمام پروژه های عمرانی شهرستان سیروان است که طولانی می شوند و در زمان موعد ساخته نمی شوند که دلیل اصلی آن اعتبار قطره ای و ضعفهای مدیریتی است.

دی کلینیک شهرستان ملکشاهی نیمه کاره مانده است

شهرستان ملکشاهی فاقد مرکز بیمارستانی مجهز و رسمی است وتنها مرکز اورژانس این شهرستان نیز امکانات اساسی مانند سی تی اسکن و... ندارد و فعالیت پزشکان متخصص دراین مرکز هنوز درسطح محدود و چند روز درهفته صورت می پذیرد.

مراجعات تخصصی درمانی و دندانپزشکی ساکنان شهرستان ملکشاهی به مرکز استان صورت می گیرد و خدمات بهداشتی درمانی تکمیلی درخود شهرستان هنوز ارائه نمی شود.

طرح احداث دی کلینیک شهرستان در پنج طبقه شامل اورژانس، اتاق عمل و ساختمان اداری شبکه بهداشت از مصوبه های دولت در شهرستان ملکشاهی محسوب می شود تا با  ساخت این مرکز، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم شهرستان ملکشاهی بهتر از گذشته صورت بگیرد.

در جریان بازدید سال گذشته رئيس دانشگاه علوم پزشكي  و معاون عمراني استانداري از روند ساخت دی کلینیک شهرستان قرار بود این طرح تا پایان سال 94 به اتمام برسد،اما هنوز ساخت و ساز آن به کندی پیش می رود.

گرچه  احداث این مرکز درمانی از مصوبه های سفر استانی دولت بود ولی تکمیل شدن این پروژه به درازا انجامیده  و مردم شهرستان از این بابت گلایه مند می باشند.

10 سالگی یک پروژه نیمه تمام

در یکی از مناطق حاشیه ای شهر ایلام و در مسیر جاده مهران تابلویی وجود دارد به نام "دهکده المپیک"؛ محلی که شرایط موجود در ان نه تنها در حد المپیک بلکه در حد یک مجموعه ساده نیز به نظر نمی رسد.

در همان ابتدای ورودی به دهکده به اصطلاح المپیک شن و ماسه های موجود چشمان هر بیننده ای را به خود جلب می کند و در سیل اخیر نیز خسارت هایی به مسیر دسترسی به دهکده ایجاد شده است.

در میانه مسیر منتهی به ورزشگاه که دو طرفه نیز می باشد جاده در یک طرف به کلی در ان زمان برای جلوگیری از خسارات سیل تخریب شده که با گذشت چندین ماه از سیل این تخریب همچنان ادامه داشته و دارد و شهرداری ایلام نیز حاضر به ترمیم دوباره نیست.

این پروژه با گذشت زمان کلنگ زنی در سال 86 اما تاکنون و با گذشت قریب به ده سال تاکنون به بهره برداری کامل نرسیده است و مردم ایلام همچنان منتظر بهره برداری از یک پروژه مهم ملی هستند.

از طرف دیگر برخی از وسایل موجود در ورزشگاه 15 هزار نفری در این دهکده به علت تعویق بیش از حد زمان پروژه به کلی از بین رفته و در اثر باران های دراز مدت زنگ زده اند.

اگر چه برخی از امکان ورزشی دیگر در این دهکده به بهره برداری رسیده اما فضای نامناسب مجموعه باعث شده تا آن موارد دیگر به چشم نیایند.

علاوه بر این جاده منتهی به ورزشگاه به علت وجود سیل دچار خسارات شده و نیازمند مرمت و بازسازی است و اگر این مهم به زودی صورت نگیرد معلوم نیست که در روزهای آینده چه مشکلی برای این جاده به وجود آید.

افتتاح های مکرر یک پروژه 

 پروژه آبرسانی پمپاژ چمژاب - ارمو در شهرستان دره شهر یکی از پروژه هایی است که دستخوش افتتاح چندمنظوره مسئولان استان شده است به این ترتیب که در طی چند بار مختلف این پروژه افتتاح شده است اما عملا خبری از استفاده ان نیست.

این پروژه یکی از طرح های بزرگ و عام المنفعه در بخش کشاورزی شهرستان است؛ با افتتاح این طرح تعداد 1030 خانوار با جمعیتی بیش از 5000 نفر از آن بهره مند می‌شوند.

این طرح از سال88 با هدف مشروب سازی دو هزار هکتار از اراضی دیم منطقه ارمو و چم ژاب کلنگ زنی و ساختمان پمپاژ آن سال 93 افتتاح شد اما ابرسانی تاکنون انجام نشده است.

طی این سالها بارها افتتاح شده ولی فقط یک افتتاح تبلیغاتی بوده و اینکه یک طرح ملی بوده که حتی نماینده های شهرستان برای رای اوردن متوسل به اتمام ان شدند. مریم شادیوند فرماندار سابق به دلیل تبلیغاتی بودن افتتاح این پرژه از افتتاح مجدد ان خودداری کرد و نام ان را از لیست طرح های هفته دولت و دهه فجر خارج کرد.

افتتاح این طرح باعث افزایش 20 هزار تنی محصولات باغی کشاورزی دره شهر و اشتغالزایی 350 نفری و استفاده از مزایای ان برای 5 هزار نفر از مزدم منطقه می شد.

قرار بود سال 94 این طرح به اتمام برسد.امسال نیز خیراله گراوند، فرماندار سابق این طرح را از لیست طرح های هفته دولت مجدد حذف کرد.

قصه تکراری تونل قلاجه و چهاربانده شدن محور دهلران به اندیمشک

یکی از مهمترین پروژه های استان در شهرستان ایوان تونل قلاجه که همانند سایر پروژه های ذکر شده در این گزارش کماکان به ماه های بعد از سال جدید ارجاع داده می شود. 

این شرایط تا آنجا پیش رفته که دولت از آن توانسته تبلیغات زیادی را برای خود به صدا درآورد اما با این وجود هنوز که هنوز این پروژه اسیر در وعده ها باقی مانده است.

چهار بانده کردن محور اندیمشک به دهلران که باز بنا بوده مورد بهره برداری قرار گیرد اما بعد از 9 ماه وقفه هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است و تازه شروع به کار کرده است.

با توج به موارد گفته شده در بالا و اینکه رویه دولت یازدهم در جریان سفر به استان ها بر این بوده که دیگر نسبت به کلنگ زنی و یا وعده جدید اقدام نکند بلکه پروژه های نیمه تمام را نهایی کنند و برای همین منظور دولت به پروزه هایی که بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند تخصیص بودجه داده اما در عمل شاهد عملکرد دیگری از مسئولان در جریان پروژه های نیمه تمام هستیم.

انچه این روزها و در آستانه انتخابات بیشتر شاهد آن هستیم این است که دولت به جای عمل به وعده های گذشته خود در جریان این سفرها فقط وعده می دهد و باید این نکته را دوباره تأکید کرد که دیگر وقت عمل است نه دادن وعده.
برهمین اساس سفرهای وزرا و مسئولان ارشد دولت به استان نیز باید با این مبنا و محور انجام گیرد.
 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد