سرویس: استان ایلام
کد خبر: 21595
|
07:45 - 1395/04/23
نسخه چاپی

یک کارشناس مسائل سیاسی:

FATF به دنبال نفوذ امنیتی به ایران است/ دولت محور مقاومت را فدای ارتباط با آمریکا نکند

FATF به دنبال نفوذ امنیتی به ایران است/ دولت محور مقاومت را فدای ارتباط با آمریکا نکند
متاسفانه این توافق نامه باز هم با محتوای پنهانی یکی ازراه های نفوذ به سیستم اقتصادی و حتی امنیتی کشور است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی (FATF) از سال ۱۹۸۹ و زیر نظر گروه G۷ ایجاد شد، ماموریت این گروه در ظاهر مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم در نظام مالی جهانی است.

این کارگروه از سال 2008 به بهانه ارتباط نظام مالی و بانکی ایران با نیروهای مقاومت اسلامی در منطقه، ایران را در لیست سیاه کشورهایی که خطر بالای پولشویی و تامین مالی تروریسم در نظام بانکی آنها وجود دارد، قرار داد و به بانکها و موسسات مالی دنیا توصیه کرد از انجام معاملات بانکی با ایران خودداری کنند.

در پسا برجام که اثری از بهبود معاملات بانکهای دنیا و حتی موسسات کوچک مالی با ایران دیده نشد، قوانین ابلاغی گذشته این کارگروه مورد بهانه قرار گرفت. پس از رایزنی های مقامات دولت ایران با غرب چندی پیش اعلام شد که این کارگروه در راستای تعهداتی که ایران داده است به مدت 12 ماه محدودیت های خود را به حالت تعلیق در خواهد آورد.

برای روشن شدن موضوع و بررسی این تعهدات و چگونگی اجرای آنان گفتگویی با  "احمد اورنگ"مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی داشته ایم که مشروح آن را در زیر می خوانید.

توافق با “سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی” در ادامه تعهدات برجام است

اورنگ:: آنچه که امروز تحت عنوان پسابرجام،  یا در ادامه‌ی تعهدات برجام یا برجام 2 یا 3 یا 4 در حال اتفاق افتادن است به نوع نگاه حاکم بر دولت بر می گردد که در جریان تبلیغات انتخابات سال 92 با سیاه نمایی از وضعیت کشور و در ادامه با راه اندازی یک جنگ ادراکی قصد داشت فضای جامعه را به سمت یک دو قطبی نامطلوب پیش ببرد.:

فضای جامعه به شکلی به مردم نمایانده شده است که همه ی مشکلات کشور ناشی از تحریم ها  و تحریم ها ناشی از بحث هسته ای است و اگر ما مشکل هسته ای را با امریکا حل کنیم تحریم ها برداشته می شود و همه ی مشکلات مملکت حل می گردد. لذا نتیجه این شد که برای خلاصی از وضعیت سیاه نمایی شده چاره در ارتباط با امریکاست لذا گفتند که با کد خدا باید نشست.

با این فضای پیش آمده و جنگ ادراکی ایجاد شده،  با کدخدا نشینان در انتخابات رای آوردند و البته قصد داشتند فضای دو قطبی ایجاد کنند که با درایت مقام معظم رهبری در سخنان نوروز 93 در بحث نرمش قهرمانانه،  اجازه مذاکره در موضوع هسته‌ای داده شد ولی حضرت آقا در همان سخنرانی اعلام فرمودند که به آمریکا و نتیجه مذاکره با آمریکا خوشبین نیستند و اعتماد ندارند، لذا آن فضای مورد دلخواه جریان غرب‌گرا ایجاد نشد.

 بهانه های 5+1 در راستای مهار ایران است

اورنگ:: با ورود به فضای مذاکرات با 5 +1 روز به روزبدعهدی طرف مقابل عیان تر و قصد آمریکا مبنی بر مهار منطقه ای ایران و بهانه‌ای بیش نبودن بحث هسته ای ابعاد تازه ای به خود گرفت، آمریکا به دنبال مهار ایران است.مشکل آمریکا نظام مقدس جمهوری اسلامی است،  نظامی که هژمونی تک قطبی آمریکا را به چالش کشید و به عبارتی به این نظام تک قطبی پایان داد و امروز با فراگیر شدن اندیشه انقلاب  اسلامی،  این نظام می تواند یکی ازقطب های آینده نظام چند قطبی جهان باشد. مشکل آمریکا این است. و موضوعات هسته ای و به چالش کشیدن نظام مقدس جمهوری اسلامی تنها بهانه ای برای مهار ایران است.

لذا با فرض حل شدن مسئله هسته‌ای آمریکا با علم کردن  موضوعات حقوق بشر، حمایت از تروریسم،  موشک های بالستیک تحریم ها را مجدد احیا خواهد کرد موضوعاتی که اگر قرار باشد با پروژه های برجامی دولت به دنبال حل آنها برود اگر در موضوع هسته‌ای با سیمان ریختن در قلب رآکتور اراک و جمع آوری سانتریفوژ ها و اکسید کردن اورانیوم غنی شده عملا صنعت هسته ای را تعطیل کردیم در پروژه‌ های برجامی جدید باید قانون اساسی مان را عوض کنیم باید دست از مبانی انقلاب مان بکشیم باید توان بازدارندگی که در حوزه نظامی داریم را تعطیل کنیم.

با نگاهی به سابقه دخالت ها و جنایت های آمریکا در جهان و خصوصا کشور ایران،  دم از اعتماد زدن به آمریکا حقیقتا ساده لوحانه است، همین مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص اجازه ندادن به ایرباس جهت فروش هواپیما به ایران نشانه عمق خباثت و بدعهدی این دولت زور و تزویر است.

و جای تاسف دارد علیرغم این همه بدعهدی، دولت محترم به جای حل مشکلات در عرصه داخلی همچنان دنبال پیدا کردن کلید حل مشکلات کشور در پستوی اتاق های کاخ سفید است.

در صورت پذیریش FATF راه برگشت از آن سخت است

اورنگ::  با نگاهی به ساختار و دستورالعمل های چهل گانه FATF و همچنین ماهیت این گروه سوالاتی به ذهن متبادر می شود که در صورت تحقق می توان گفت خطر این توافقنامه و آسیب های ناشی از آن شاید به مراتب بیشتر از برجام 1 است.

با توجه به هدف اصلی این گروه مبنی بر اعمال استاندارد هایی که تضمین نماید ریسک پولشویی،  تامین مالی تروریسم،  تامین سلاح های کشتار جمعی در یک کشور به نحو اطمینان بخشی کاهش پیدا نموده است آیا دولت‌مردان ما در مباحثی مثل تعریفی که اعضا گروه از تروریسم دارند به فهم مشترک رسیده اند.؟ که اگر اینچنین باشد قطعا باید با فراموش کردن آرمان های انقلاب حمایت از گروه های مقاومت مثل حزب اله و حماس و..  را فراموش کنیم.

و پرداختن به این مسئله که ما صرفا بحث مبارزه با پولشویی را مد نظر داریم قطعا نمی تواند درست باشد چرا که در دستورالعملهای گروه به صراحت به موضوع الزام آور بودن دستورالعملهای FATF اذعان شده و دولت ها ملزم به رعایت آنها هستند و به عبارتی با قبول شرایط آنها راه برگشت یا غیرممکن و یا به سختی و توام با هزینه خواهد بود.

این توافق نامه یکی ازراه های نفوذ به سیستم اقتصادی و امنیتی کشوراست 

اورنگ::  یکی از همین شرایط الزام به شفاف سازی توسط کشور پذیرنده است. آیا به این مسئله توجه شده که مکانیسم نظارت و راستی آزمایی FATF به چه شکلی در مورد ایران به اجرا در خواهد آمد. ؟ آیا نباید از جاسوسی های مامورین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های نه چندان دور عبرت بگیریم و این بار تحت عنوان توافق با FATF اجازه دسترسی به کلیه سیستم های بانکی و تراکنش های افراد را به دشمنان بدهیم.

متاسفانه این توافق نامه  با محتوای پنهانی یکی ازراه های نفوذ به سیستم اقتصادی و حتی امنیتی کشور است، و برای ما این مسئله جای سوال دارد که در حالیکه در همین فوریه 2016 گروه FATF همچنان ایران در زمره کشورهاي پرخطر برای سرمایه‌گذاری معرفی می کند و در طول چند روز اخیر به یکباره در بیانیه ای اقدامات تقابلی علیه ایران را به حالت تعلیق درمیاورد،  و از طرفی همچنان نام ایران را جز کشورهای پر خطر در لیست نگه می دارد. آیا جز این است که آمریکا با سیاست چماق و هویج به دنبال این است که دولت‌مردان ما را به افتادن در ورطه پذیرش برجام های  بعدی وسوسه کند؟

پذیرش FATF  کشوررا به سمت اقتصاد ورشکسته جهانی سوق می دهد

اورنگ:: در بیانیه نایاک که جا دارد مسئولین ما بهش توجه جدی داشته باشند ضمن تجلیل از این اقدام FATF آن را اقدامی در جهت تامین منافع آمریکا می داند.  چرا با ایجاد یک مکانیسم خود کنترلی برای ایران عملا ما را به سمت اقتصاد ورشکسته جهانی سوق می دهند.

اقتصادی که خود کشورهای غربی در آن مانده اند و ما برایش حاضریم از همه ی آرمان های مان بگذریم، آیا از برجام 1 درس عبرت نگرفته ایم که به دنبال برجام های بعدی هستیم؟ آیا ساختار تحریم ها شکست؟

با وجود تحریم های دلاری پذیرفتن شرایط FATF تغییری در اقتصاد ایجاد نمی کند

اورنگ:: در پایان هم می خواهم عرض کنم که دولت برجام ساز بهتراست  در فرصت باقیمانده چاره ساز باشد و فرصت های داخلی را در کوره برجام نسوزاند و آرمان‌هاي انقلاب،  حمایت از محور مقاومت، حفظ امنیت و ثبات داخلی،  توان بازدارندگی داخلی  را فدای آرزوی ارتباط با آمریکا نکند.

چرا که آمریکا هیچ وقت صداقت نداشته و اعتمادی به آنها نیست و باز در قبال چند برگه ی بی ارزش غیرتعهد آور برای غرب و فلج کننده برای ما بیش از این خود را در حافظه ملت وفادار به نظام و آرمان‌هاي انقلاب اسلامی منفور نکنند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب