سرویس: استان ایلام
کد خبر: 16211
|
08:28 - 1394/06/17
نسخه چاپی

مجلس در بررسی "برجام" باید ایفای نقش کند

مجلس در بررسی "برجام" باید ایفای نقش کند
گروهی قصد دارند برجام بدون هیچ قید و شرطی اجرا شود.

به گزارشایلام بیداربه نقل ازآبدانان خبر، "برجام" از دیدگاه حقوقی جزء معاهدات بین المللی قرار می گیرد، بر اساس اصل 77 قانون اساسی "عهدنامه ها" ، "مقاوله ها" و قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

عهدنامه، معاهده بین المللی، معادل(treaty) "اعم از کنوانسیون ، پروتکل و قرارداد بین المللی" است و خودبه خود با وسعتی که در معنای آن لحاظ شده است ،سه نوع مقاوله نامه، قرارداد و موافقت نامه را در بر گرفته ، قانون گذار  به جهت دغدغه ای که داشته انواع آن را نیز ذکر کرده است تا هیچ تردیدی در استعمال واژه عهدنامه باقی نگذارد.
بنا بر این طبق اصل 77 عهدنامه وقتی در ایران قابل اجرا و الزام آور است که مصوب مجلس شود ،وگرنه هیچ اعتباری ندارد.
"برجام" یا برنامه جامع مشترک، ماهیتی سیاسی- حقوقی دارد که تصویب آن از سوی مجلس ضروری است و گروهی که نمی خواهند مجلس به برجام وارد شود ،قصد دارند برجام بدون هیچ قید و شرطی اجرا شود و آمریکایی ها به هرشکل که بخواهند آنرا اجرا کنند و موجب محدودیت این موضوع شوند.
بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری ، در موضوع بزرگی چون مذاکرات هسته ای و برجام ناشی از آن، مجلس شورای اسلامی نقش بی بدیلی می تواند داشته باشد، مجلس در بررسی "برجام" باید حضور داشته باشد و نقش ایفا کند و نباید مجلس را در موضوعی به این مهمی کنار گذاشت.
به دلیل اینکه در برجام موضوع پروتکل الحاقی وجود دارد ، طبق قانون دولت مکلف است برای اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از مجلس اجازه بگیرد.
حجت الاسلام "حسین حاجیلری" امام جمعه آبدانان در جمع مردم آبدانان با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، نقش مجلس و نماینده گان مردم را در بررسی برجام مهم عنوان کرد و گفت: مجلس نباید در بحث بررسی برجام منفعلانه عمل کند.
دکتر "علی محمد احمدی"، نماینده مردم حوزه جنوب استان ایلام در مجلس شورای اسلامی و یکی از امضاء کنندگان بیانیه برای ارجاء "برجام" به صورت لایحه به مجلس ، گفت: وقتی آمریکا می گوید کنگره باید برجام را بررسی کند ، پس طبیعی است که ما هم باید این توافق را در مجلس در فرایند قانون گذاری قرار دهیم.
وی بیان کرد: مقوله مذاکرات هسته ای و برجام ،موضوعی است که بررسی آن با وحدت، عقلانیت و حساسیت بلایی انجام می شود.
احمدی اظهار کرد: با وحدت می توان از منافع ملی در تمام حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دفاع کرد.
نماینده مردم حوزه جنوب استان ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: به یاری خدا دولت و مجلس و سایر دستگاهها به دنبال وحدت رویه برای حصول نتیجه و منافع ملی در مذاکرات هستند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب