سرویس: سیاسی
کد خبر: 19643
|
10:33 - 1395/01/17
نسخه چاپی

ایلام بیدار از روند حرکتی دولت در انرژی هسته ای گزارش می دهد؛

برجام؛ تنها ابزار دولت برای ارتباط با امریکا و فرار از وعده ها

برجام؛ تنها ابزار دولت برای ارتباط با امریکا و فرار از وعده ها
رویکرد دولت یازدهم در موضوع هسته ای تنها استفاده ابزاری از برجام برای ارتباط با امریکا و فرار از وعده های خود است.

گروه سیاسی ایلام بیدار::روز ۲۰ فروردین در تقویم رسمی کشور بعنوان روز ملی فناوری هسته ای است؛ این روز به مناسبت ۲۰ فروردین ۱۳۸۶ و اعلام دستاورهای هسته‌ای قابل توجه در آن روز نامگذاری شده‌است و هر ساله، مراسم جشنی در این روز در کشور برگزار و دستاورهای هسته‌ای جدید رونمائی می‌ شود.

در ادامه این جشن ها و در چهارمین جشن هسته ای  از اولین نمونه سوخت مجازی رآکتور تهران(میله سوختی مجازی) و نمونه اول نسل سوم سانتریفیوژها رونمائی به عمل آمد و رئیس جمهور وقت اعلام کرد  اعلام کرد که در نظنز قرار است ۶۰ هزار سانتریفیوژ فعال شود که این ۶۰ هزار سانتریفیوژ از نسل یک می‌تواند سوخت یک نیروگاه در یک سال را تأمین کند و با جایگزینی نسل جدید سانتریفیوژها با ۶۰ هزار سانتریفیوژ، سوخت ۶ نیروگاه تامین خواهد شد.

این دستاوردهای ایران در زمینه هسته‌ای بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و رئیس وقت سازمان انرژی هسته ای گفت: مقامات ایرانی با اعلام پیشرفت‌های جدید در زمینه هسته‌ای، می‌خواهند نشان دهند در مقابل تحریم آسیب پذیر نیستند و از فناوری لازم برخوردارند.

بعد از پایان دوران رئیس جمهوری سابق، رقابت های انتخاباتی برای به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری یازدهم آغاز شد و در پایان رقابت انتخاباتی "حسن روحانی"، بعنوان رئیس دولت یازدهم انتخاب شد.

جدا از شعارهای انتخاباتی و وعده هایی که روحانی داده بود و تاکنون نیز محقق نشده اند، یکی از مواردی که دولت یازدهم آن را در پیش گرفت بحث سیاست خارجی بود که توجه دولت یازدهم به سیاست خارجی بیش از توجه به سیاست داخلی بود.

در واقع دولت رفع مشکلات داخلی را در ارتباط با خارج و امریکا دیده است و بر این باور است که مشکلات داخلی نه با توان داخل بلکه با ارتباط با امریکا قابل حل است و این را از اظهارات رئیس جمهور در طول سال های گذشته به راحتی می توان فهمید به طوری که مشکل آب خوردن را نیز به تحریم ها ربط داد.

برای همین در اظهار نظری که اخیرا نیز بی بی سی از مکالمه تلفنی رؤسای جمهوری ایران و آمریکا خبر داده بود اعلام کرده که مکالمه تلفنی روحانی و اوباما پیشنهاد ایران بود.

در اولین سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مهرماه سال 1392 گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره احتمال ملاقات اوباما و روحانی مطرح شده بود، این ملاقات انجام نشد، اما در لحظات بازگشت روحانی به ایران گفت‌وگوی تلفنی بین دو طرف انجام شد.

در واقع دولت به دنبال بهانه ای برای ادامه این ارتباط بود تا در این میان برجام را بهترین راه مناسب برای این اقدام خود ببیند، البته این راه م باید اشاره کرد که دولت برای فرار از وعده های خود بنا داشت مسئله هسته ای و برجام را مطرح کند و رفع مشکلات را به ان گره بزند و از ان استفاده ابزاری کند.

دولت یازدهم نه تنها در این مسیر هسته ای هیچ توفیقی را برای ملت به دست تاکنون نیاورده بلکه با از دست دادن بسیاری از دستاوردهای هسته ای زحمات چندین ساله و خون شهدای هسته ای را نیز نایده گرفت تا تنها به فکر ارتباط با امریکا و فرار از وعده هایش باشد.

روند حرکتی دولت در زمینه انرژی هسته ای نه تنها توفیقی نداشته بلکه باعث پسرفت این عرصه در کشور شده است که شاید سالیان سال طول بکشد تا دستاوردهای از بین رفته دولت یازدهم در مبحث هسته ای دوباره تولید شوند.

از انجا که با توجه به انتخابات پیش روی امریکا و اظهارنظرهای مختلف در مورد برجام هیچ بعید نیست که با روی کار امدن دولت بعد به طور کلی کاغذ برجام پاره شود و دستاوردهای از دست رفته نیز به کلی فدای ندانم کاری ها شود.

در واقع پشت پرده تلاش دولت برای برجام به ظاهر نفع ایران، رفع فضای آمریکاستیزی در جامعه بود تا هم اکنون نیز این رویه از سوی دولت ادامه داشته باشد و عراقچی، رئیس برجام در اظهارنظری در نقش گریمور باز هم ماموریت یافت موارد متعدد نقض برجام در روزهای ابتدایی سال 1395 را در انظار عمومی توجیه کند!

توجیه های یکی پس از دیگری توسط تیم هسته ای دولت در حال نمایان شدن است و به زودی برجام پوچ و توخالی دولت یازدهم برای مردم آشکار خواهد شد و این عملکرد دولت در زمینه هسته ای برای فرار از فشارهای اقتصادی داخل است.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب