سرویس: اجتماعی
کد خبر: 22506
|
07:30 - 1395/06/08
نسخه چاپی

گلایه اولیا از تغییر سالانه لباس فرم مدارس در ایلام؛

نظارت حلقه گمشده در تولید لباس مدارس/ تغییرات با فرهنگ قناعت در تضاد است

نظارت حلقه گمشده در تولید لباس مدارس/ تغییرات با فرهنگ قناعت در تضاد است
تغییرات هرساله لباس فرم مدارس در ایلام مشکلاتی را از لحاظ اقتصادی برای خانواده ها پیش آورده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام بیست، طی سال های اخیر دانش آموزان با هر لباس فرمی نمی توانند وارد مدرسه شوند بنابراین همیشه دغدغه لباس فرم بچه ها یکی از دغدغه های مهمی است که مدیران و خانواده ها را در اخذ تصمیم دچار مشکل جدی و تردید می نماید و مدیران بیشتر مدارس در سطح کشور دانش آموزان را ملزم به تهیه لباس های فرم با رنگ های یکسان و هم شکل می کنند بطوریکه بیش از 90 درصد مدارس پوشیدن اونیفورم مدرسه یا لباسی هماهنگ میان دانش آموزان را اجباری ساخته اند .

شهرستان ایلام نیز همگام با دیگر شهر های کشور استفاده از لباس فرم را برای دانش آموزان مدارس اجباری ساخته است در صورتی که از یک سو انتخاب لباس فرم در هیچ مدرسه ای حالت اجبار نمی تواند داشته باشد و از طرفی انجمن اولیا و مربیان و کارشناسان روانشناسی زیادی مزایایی لباس فرم را بیشتر از معایب آن می دانند.

تغییرات هرساله هزینه های سنگینی برخانواده ها تحمیل می کند

این در حالی است که مورد مساله به لحاظ اقتصادی برای خانواده ها قابل بررسی است لباس فرمی که این روزها به لحاظ اقتصادی و تامین هزینه نیز برای برخی خانواده ها مشکلاتی را به بار آورده به همین دلیل به یکی از فروشگاه های عرضه لباس فرم مدرسه در استان ایلام مراجعه کردیم که ولی یک دانش آموز کلاس پنجم ابتدایی که برای خرید و تحویل لباس فرم مراجعه کرده بود از وضعیت موجود ابراز نارضایتی می کرد و می گوید: تغییرات هر ساله لباس فرم دانش آموزان علاوه بر اینکه هزینه های سنگینی را به خانواده ها تحمیل می کند از سوی دیگر برای تهیه لباس فرم کاملا دست والدین و اولیای دانش آموزان از نظر قیمت،کیفیت، رنگ و دوخت بسته می شود بنابراین باید به صورت تحمیلی این لباس ها را از فروشگاه و خیاطی طرف قرار داد خریداری کنیم.

مردم در تنگنای مالی هستند

فرزانه محمدی ولی دیگر دانش آموز ایلامی گفت: مانتوی دخترم که در سال تحصیلی قبل استفاده کرده سالم و تمیز است ولی امسال به دلیل اینکه از پایه اول به دوم متوسطه می رود رنگ و فرم لباس مدرسه تغییر کرده و دیگر این لباس قابل استفاده نیست.

وی افزود: در شرایطی که تنگناهای مالی در بعضی خانواده ها در کنار افزایش هزینه تحصیل فرزندان وجود دارد در آغاز سال تحصیلی اجبار به تغییر رنگ لباس مدارس غیر منطقی است و این خود هزینه خانواده ها را دو چندان می کند.

از آموزش و پرورش گله مند هستیم 

موسی احمدی ولی دانش آموز دیگری می گوید: در گذشته گاه دیده می شد که دانش آموزان لباس فرم خود را بیش از یک سال استفاده می کردند اما در سال های اخیر وجود فرهنگ قناعت در بین دانش آموزان به دلیل این تصمیم در آموزش و پرورش تغییر کرده و الگوی صحیح مصرف هم از میان رفته است که علاوه بر این موارد قیمت بالای لباس فرم و اجبار مدارس برای تغییر هر ساله شرایطی را ایجاد کرده که خانواده های متوسط و سطح پایین در تنگنا قرار بگیرند بنابراین آموزش و پرورش باید نسبت به این موضوع حساس بوده و در صورت نیاز با چنین مدیرانی که با تشخیص خود هر سال رنگ جدیدی را برای روپوش مدارس انتخاب می کنند برخورد کند.

این اولیا دانش آموز ایلامی گفت: حقیقتا از اینکه هر سال لباس فرم دانش آموزان تغییر می کند ما از آموزش و پرورش گله مند هستیم چرا که با این نوع رفتار چگونه می خواهیم صرفه جویی و پرهیز از اسراف را به بچه ها آموزش دهیم زیرا که لباس های سال قبل قابل استفاده نیست و بیرون از مدرسه هم کاربرد خاصی ندارند.

اولیا دیگری می گوید: با این تغییرات سالانه این شائبه پیش می آید که مدارس با کار خود بدنبال سر کیسه کردن دانش آموزان است چرا که خرید لباس فرم برای دانش آموزان هزینه های غیر ضروری را به خانواده ها تحمیل می کند.

وی عنوان کرد: درست است که یکنواخت بودن پوشش برای دانش آموزان مهم است ولی این نباید به این معنا باشد که هر سال باید رنگ و مدل مانتوی مدارس عوض شود.

لباس فرم طرحی برای حمایت از تولید ملی و فرهنگ سازی آن

خانم کهنی روانشناس و مشاور تحصیلی ایلامی با اشاره به اینکه تاثیر شکل و رنگ لباس در مدارس در روحیه دانش آموزان موثر است گفت: پژوهش های جدید جامعه شناسان و متخصصان علوم رفتاری حاکی از آن است که رنگ و مدل لباس های مدارس تاثیرزیادی روی خستگی،پرخاشگری و افت تحصیلی دانش آموزان دارد.

وی اظهار کرد: برخی از فشارهای روانی درون انسان با رنگ کنترل می شود و بعضی از رنگ ها تحرک و نشاط را به دانش آموزان خواهد بخشید و همین امر باید در لباس فرم دانش آموزی دیده شود.

وی نیز تعریف پوشش یکسان برای دانش آموزان را مناسب ارزیابی کرد و افزود:لباس متحد الشکل سبب همپوشانی اختلاف طبقاتی بین دانش آموزان می شود.

وی با اشاره به مزایای لباس متحدالشکل اظهار کرد: از مزایای این طرح می توان به حمایت از تولید ملی و فرهنگ سازی برای آن، برچیده شدن لباس های غربی با واژه های نا مناسب، از بین بردن رقابت منفی در تهیه لباس های متنوع و... عنوان کرد.

آموزش قانون پذیری،نظم و انضباط در مدارس با پوشش لباس فرم

زهرا قاسمی فرهنگی ایلامی در این باره گفت:لباس فرم مدارس علاوه بر اینکه به نوعی نماد واحد آموزشی یا موسسه تربیتی قلمداد می شوند تاثیر بسزایی در حفظ نظم و انضباط و همین طور روحیه دانش آموزان دارد.

وی اظهار کرد: دانش آموزان با استفاده از پوشش یکسان قانون پذیری و نظم و انضباط را آموزش می بینند و با لباس فرم یکسان دانش آموزان اختلاف طبقاتی و تبعیض را احساس نمی کنند .

وی بیان کرد: دانش آموزان با پوشیدن لباس فرم در محیط داخل و خارج مدرسه از فراد غیر دانش آموز متمایز می شوند بطوریکه این لباس به نوعی به دانش آموزان هویت اجتماعی میدهد.

این فرهنگی ایلامی افزود: دانش آموزان باید متناسب با شئونات اسلامی ،فرهنگ ایرانی اسلامی در مدارس و محیط آموزشی لباس بپوشند و این یکی از دلایل پوشیدن لباس فرم مدرسه به صورت متحدالشکل در مقاطع تحصیلی مختلف است.

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب