سرویس: اجتماعی
کد خبر: 22645
|
13:02 - 1395/06/16
نسخه چاپی

اولیاء و دانش آموزان از مشکلات در آستانه سال تحصیلی می گویند؛

لباس فرم مدارس از اجبار تا نظارت

لباس فرم مدارس از اجبار تا نظارت
اجبار دانش‌آموزان به استفاده از لباس یک‌فرم و تهیه چنین پوششی از یک خیاطی خاص نمونه‌ای از مشکلات خانواده‌ها در فصل ثبت‌نام مدارس است.

گروه اجتماعی ايلام بيدار::صدای زنگ شروع سال تحصیلی کم کم به گوش می رسد و دانش آموزان و اولیاء باید خود را برای یک سال جدید آماده کنند.

در طی سال های گذشته والدین با موضوعات زیادی اعم مشکلات در ثبت نام، پرداخت پول های خارج از قانون بنام خودیاری،  سهمیه بندی رشته های تحصیلی و مشکلات مربوط به هدایت تحصیلی، خودسری های مدارس غیرانتفاعی در دریافت هزینه ها و  و  و روبرو هستند و بخشی از فکر اولیا و دانش آموزان را بخود درگیر کرده است.

گروه اجتماعی ايلام بيدار در نظر دارد در ایام نزدیک به سال تحصیلی بصورت متناوب هرکدام از این مشکلات را مورد نقد و بررسی قرار دهد.

لباس فرم مدارس با طعم اجبار

یکی از برنامه‌ها و طرح‌هایی که در سایه کمبود نظارت گریبانگیر خانواده‌ها شده، خرج‌تراشی مدیران برخی مدارس است که به بهانه‌های گوناگون زمینه کاهش موجودی جیب والدین را فراهم می‌آورند.

اجبار دانش‌آموزان به استفاده از لباس یک‌فرم و تهیه چنین پوششی از یک خیاطی خاص نمونه‌ای از مشکلات خانواده‌ها در فصل ثبت‌نام مدارس است.

هرچند استفاده از لباس یک‌شکل برای نظم‌بخشی و انضباط مدرسه سرفصل قابل توجهی به حساب می‌آید اما اجرای این طرح با استفاده از جبر، آن هم به شیوه‌ای که تنها خرید از یک خیاطی یا فروشگاه خاص مورد توجه مدیران مدارس باشد باعث شکل‌گیری شائبه‌هایی در این‌باره خواهد شد ضمن اینکه خانواده‌ها را هم در تنگنا قرار می‌دهد.

حال خانواده ها با هر منبع درآمدی باید در کنار هزینه های سرسام اور خرید نوشت افزار و سایر ملزومات مدرسه باید خرید لباس فرم مدارس را هرساله در سبد خانوار قرار داده و با شروع هرسال تحصیلی منتظر تغییرات جدید در این لباس ها بوده و برای آن هزینه کنند.

دانش آموزان و اولیاء ایلامی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید بعضاً با مشکلاتی در اینخصوص مواجه هستند.

تغییرات سالیانه بعضاً باعث ترویج اسراف است

فتح الهی یکی از اولیاء دانش اموزان در خصوص مشکلات لباس فرم مدارس به خبرنگار ايلام بيدار گفت: یکدست شدن و همرنگی لباس مدارس ذاتاً بد نیست و مشکل ندارد ولی اینکه باید هرسال منتظر یک نوع تغییر ولو ریز در این لباس ها باشین ایجاد مشکل می کند.

وی ادامه داد: ان تغییرات باعث شده تا دانش اموزانی که لباس آنها قابلیت استفاده برای یک سال تحصیلی دیگر را داشته نتوانند از آن استفاده کنند و بعنوان دورریز شده و این به نوعی ترویج اسراف در ذهن دانش آموزان می شود.

لباس مدارس کیفیت مناسبی ندارند

فهیمی یکی دیگر از این اولیاء بوده که با زبانی گلایه آمیز به خبرنگار ما می گوید: این همه تغییر هرساله در لباس فرم مدارس خانواده ها را به دردسر می اندازد.

وی تصریح کرد: عدم کیفیت مناسب دوخت، نامرغوب بودن جنس لباس، هزینه بالای دوخت و نامناسب بودن رنگ و طرح های انتخابی توسط مدارس از عمده مشکلات لباس فرم یکدست در مدارس می باشد.

بضاعت مالی برای تهیه لباس هرساله را ندارم

یکی از اولیاء که برای تهیه لباس فرم دختر ابتداییش به یکی از تولیدی های ایلام آمده بود اظهار داشت: درآمد ثابت و خوبی نداریم و روی زمین کشاورزی مردم کار و امرار معاش میکنیم و این هزینه های تحمیلی برایمان سخت تمام می شود.

وی ادامه داد: دخترم سوم ابتدایی بوده و مجبورم هرسال علیرغم اینکه لباس سال قبلش قابل استفاده بوده اما چون مدرسه رنگ و طرح آنرا عوض کرده برایش لباس جدیدی برخرم که این از توان مالی ما خارج بوده و بعضاً مثل امسال مجبور به گرفتن پول قرضی از خواهرم برای خرید ماحیتاج مدرسه اش می شوم.

طرح انتخابی مناسب نیست

یکی از دانش اموزان وقتی خبرنگار ايلام بيدار را می بیند به سوی او می آید و می گوید: به مسئولان آموزش و پرورش بگویید که این طرح را با چه معیاری انتخاب میکنید چون رنگ و طرح آنها در خیلی مواقع اصلا مناسب سن ما نیست.

وی که خود را زهرا معرفی می کند و لباس فرم سورمه ای در دست داشت، تصریح کرد: رنگ ها تیره و کدر مناسب سن ما نیست و دوست داریم از رنگ های روشن و شادتری را استفاده کنیم.

اولیا مشکلات زیادی را مطرح می کنند اعم از اینکه نباید لباس فرم مانع ثبت نام شده یا اینکه مدارس در خصوص تولیدی لباس بیشتر دقت داشته باشند که در این گزارش کوتاه نمی گنجد.

یکی از گلایه های عمده اولیا اجبار لباس فرم در مدارس بوده که با گشت و گذاری در سایت متوجه مصاحبه ای از مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش شدییم.

قانونی بر اجباری بودن لباس هماهنگ برای دانش‌آموزان نداریم

مهدی علی‌اکبرزاده مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش در خصوص نحوه پوشش دانش‌آموزان در مصاحبه ای اظهار داشت: هیچ قانونی مبنی بر اجباری بودن لباس هماهنگ برای دانش‌آموزان مدارس سراسر کشور وجود ندارد.

وی گفت: علاوه بر آنکه قانونی مبنی بر لباس هماهنگ کشوری دانش‌آموزان وجود ندارد دانش‌آموزان در مدارس نیز می‌توانند لباس‌هایی غیر از لباس فرم داشته باشند.

علی‌اکبرزاده عنوان کرد: در مدارسی‌ که لباس فرم مشخصی به تأکید مدرسه وجود نداشته باشد دانش‌آموزان می‌توانند لباس‌هایی متناسب با شئونات اسلامی و غیر هماهنگ داشته باشند.

هرچند این مسئول محترم عنوان داشته قانونی بر اجبار برای لباس فرم مدارس ندارند اما در بخش از مصاحبشان تأکید می کنند: در صورتی که مدرسه لباس فرم برای دانش‌آموزان در نظر گرفته باشد تمامی دانش‌آموزان موظف هستند این قانون را رعایت کنند و با پوششی هماهنگ در مدرسه حضور پیدا کنند و در غیر این صورت به عنوان متخلف محسوب می‌شود

اما آنچه از این مصاحبه برداشت می شود این است که مدارس در خصوص لباس فرم برای دانش آموزان مختار بوده و این را یکی از فرهنگیان ایلام در گفتگو با خبرنگار ما نیز بیان داشت.

در لباس فرم مدارس مدیر مدرسه محور است

وی که بیش از یک دهه سابقه تدریس در مدارس ابتدایی را دارد گفت: همه چی براساس نظر مدیر مدرسه بوده و این خود مدیر است که رنگ و طرح و حتی تولیدی لباس را مشخص و به اولیاء اعلام میکند.

وی درخصوص اجبار به لباس فرم نیز تصریح کرد: در برخی مدارس بصورت غیرمستقیم اجبار می کند به این صورت به دانش اموزانی که لباس فرم تهیه نکردند در طول سال آنقدر تذکر و تشر می زنند که خود دانش اموز و ولی او مجبور شوند برای خلاصی از این موضوع نسبت به تهیه لباس اقدام کنند.

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب