سرویس: استان ایلام
کد خبر: 22109
|
09:21 - 1395/05/18
نسخه چاپی

ایلام بیدار از لزوم تکمیل زیرساخت های اربعین امسال گزارش می دهد؛

راه اندازی مرز چیلات دهلران نیازمند عزم جدی مسئولان

راه اندازی مرز چیلات دهلران نیازمند عزم جدی مسئولان
راه اندازی مرز چیلات دهلران برای اربعین امسال با توجه به مسائل و مشکلات موجود، نیازمند عزم جدی مسئولان است.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::استان ایلام یکی از استان های پرظرفیت کشور در حوزه های گوناگون است، استانی که متناسب با موقعیت و جایگاه خاص جغرافیایی در صورت شکوفایی ظرفیت هایش می تواند در رقابت توسعه ای با سایر استان ها حرفی برای گفتن داشته باشد

از مهم ترین این ظرفیت ها در استان بحث هم مرز بودن با کشور همجوار عراق است، ظرفیتی که تنها مختص به چند استان بوده که در صورت استفاده مناسب از این مهم می توان ایلام را در افق توسعه دید

مرز به نوع خود می تواند شرایط خوبی را برای هر استانی که مجاورت با کشورهای همسایه را داشته باشد ایجاد کند از جمله اینکه بحث صادرات کالاست، در حقیقت این شرایط ویژه، زمینه را برای صدور محصولات استان ایلام به سایر کشورها در همه حوزه ها فراهم می کند که این امر باعث می گردد زمینه برای ورود در عرصه تجارت جهانی فراهم شود.

مرزها در روابط دیپلماتیک کشورهای همسایه،‌ منطقه و حتی فرامنطقه‌ای نیز تاثیر گذارند و از آنجایی که حریم‌های شناخته شده بر اساس میثاق‌های بین‌المللی و حقوق جهانی هستند. عاملی مهم برای ایجاد ثبات و آرامش میان کشورها یا اختلافات و منازعات و ادعاهای ارضی کشورها علیه یکدیگر به حساب می‌آیند.

لزوم توجه به تکمیل زیرساخت های مرز چیلات

اما در این میان استان ایلام تنها مرز مورد استفاده و با سابقه که حتی در سطح کشور نیز بعنوان مهمترین مرز تردد محسوب می شود مرز مهران است و شرایط اربعین در سال های گذشته خود مؤید این نکته است.

در همین راستا مشکلات اربعین و کمبود زیرساخت ها و میزان حجم ورود زائر به مرز مهران باعث شد تا مسئولان استان به فکر ایجاد و راه اندازی مرز چیلات باشند در شهرستان دهلران باشند.

موضوعی که می تواند در صورت راه اندازی در موعد مقرر بسیاری از مشکلات موجود را حل و نیز به توسعه صادرات کمک شایانی کند.

اگر چه وضعیت زیرساختی در این مرز همچون مرز مهران نیست اما با توجه به تلاش های صورت گرفته و رایزنی های انجام گرفته امید اینکه روند تجهیزات و زیرساخت ها در این مرز هر چه زودتر تکمیل شود دور از انتظار نیست.

حتی در این زمینه کشور همسایه نیز علاقه خود را برای راه اندازی این مرز نشان داده و حتی دیدارهایی در نقطه صفر مرزی دهلران بین مسئولان استان ایلام و استان میسان عراق انجام گرفت.

شرایط برای باز شدن مرز چیلات در ابیعن امسال فراهم است

اما آنچه باید توجه داشت این است که دولت نیز در این مدت کوتاه مانده به اربعین دست بجنبد تا با توجه به پیش بینی ورود سه میلیون زائر به استان در اربعین امسال شرایط سهل تری با راه اندازی مرز چیلات برای تردد زائران به وجود آید.

سید"محسن موسوی"، امام جمعه شهرستان دهلران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایلام بیدار خواستار توجه جدی مسئولان به مقوله مرزها به خصوص مرز چیلات شد.

وی گفت: مسئولان استانی و به خصوص کشوری بایستی به اربعین توجه ویژه کنند و موضوعی که می تواند باعث کاهش مشکلات در ایام خاص اربعین باشد راه اندازی مرز چیلات در شهرستان است.

موسوی اظهار کرد: بدون شک راه اندازی این مرز می تواند باعث ایجاد تردد آسان زائران شود تا با کمترین مشکل به عتبات عالیات سفر کنند.

امام جمعه دهلران افزود: بایستی وزرای مربوطه دست در دست یکدیگر به فکر تکمیل زیرساخت ها در این مرز باشند تا علاوه بر مزایای ایام اربعین در طول سال نیز برای مردم و اقتصاد شهرستان دهلران نیز مفید واقع گردد.

وی ادامه داد: در این زمینه ضروری است تا مسئولان بیش از این معطل و انجام امورات مربوط به مرز چیلات را مقطعی نکنند.

موسوی خاطرنشان کرد: البته جاده منتهی به مرز چیلات در دسترس است منتها نیازمند تعمیرات اساسی است و در صورت اهتمام مسئولان کشوری  و استانی این احتمال که مرز چیلات برای اربعین امسال مورد استفاده قرار گیرد وجود دارد.

بدون شک راه اندازی این مرز مهم در ماه های باقی مانده تا اربعین در صورت اهتمام جدی مسئولان می تواند بسیاری از مشکلات اربعین را در استان ایلام کاهش دهد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب