سرویس: سیاسی
کد خبر: 20746
|
09:01 - 1395/03/11
نسخه چاپی

گزارش ایلام بیدار/

پاسپورتی که در دولت تدبیر از درجه عزت ساقط شد

پاسپورتی که در دولت تدبیر از درجه عزت ساقط شد
عزت پاسپورتی که روحانی از آن دم می زد در دولت تدبیر از درجه عزت و اعتبار ساقط شده و به نوعی با این روند به کار خود پایان با این وضعیت پایان داده است.

گروه سیاسی ایلام بیدار::موضوع از انجا شروع شد که رئیس دولت یازدهم در اظهارنظری اعلام کرد که عزت را به پاسپورت ایرانی برمی گرداند همین موضوع ذهن مردم را به خود مشغول کرد که مگر پاسپورت ایرانی چه کم از سایر پاسپورت ها دارد که روحانی این گونه می گوید.

همین شد تا بعد از این اظهارنظرها و بعد از مدت کوتاهی نه تنها عزت به قول رئیس جمهور به پاسپورت های ایرانی بازنگشت بلکه تحت تأثیر زیادی قرار گرفت و با بی مهری های زیاد رو به رو شد به نوعی عزت پاسپورت های ایرانی در دولت یازدهم به بیشترین حد خود زیر سوال رفت.

اگر بخواهیم مهمترین مثال را در این نمونه بررسی نماییم موضوع حادثه منا بود، همانطور که می دانیم "حج" یکی از بزرگترین و ارزنده ترین کلاسهای آموزنده و اجتماعی، انسان است، که در ساختن فرد و جامعه اسلامی، نقشی مؤثر و انکار ناپذیر داشته و دارد و علاوه بر این یک عامل هماهنگ کننده است که می بایست به تمام مسلمانان از هر تیره و طبقه که هستند، خط و جهت فکری بدهد.

هنوز خاطره تلخ حادثه منا از یاد ملت ایران پاک نشده بود که طرف سعودی حتی برای ویزای مقامات کشور هم ارزشی قائل نشد و حتی در آن دوران به اعتبار پاسپورت مسئولان بلند پایه کشور لطمه وارد کردند.

در این رابطه و در زمان وقت علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط تلفنی با برنامه ویژه گفتگوی ویزه خبری شبکه دو گفت: با این که علی رغم اعلام ما به عربستان سعودی که عازم این کشور هستیم و باید هر چه سریع‌تر خودمان را به عربستان برسانیم ویزایی به ما داده نشده گفت: این موضوع از طریق سفارت ما در عربستان، سفیر جمهوری اسلامی ایران، و سازمان حج و زیارت و در سطوح بالاتر توسط وزیر امور خارجه در نیویورک در حال پیگیری است.

وی یادآور شد: آن چه که در هیئت دولت تصمیم گرفته شد این بود که هیاتی به سرپرستی بنده ، آقای قشقاوی و رئیس جمعیت هلال احمر و برخی مسئولین از دستگاه های خدماتی عازم عربستان شویم که تا کنون موفق به اخذ ویزا نشدیم.

حتی خود وزرا نیز بر این نکته دلالت می کنند که ارزش پاسپورت در دولت یازدهم ارزشی نداشته چرا که اگر عزت به پاسپورت ها بازگردانده می شد وزرا م نه مردم با این بی مهری ها رو به رو نمی شدند.

اما این آخر ماجرا نبود، و در روزهای گذشته خبری مبنی بر عدم برگزارسی مراسم حج امسال منتشر شد خبری که بازتاب های زیادی را به همراه داشت و در راستای همان عزتی بود که رئیس دولت یازدهم از ان دم می زد.

در جریان فاجعه منا محمدجواد ظریف و حسن روحانی در نیویورک حضور داشتند، آنها که عدم لغو سفرشان پس از فاجعه منا، واکنش‌هایی را در داخل کشور برانگیخته بود، در تکاپوی حل مسائل پیش‌آمده (در جریان فاجعه منا) بودند.

در آن روزها عکسی از محمدجواد ظریف منتشر شد که در مقابل امیر کویت به صورتی کاملاً دوستانه بر زمین نشسته و در کنار میز وی مشغول گفت‌وگوست، عده‌ای گفتند این رسم است که مقامات رسمی، برای صحبت‌های دوستانه در مواجهات دیپلماتیک در کنار میز هم به این شکل می‌نشینند!

البته هیچگاه مشخص نشد چرا چنین عکسی از مقامات دیپلماتیک در سایر کشورهای دنیا در دست نیست... اما اتفاق تلخ‌تری هم برای افکار عمومی در راه بود، ظریف از عادل‌الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی درخواست ملاقات کرده بود اما درخواست وی رد شد! و ظریف برای آنکه امیر کویت به عنوان واسطه عمل کند، به ملاقات وی رفته بود.

خبر آنقدر شوک‌آور بود که حتی باورش هم سخت می‌نمود، در واقع همه فکر می‌کردند بعد از مکالمه تلفنی روحانی با اوباما و پس از رخدادهایی مثل تأکید کنایه‌آمیز دولت یازدهم بر تغییر سیاست خارجی ایران، توافق موقت ژنو، پیاده‌روی ظریف با وزیر امور خارجه آمریکا و حتی «برجام»! لااقل شعار «بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی» محقق بشود و کشورهای معارض ایران اقل کم در این زمینه ظاهر را حفظ کنند.

اما گویا طرف مقابل به این حد هم راضی نبود.

در هر حال عزت پاسپورتی که روحانی از آن دم زده بود در دولت تدبیر از درجه عزت و اعتبار ساقط شده است و به نوعی با این حرکت به کار خود پایان داده است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد