سرویس: سیاسی
کد خبر: 17907
|
12:52 - 1394/09/28
نسخه چاپی

رئیس دفتر نظارت بر انتخابات استان در گفتگوی تفصیلی با ایلام بیدار:

کاندیدهای منتصب به فتنه رد صلاحیت می شوند/ تبلیغات زودهنگام در شبکه های اجتماعی مصداق تخلف است/ شروع بررسی صلاحیت داوطلبان 10 روز بعد از ثبت نام

کاندیدهای منتصب به فتنه رد صلاحیت می شوند/ تبلیغات زودهنگام در شبکه های اجتماعی مصداق تخلف است/ شروع بررسی صلاحیت داوطلبان 10 روز بعد از ثبت نام
یوسف امیدی بر رد صلاحیت کاندیدهایی که مرتبط با فتنه هستند تأکید کرد و گفت: تبلیغات زودهنگام کاندیدها در پرونده بررسی صلاحیت انها تأثیر خواهد گذاشت.

گروه سیاسی ایلام بیدار::فضای کشور از امروز با اغاز ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس به صورت رسمی انتخاباتی شد و فرآیند انتخاباتی با ثبت نام از از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی کلید خورده است.

آنچه که در این میان بیشتر نمود دارد اخبار انتخاباتی است به طوری که تا پایان این فرآیند اخبار مربوط به این حوزه در کورس خواهد ماند و برای همین منظور آگاه شدن از روند انتخابات در این مدت برای مردم امری بدیهی به نظر می رسد.

همانطور که از چند روز گذشته شاهد بودیم کار ثبت نام از داوطلبان خبرگان رهبری آغاز و از امروز نیز کار ثبت نام از داوطلبان مجلس اغاز شده است.

برای همین منظور و آگاه شده هر چه بهرت با فرآیند انتخابات در استان ایلام با "یوسف امیدی"، رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان ایلام به گفتگو نشستیم.

وی در این گفتگو به جزئیات فرآیندت انتخابات در استان پرداخته و می گوید: زمان ثبت نام و بررسی صلاحیت ها تا 20 روز ادامه خواهد داشت به طوری که بررسی صلاحیت داوطلبان از 10 روز بعد از آغاز ثبت نام شروع می شود.

امیدی در این گفتگو بر رد صلاحیت کاندیدهایی که مرتبط با فتنه هستند تأکید کرد و گفت: تبلیغات زودهنگام کاندیدها در پرونده بررسی صلاحیت انها تأثیر خواهد گذاشت.

ادامه گفتگوی ایلام بیدار با رئیس دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان ایلام را در زیر بخوانید.

ایلام بیدار:: در ابتدا توضیحی از فرآیند انتخابات را برایمان تشریح فرمایید.

بله، در راستای برنامه های انتخابات در استان تعداد دو جدول زمانبندی شده در نظر گرفته شده که براساس آن کارها انجام خواهند گرفت، یک جدول مربوط به مجلس شورای اسلامی است و جدول دیگر مربوط به انتخابات مجلس خبرگان رهبری است؛ در این زمینه بعضی از بازده های زمانی در هر دو انتخابات مشترک است اما برخی از بازده های زمانی نیز جدا هستند و کار انتخابات مجلس شورای اسلامی از 28 خرداد ماه سال جاری با اعلام استعفای داوطلبان از سوی وزیر کشور شکل گرفت.

در این راستا یک بازده زمانی هفت روزه برای افرادی که قصد شرکت در انتخابات را داشته اند در نظر گرفته شد تا براساس ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی استعفای خود را اعلام کنند و چنانچه کسی مشمول قانون ماده 29 است و در ان بازده زمانی اعلام شده در خرداد ماه استعفا نداده حق ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی را ندارند، فهرست مقامات و مناصبی که در ان بازده زمانی باید استعفا می دادند در ماده 29 موجود است و تعدای از ان کشوری و تعدادی نیز استانی هستند.

آغاز ثبت نام داوطلبان مجلس از امروز

علاوه بر این از امروز نیز کار ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس نیز اغاز شده و نیز براساس برنامه ثبت نام از کاندیدهای مجلس خبرگان رهبری نیز در حال انجام است؛ امروز نیز تشکیل هیپت اجرایی است منتها چون هفته گذشته روز تشکیل هیئت اجرایی مجلس خبرگان بوده وبراساس هماهنگی هیئت اجرایی نیز تشکیل شده لذا همان هیئت اجرایی مجلس شورای اسلامی نیز می باشد و معتمدین هیئت های اجرایی هم در انتخابات مجلس و هم در انتخابات خبرگان رهبری مشترک هستند و تنها اعضای اداری انها با هم تفاوت دارند.

در کل یک هیئت اجرایی وجود دارد منتها اعضای آن در دو انتخابات تفاوت دارد در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تعداد سه عضو ادرای از فرماندار و دادستان دادگستری استان و نیز مدیر کل ثبت احوال استان و در انتخابات مجلس شورای اسلامی اعضای اداری عبارتند از فرماندار و رئیس اداره ثبت احوال شهرستان و نیز نماینده شورای شهرستان که در بخش نماینده شورای اسلامی بخش است.

تعداد هشت نفر معتمد هم تشکیل شده و کارهای اجرایی از جمله تعیین شعب و محل آن و انجام تمهیدات انتخابات و کلیه کارهایی که باید در راستای انتخابات انجام بگیرد از جمله تعیین عوامل اجرایی همه بر عهده هیئت اجرایی انتخابات است که ریاست آن بر عهده فرماندار است.

زمان بررسی تأیید صلاحیت ها

در بحث مجلس شورای اسلامی بعد از تبت نام کار بررسی صلاحیت کاندیدها از 10 روز بعد از ثبت نام شروع می شود و از تاریخ پنجم دی تا 14 دی بررسی کار صلاحیت داوطلبان مجلس در هیئت اجرایی مراکز انتخابیه در ایلام و دهلران انجام می گیرد؛ در این زمینه تعداد 10 روز برای بررسی صلاحیت ها و نیز 10 روز بعدی جهت بررسی صلاحیت ها در نظر گرفته شده و در مجموع 20 روز برای ثبت نام و بررسی صلاحیت کاندیدها در نظر گرفته است.

در تاریخ 28 بهمن نیز از سوی شورای نگهبان اسامی قطعی تأیید صلاحیت شده بعد از شکایت ها اعلام خواهد شد و نیز بعد از آن تبلیغات کاندیدها شروع و تا روز ششم اسفند ماه ادامه دارد و البته تبلیغات در روز ششم ممنوع می شود و روز هفتم اسفند نیز با سرافرازی هر چه تمام تر انتخابات مجلسو خبرگان و رهبری برگزار می شود؛ تفاوت انتخابات مجلس شورای اسلامی با خبرگان رهبری در این است که در انتخابات مجلس شورای اسلامی هفت روز مهلت تبلیغات داریم و در انتخابات مجلس این عدد به 14 روز می رسد ضمن اینکه بررسی داوطلبان خبرگان رهبری مستقلا به وسیله فقهای شورای نگهبان اجام می گیرد، محل ثبت نام برای کاندیدهای مجلس و خبرگان نیز فرمانداری های مراکز انتخابیه و وزارت کشور است

ایلام بیدار:: چنانچه انتخابات به دور دوم کشیده شود، انتخابات مرحله دوم چه وقت برگزار می شود؟

چنانچه انتخابات به دور دوم کشیده شود معمولا یک ماه بعد از تأیید آخرین انتخابات مرحله دوم برگزار می شود که مدارک بررسی صحت انتخابات در هیئت اجرایی بررسی می شود و به وسیله هیئت نظارت استان ارسال می شود، در این زمینه یک ماه برای اعلام نهایی و یک ماه برای اعلام امادگی وزارت کشور و در مجموع در اواخر فروردین ماه سال 95 یا اوایل اردیبهشت ماه سال 95 برگزار می شود.

ایلام بیدار:: در حال حاضر و در قبل مشاهده شده برخی داوطلبان در اقدام به تبلیغات زودهنگام به خصوص در فضای مجازی کرده اند، برخوردها با این نوع تخلفات چگونه خواهد بود؟

نقشه های مختلفی که امکان تبلیغات کاندیدها در ان وجود داشته باشد از جمله فضای مجازی رصد می شود و بررسی های لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.

این تخلفات در پرونده آنان ثبت خواهد شد و مورد توجه قرار خواهد گرفت و علاوه بر فضای مجازی در رسانه و مطبوعات نیز و اماکن عمومی چنانچه کسی اقدام به تبلیغات زودهنگام نماید یا با ارسال پیامک و انتشار کارت ویزیت نماید مصداق بارز تخلف هستند و چنانچه مشاهده شود بعنوان مورد تخلف در پرونده کاندیدها ثبت خواهد شد.

تنها چیزی که در استان با تسامح قبول شده تبلغات در منزل بدون اعلام و بدون انتشار پیامک است اگر چه در قانون نیز این مورد ذکر نشده اما با توجه به شرایط خاص استان تسامحا پذیرفته می شود.

این مورد بیشتر برای رعایت قانون و عدالت در بین افراد است و تبلیغات به اشکال دیگر ممنوع است.

ایلام بیدار:: وضعیت کاندیدهایی که منتصب به جریان فتته باشند چگونه خواهد بود؟

افرادی که در فتنه مخصوا کسانی که همراه فتنه بودند بعد از تعیین تکلیف و اتمام حجت رهبری در نماز جمعه معروف سال 88 و اصرار بر حضور در جریان فتنه داشتند این وضعیت آنها مورد توجه ویژه قرار می گیرد و جزء کسانی هستند که رد صلاحیت می شوند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب