سرویس: سیاسی
کد خبر: 19655
|
09:46 - 1395/01/18
نسخه چاپی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در مصاحبه تفصیلی با ایلام بیدار:

دولت یازدهم در زمینه هسته ای موفق عمل نکرد/ اعتماد به غربی ها کار درستی نبود

دولت یازدهم در زمینه هسته ای موفق عمل نکرد/ اعتماد به غربی ها کار درستی نبود
سیدباقر حسینی گفت: اعتماد به غربی ها توسط دولت در زمینه هسته ای کار درستی نبود و دولت در برجام راه دبه درآوردن امریکا را نبست.

گروه سیاسی ایلام بیدار::در آستانه روز ملی فناوری هسته ای هستیم، جدای از اینکه در این روز تولیدات هسته ای جدیدی رونمایی می شود اما در نظر داریم تا از نگاه دیگری به مبحث هسته ای بپردازیم.

رویکرد دولت یازدهم در زمینه هسته ای ما را بر آن داشت تا به بررسی این موضوع بپردازیم، برای همین با "سید باقر حسینی"، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به مصاحبه تفصیلی نشستیم.

وی در این مصاحبه از روند کاری دولت یازدهم در زمینه هسته ای انتقاد دارد و معتقد است که دولت در مبحث هسته ای به خوبی عمل نکرده است. حسینی می گوید: دولت در مقوله هسته ای نباید به راحتی به طرف غربی اعتماد می کرد که اکنون و با وجود توافقات هسته ای و برجام نیز شاهد تحریم های جدید به بهانه های دیگر از جمله موشکی باشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید دارد که دولت باید در زمان بستن مفاد برجام طوری برجام را می بست که مانع دبه درآوردن امریکا و متحدانش می شد که اینگونه نشده و حتی علیرغم همه تبلیغات دولت برای لغو همه تحریم ها در روز اجرای برجام اما در روز اجرایی شدن برجام همه تحریم ها لغو نشدند.

ادامه مصاحبه پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار با سید باقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس را در زیر بخوانید.

ایلام بیدار:: در ابتدا درباره اهمیت فناوری هسته ای توضیح مختصری بفرمایید.

بله، مسأله استفاده از انرژی هسته ای و دست یابی به آن متناسب با شرایط و زمان یکی از ضروریاتی است که برای استفاده های صلح آمیز کشورهایی که توان ایجاد آن را دارند لازم و ضروری است.

انرژی هسته ای یکی از ضروریات زمان فعلی به شمار می رود، با توجه به اینکه در زمینه های بسیار مهمی می شود از این انرژی استفاده کرد چه در بحث پزشکی و چه دیگر مباحث، بنابراین کشورهایی که در دنیا می خواهند حرفی برای گفتن و جایگاهی در دنیا داشته باشند باید متناسب با پیشرفت علمی دنیا حرکت کنند.

یکی از این موارد که مهمترین انها نیز به حساب می آید بحث انرژی هسته ای و استفاده صلح آمیز از آن است که جمهوری اسلامی علیرغم همه دشمنی ها و کارشکنی ها به ان دست پیدا کرد و در این زمینه دشمن تلاش های وافری برای دست نیافتن ایران اسلامی به این فناوری کرد.

در این راستا حتی در طول دست یابی ایران به این فناوری، امریکا از کلیه کشورهای دارای فن آ وری هسته ای خواست از هرگونه همکاری اتمی حتی تحت نظارت آژانس با ایران خودداری کنند.

ایلام بیدار:: رویکرد دولت یازدهم به مبحث انرژی هسته ای را چگونه ارزیابی می کنید؟

نگاه بنده به رویکرد دولت یازدهم در زمینه هسته ای بر این است که دولتمردان با توجه به فشارهای مالی و اقتصادی در کشور و نیز تحریم هایی که علیه ایران شده بود بسیاری از کارهایی که باید در حوزه زیربنایی و اساسی انجام می دادیم، ندادیم و دلیل اینکه رهبر معظم انقلاب در نامگذاری ها بیشتر بر جنبه اقتصاد بخصوص اقتصاد مقاومتی تأکید می کنند نشان می دهد که در این زمینه کار زیربنایی زیادی نشده بود.

بایستی تدابیری اندیشده می شد تا از وابستگی به نفت خارج شویم و این گونه نباید باشد که با نوسانات نفتی اقتصاد کشور بر هم بخورد.

تصور دولت بر این بود که در این شرایط عقب نشینی کند، علیرغم اینکه معظم له تأکید کرده بودند که امریکا قابل اعتماد نیست اما دولتمردان به نوعی چه آزمایشی و چه غیرآزمایشی به امریکا اعتماد کردند.

دود اعتماد به امریکا به چشم ملت رفت/ غربی ها همچنان بر طبل تحریم ها می کوبند

دولت در این زمینه به گفته غربی ها اعتماد کرد ولی الان مشاهده می کنیم که غربی ها قابل اعتماد نیستند و با گذشت توافقات انجام شده امریکا و متحدانش کماکان بر طبل تحریم ها به بهانه جدید از جمله موشکی رجوع می کنند.

واقعیت این است که امریکا هدف دیگری را در سر دارد و درصدد است تا از طریق این مذاکرات و توافقات مانع پیشرفت جمهوری اسلامی در همه ابعاد شود.

خود دشمن بر این نکته واقف است که ایران اسلامی دنبال سلاح هسته ای نیست و بمب هسته ای در برنامه جمهوری اسلامی قرار ندارد و در این خصوص فتوای رهبری کاملا بحث را در این زمینه روشن کرد.

اما اهداف دشمن از این کینه توزی ها رسیدن به اهداف دیگری است و ما باید به آن اهداف پلید غربی ها توجه کنیم و طرف مقابل برای دست یابی به این اهداف خود گام به گام در حال حرکت هستند.

20 فروردین,روز هسته ای,دولت یازدهم,برجام,سیدباقر حسینی,استان ایلام,ایلام بیدار

دولت راه دبه درآوردن امریکا در برجام را نبست

بعد از اینکه ما برجام را پذیرفتیم و متأسفانه دولت به غربی ها اعتماد کرد تذکرات فراوانی داده شد که به گونه ای این متن ویرایش شود که راه فرار غربی ها و دبه درآوردن امریکایی ها و هر گونه سوء استفاده بسته شود و متأسف تر اینکه این اتفاق نیافتاد.

امریکایی ها به راحتی بحث موشک ها را مطرح می کنند و یا تحریم های غیرهسته ای را پیش می کشند، باید به طور کامل تکلیف همه تحریم ها در برجام مشخص می شد که این گونه نشده است.

طرف مقابل در حالی بحث حقوق بشر را مطرح می کند در حالی که توسط خود غربی ها جنایات زیادی علیه انسان ها در جای جای دنیا در حال انجام است و یا اخیرا بحث یمن را پیش رو کشیده که ایران در یمن دخالت می کند؛ امریکا اصلا چه کاره است که در منطقه خاورمیانه دخالت می کند.

ایلام بیدار:: نظر کلی تان درباره عملکرد دولت در این زمینه چیست؟

دولت در زمینه هسته ای خوب عمل نکرد و این تنها یک حرف نیست بلکه مشاهداتی است که در روند کاری دولت یازدهم تاکنون در مبحث هسته ای انجام داده است؛ اعتماد به غربی ها توسط دولت کار درستی نبود و هم اکنون نیز خیلی از مشکلات فراروی ما است، علیرغم اینکه به نمایندگان و ملت گفته شد که روز اجرایی شدن برجام همه تحریم ها لغو خواهد شد و هیچ مانعی برای فعالیت های جمهوری اسلامی و سرمایه گذاری ها و نیز بازگرداندن منابع کشور نیست در حالی که عملا چنین نشده است.

ایلام بیدار:: به نظر شما راه برون رفت دولت برای خروج از این وضعیت چیست؟

تنها راه نجات دولت این است که از فرمایشات رهبری دقیقا تبعیت کند و از تفاسیر و تحلیل های عجیب و غریب خود دست بردارند و ان چیزی که رهبری انقلاب تعیین کردند خواسته های بحق ملت و راهکارهای منطقی و حساب شده است.

دولت باید این را بپذیرد و به مرحله اجرا دربیاورد که قطعا مشکلی به وجود نخواهد امد و از اینکه بخواهند ما را همین گونه معطل کنند و امروز و فردا کنند و قدرت ما را سلب کنند و بر ما چیره شوند به این راحتی نخواهد بود و ما در مقابل زیاده خواهی های آنان خواهیم ایستاد.

ایران اسلامی کشوری مسلمان و قدرتند در سطح دنیا است و می توانیم از حقوق و اعتقاداتمان به خوبی دفاع کنیم در مجموع دولت در بحث هسته ای موفق عمل نکرد و تا این لحظه نتیجه خوبی نگرفته است و ما امیدواریم که دولت در این امتحان نتیجه بگیرد.

همانگونه که حضرت آقا فرمودند که یقین داریم امریکایی ها قابل اعتماد نیستند اما دولت می خواهد این کار را انجام دهد و فکر می کند که این خوب است در حالی که این گونه نیست.

ایلام بیدار:: تحلیلی از چالش های هسته ای مجلس را برایمان ارائه دهید.

بنده در زمانی که مجلس بنا بر تحلیل و نظر در موضوع هسته ای در دولت یازدهم و برجام را داشت هم بارها اعلام کردم که همه کسانی که موضع گرفتند و مخالفت کردند و کسانی که منتقد بودند اینها همه حق داشتند و دلسوز بودند.

بعضا مباحثی مطرح می شد که افراد مخالف چوب لای چرخ می گذارند یا از این قیبل صحبت ها این گونه نبود و یک نماینده منتخب مردم و ارزشی و اصولگرا هیچوقت مسائل جناحی آن هم این گونه مسائل مهمی که در حساس است را دخیل نمی کند.

منتقدان و دلسوزان ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده این موارد را هم هشدار می داد که به این موارد دقت کند که طوری نشود که بعد پشیمان شود که کاش این گونه عمل می کردیم که متأسفانه این اتفاقات افتاد.

کسانی هم که با چشم و گوش بسته در مسیر برجام حرکت می کردند و آن را آیینه تمام نمای مشکلات می دانستند نمی گوییم خائن هستند اما ناآگاهانه این کار را انجام دادند و بی جهت به امریکا و غربی ها اعتماد کردند.

اگر دولت با نگاه مثبتی به منتقدان نگاه می کرد و انها را هم نیروهای انقلاب و دلسوز مملکت می دانست قطعا نتیجه بهتر از آنچه که می گرفت می گرفتند.

ایلام بیدار:: ممنون از وقتی که در اختیار پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار قرار دادید، اگر مطلبی در پایان دارید بیان فرمایید.

بنده هم از شما و مجموعه ایلام بیدار تشکر می کنم و آرزوی توفیقات روزافزون را برای موفقیت و بهروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از خدای منان خواهانم.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب