سرویس: بین الملل
کد خبر: 17744
|
10:01 - 1394/09/17
نسخه چاپی

بررسی ایلام بیدار از گزارش اخیر آمانو

دیپلماسی خنده اتهامات آژانس را پاک نمی کند

دیپلماسی خنده اتهامات آژانس را پاک نمی کند
گزارش آمانو نشان داد نه تنها با دیپلماسی خنده نمی توان اتهامات آژانس را پاک کرد بلکه باعث تندتر شدن اتهامات به سمت ایران می شود.

گروه سیاسی ایلام بیدار::آخرین گزارش رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی منتشر شد که تحت تأثیر انتقادات فراوانی قرار گرفت.

با توجه به روند خوب همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز اجرای برجام انتظار اینکه آژانس گزارش منصفانه تری را گزارش می کرد بیش از گذشته بود.

علیرغم اینکه در گزارش های قبلی آژانس که ایران را مورد اتهام قرار داده بود و نتوانسته بود آن اتهامات را به اثبات برساند این بار نیز دست به ارائه گزارشی خلاف واقعیت کرده است.

اگر چه انتظار از آژانسی که دست پروده غرب است بیش از این نیست اما با توجه به اعتمادسازی های ایران در مراحل مختلف به خصوص در اجرای بعد از برجام نباید این گزارش ها باز تحت تأثیر کشورهای غربی قرار گیرد.

در این زمینه آژانس در این گزارش ایران را متهم به این کرده که در سال 2005 تا 2009 یک وسیله انفجاری هسته‌ای را در دست ساخت داشته و این در حالی است که ایران همیشه اعلام کرده که به دنبال ساخت بمب ها و وسایل انفجاری هسته ای نبوده است.

این گونه اتهامات نیازمند شواهد است که آژانس از ارائه آنها ناتوان مانده است، اما آنچه که باید به آن اشاره کرد این است با توجه به دیپلماسی دستگاه وزارت خارجه در این مسیر مذاکرات و نیز اعتماد متقابل به طرف غربی و آژانس اما باز هم شاهد این هستیم که گزارش های ارائه شده حکایت از بی اعتمادی به طرف مقابل علیرغم اعتمادسازی های ایران دارد.

برجام و یا بدجام، در عین خود نه تنها گرهی از کینه های طرف مقابل باز نکرد بلکه نتیجه اعتمادسازی به غرب را در گزارش آمانو نشان داد.

گزارش آمانو نشان داد نه تنها با دیپلماسی خنده نمی توان اتهامات آژانس را پاک کرد بلکه باعث تندتر شدن اتهامات به سمت ایران می شود.

گزارش آژانس را نشان‌دهنده رفتارهای دروغین غرب با ملت ایران است

در همین رابطه برخی مسئولان کشور نیز نسبت به گزارش آمانو واکنش نشان دادند و در این رابطه رئیس مجلس گزارش آژانس را نشان‌دهنده رفتارهای دروغین غرب با ملت ایران دانست و گفت: گزارش اخیر آژانس گرچه به برخی دعاوی غیرمستند اشاره داشته است.

وی اظهار کرد: حال جای این همه سؤال وجود دارد که این همه سر و صدا و تحریم‌ها که آمریکا و غرب در سال‌های اخیر به راه انداختند صرفا بر اساس ادعای حداکثر تحقیق در این امور بوده است. چه توجیهی برای تحریم‌ه می‌توانند با این گزارش بیان کنند.

رئیس مجلس افزود: این گزارش نشاندهنده رفتارهای دروغین و ستم غرب نسبت به ملت ایران در سال‌های اخیر است.

لاریجانی ادامه داد: امیدواریم شورای حکام بر اساس گزارش اخیر آژانس پرونده‌سازی ساختگی علیه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را مختومه کند و راه را برای اجرای توافق هسته‌ای فراهم سازد.

گزارش آمانو ناقص، غیرقابل قبول و مردود است

"علی شمخانی"، دبیر شورایعالی امنیت ملی نیز نسبت به این بخش از اظهارات آمانو انتقاد دارد. وی می گوید: بخش‌هایی از گزارش آمانو ناقص، غیرقابل ‌قبول و مردود است.

وی گفت: اگر چه این گزارش در پاره‌ای موارد ناقص، غیرقابل قبول و مردود است لیکن بندهایی از آن ضمن تایید عدم انحراف در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی به‌صورت صریح نشان‌دهنده باطل بودن ادعاها و اتهاماتی است که طی ۱۱ سال گذشته از سوی برخی کشورها در این زمینه مطرح می‌شد.

راهی برای اصلاح گزارش آژانس باقی نمانده‌ است

دکتر فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل سیاست خارجی و استاد دانشگاه تهران درباره گزارش آمانو انتقادات جدی مطرح کرده است.

وی می گوید: طرف مقابل ما را متهم می‌کرد به اینکه فعالیت‌هایی برای ساخت سلاح هسته‌ای انجام می‌دهیم و در طول 12 سالی که مذاکرات هسته‌ای به طول انجامید بحث اصلی همین موضوع بوده است.

 ایزدی افزود: این گزارش آژانس بدون آنکه دلیل یا شواهدی ارائه دهد، در رابطه با دعوا بین ایران و غرب حکم صادر کرده و حکم را هم علیه جمهوری اسلامی صادر کرده، هرچند آقایان بگویند نقاط سفیدی هم در این گزارش دیده می‌شود.

 این کارشناس مسائل سیاست خارجی می افزاید: آژانس اعلام کرده است این حکم، حکم نهایی است و این بدین معنی است که هیچ راهی برای اصلاح گزارش آژانس باقی نمانده‌ است. وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه این گزارش، گزارش نهایی است، این قابلیت را دارد که نهادهای معاند جمهوری اسلامی بعدها بتوانند از آن به عنوان یک سند بین‌المللی برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان استفاده کنند و در واقع متهم کردن جمهوری اسلامی به تلاش برای دست‌یافتن به سلاح‌های هسته‌ای به عنوان یک نکته منفی در کارنامه کشور ما ثبت خواهد شد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب