سرویس: اقتصادی
کد خبر: 18661
|
10:23 - 1394/11/11
نسخه چاپی

گزارش ویژه ایلام بیدار/

دولت برای فرار از رکود سوار برجام است/ گرانی ها مغایر نتایج برجام

دولت برای فرار از رکود سوار برجام است/ گرانی ها مغایر نتایج برجام
دولت هیچ برنامه مدونی برای حل مشکلات اقتصادی ندارد و همین باعث شده تا برای فرار از این وضعیت برجام را پیش روی خود ببیند.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::"حسن روحانی"، رئیس جمهور در دوران نامزدی انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با سر دادن شعارهایی مبنی بر رفع مشکلات اقتصادی پا در این عرصه گذاشت و بر این باور بود که می توان مشکلات اقتصادی را صد روزه حل کرد.

اما با روی کار امدن دولت یازدهم نه تنها گرهی از مشکلات اقتصادی کشور باز نشد بلکه بسیاری از صنایع و شرکت های تولیدی با تعطیلی مواجه شدند و اکثر مابقی شرکت های تولیدی به خصوص در استان ایلام با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

در استان ایلام صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی روزگار ناخوشی را در این مدت که رئیس جمهور قول برطرف کردن مشکلات اقتصادی داد را تجربه کرده اند و حتی این شرایط آنان تا جایی پیش رفته که حتی کسی حاضر به رفع مشکلات انان نه حاضر به شنیدن صدایشان نیستند.

ادامه این شرایط در استان ایلام و کشور و نیز وجود رکود باعث شد تا حتی برخی از وزیران دولت یازدهم به رئیس جمهور درباره این مشکل جدی نامه بنویسند و خطر آن را به رئیس جمهور گوشزد کنند.

این چهار وزیر در این نامه به رئیس جمهور تأکید کردند که تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی بگیرد و به گونه ای این خطر را متذکر شدند که این رکود تبدیل به بحران و آنگاه بی اعتمادی شود که برای زدودن آثار آن شاید مدت‌ها وقت لازم لاشد.

در واقع در این نامه اشاره شده که از دی ماه سال 92 تا پایان مرداد ماه امسال (94) محصولات شیمیایی که شامل صنایع پتروشیمی می شود با کاهش ارزش بازاری 42 میلیارد و 530 میلیون تومانی و سایر صنایع در حوزه های گوناگون با کاهش ارزش بازرای چهار میلیارد و 429 میلیون تومانی همراه بوده است.

این امار و ارقام نشان می دهد که رئیس جمهور و مجموعه دولت هیچ برنامه مدونی برای حل مشکلات اقتصادی ندارد و همین باعث شده تا دولت برای فرار از این وضعیت برجام را پیش روی خود ببیند.

شاید چهار وزیر دولت روحانی وقتی دیدند که رئیس جمهور مشکل آب خوردن را به تحریم ها بسط می دهد به فکر این نامه افتاده بودند تا وی را از خیال های غیرواقعی بیرون کنند؛ برای همین رئیس جمهور لوقتی لغو تحریم ها را در برجام می بیند و گره و گشایش اقتصادی را در ارتباط با غرب تلق می نماید همین بهترین فرصت برای فرار از وعده حل مشکلات اقتصادی است.

گرانی ها در ایلام مغایر با نتایج برجام است

به نوعی رئیس جمهور این گونه وعده داده بود که رفع تحریم‌ها گشایش‌های بزرگی را برای اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد اما باید گفت که رفع تحریم ها و اجرای برجام نه تنها فرجی حاصل نکرده بلکه اقلام برخی اجناس در ایلام با افزایش هایی رو به رو بوده است.

در این روزها با رصد بازار میوه و تره بار پیاز از این دست اقلام است که در صدر قیمت‌های صیفی جات در میوه فروشی‌های خودنمایی می کند.

 افزایش روز بروز گرانی و عدم نظارت کافی بر قیمت ها باعث نارضایتی مردم شده است در این میان نیز مدتی است که پیاز در شهرستان ایوان به جمع گرانی ها پیوسته و با قیمت هر کیلو 3000 الی 3500 تومان عرضه می گردد اما این بار جناب پیاز اشک خیلی ها را درآورده است.

یکی از فروشندگان میوه و تره بار در این باره می گوید این محصول و سیب زمینی جزء اقلام پرمصرف خانوارها است اما کنترل مناسبی روی عرضه آن صورت نگرفته تا با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد ، ایجاد بازار کاذب از سوی دلال‌ها نیز می تواند از عوامل گرانی‌های باشد البته در سال گذشته نیز ما با گرانی در برخی از اقلام مانند سیب زمینی مواجه بودیم و گویی این روالِ هرساله بازار صیفی جات است.

در شهرستان آبدانان نیز مرغ تخم طلا گذاشت وبرخی فروشگاهها تخم مرغ را دانه ای 400 و حتی 450 تومان هم به مردم می فروشند؛ همین امر باعث شده تا اغلب آنهایی که قبلا بصورت شانه ای تخم مرغ می خریدند اکنون با دو عدد تخم مرغ یا دست خالی به خانه باز گردند.

این افزایش قیمت تخم مرغ در حالی است که قیمت گوشت مرغ نصف قیمت تخم مرغ است، یکی از فروشندگان تخم مرغ علت اصلی افزایش قیمت را کاهش عرضه و صادرات آن به کشورهای هم جوار عنوان کرد و گفت: در واقع این کاهش تولید و افزایش تقاضا باعث شد قیمت تخم مرغ به شدت افزایش یابد. البته باید به این هم توجه کنیم که قیمت نهاده ها،مرغ مادر و داروهای دامی و تقویتی هم به شدت افزایش داشته است.

دولت در حالی تولیدکنندگان را رها به حال و روز خود رها کرده که بعد از برجام شاهد افزایش قیمت ها هستیم و این افزایش ها مغایر با نتایج حاصل از برجام است.

افزایش قیمت ها بعد از برجام نشان می دهد که رفع مشکلات اقتصادی توجه به خارج نیست بلکه عدم مدیریت داخلی قوی از سوی دولتمردان است.

 

انتهای پیام/س

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب