سرویس: استان ایلام
کد خبر: 14529
|
09:19 - 1394/03/17
نسخه چاپی

گفتگویی بی ثمر؛چرا مسئولان توپ را به زمین یکدیگر می اندازند

شوهانی:گفته های ابتکار صحت ندارد/مروارید:کار از پایه خراب است

شوهانی:گفته های ابتکار صحت ندارد/مروارید:کار از پایه خراب است
استاندار ایلام گفت: با توجه به وجود 64 هزار هکتار جنگل در استان ایلام حتی یک بالگرد آب پاش برای مواقع اضطراری در این استان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسیایلام بیدار،گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با حضور مسئولان کشوری،محمد رضا مروارید استاندار ایلام و احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

خداکرم جلالی  معاون وزیر جهاد کشاورزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما  گفت: حدود 500 نفر از این تعداد به صورت قراردادی و غیر رسمی همکاری می کنند و برای هر 65 هزار هکتار یک نفر محافظ داریم در حالیکه  برای هر 10 هکتار باید یک نفر باشد.

جلالی همچنین قانون مبارزه با متخلفان  در حوادث آتش سوزی جنگل ها و عرصه های منابع طبیعی و قطع درختان و تصرف عدوانی منابع طبیعی را غیر کارآمد دانست و گفت: لایحه ای برای ارتقاء  حفاظت از منابع طبیعی در دولت در دست بررسی است که پس از نهایی شدن  به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد .

وی با اشاره به حوادث اخیر آتش سوزی عرصه های جنگلی در استانهای ایلام ، مازندران ، گلستان ولرستان  گفت : نیروهای مردمی با حداکثر ظرفیت  همکاری کردند اما  به علت نبود تجهیزات  فنی و امکانات زیرساختی دیرتر این آتش سوزیها کنترل و مهار شد .

وی افزود : توان  حفاظت از منابع طبیعی خیلی ضعیف است و باید ناوگان زمینی و هوایی مهار آتش سوزیهای عرصه های جنگلی و منابع طبیعی تقویت شود .

جلالی گفت: همچنین باید در میان مردم برای حفاظت از این منابع طبیعی فرهنگ سازی شود  و متاسفانه 95 درصد  نقش عوامل انسانی  در این آ‌تش سوزیها  غیر عمدی و حدود 5 درصد آنها  عمدی است  و اگر فرهنگ سازی شود  و بی احتیاطی ها به صفر برسد  این  حوادث هم  به حداقل خواهد رسید .

معاون وزیر جهاد کشاورزی هم درباره  همکاری سازمان  محیط زیست و مدیریت بحران  و همچنین هلال احمر گفت: مهم نیست که  کدام عرصه  از آن کدام سازمان است بلکه باید در چنین مواردی  همه دستگاهها همکاری کنند  چون این عرصه ها  میراثی ارزشمند  برای همه  است .

احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی هم از ناکارآمدی دستگاههای اجرایی در کنترل به موقع  آتش سوزیها  انتقادکرد و گفت : اینکه گفته می شود حضور گردشگران و بی احتیاطی تفریح کنندگان باعث این آتش سوزیها می شود  در منطقه ایلام  که در هشت نقطه حادثه آتش سوزی رخ داد  این مطلب درست نمی کند  .

شوهانی گفت : در این عرصه ها نه عشایر حضور داشتند و نه مردم رفته بودند.

وی تصریح کرد: استان ایلام  باید همانند  استانهای دیگر و خوزستان  مورد توجه دولت باشدو با توجه  به زلزله های اخیر در این استان و همچنین مرزی بودن ایلام  و با توجه به نا امن بودن  بخشی از عراق ضروری است که در استان ایلام  ساختار توانمندی برای مدیریت  بحران ایجاد کنیم.

شوهانی گفت : اینکه خانم ابتکار می گوید  نقش عوامل انسانی در این حوادث زیاد است  صحت ندارد  و در مناطق جنگلی  ایلام که گرفتار آتش سوزی شد کسی حضور نداشت که به آنها نسبت دهیم و متاسفانه یک پنجم درختان  بلوط در زاگرس خشک شده  است و نباید  مسئولان دولتی یکدیگر را متهم کنند .

نماینده مردم ایلام گفت : اگر هم خلاء قانونی وجود دارد  مجلس شورای اسلامی آماده همکاری است .

شوهانی افزود : در حادثه آتش سوزی جنگل های ایلام یک فروند بالگرد در روز دوم  به منطقه آمد که  کمک جدی هم نکرد و حضور مردم  بسیار موثر بودکه  جا دارد از همه آنها تشکر کنیم .

وی گفت : ایلام 430 کیلومتر مرز دارد اما چرا سازمان هلال احمر حتی یک  فروند بالگرد در استان  مستقر نمی کند.

شوهانی از مسئولان  استان ایلام  هم خواست بسترها و زیرساخت های لازم را برای مدیریت به موقع بحران اعم از زلزله، آتش سوزی و دیگر موارد  ایجاد کنند .

استاندار ایلام: حتی یک بالگرد آب پاش هم نداریم

استاندار ایلام گفت: با توجه به وجود 640 هزار هکتار جنگل در استان ایلام  حتی یک  بالگرد آب پاش برای مواقع اضطراری  در این استان وجود ندارد .

 محمد رضا مروارید  در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در خصوص آتش سوزی جنگل های استان ایلام افزود: جنگلهای زاگرس به عنوان سرمایه عظیم  در کشور شناخته می شود که بهترین بخش آن در استان ایلام واقع شده است .

وی افزود : با توجه به تغییر اقلیم در سالهای گذشته  در این جنگل ها و مسئله خشکسالی باید یک کار اساسی و همانند مسئله دریاچه ارومیه  با اختصاص بودجه ای مناسب اقدام به حل مشکل در این منطقه شود .

مروارید با اشاره به زمان مسئولیتش در سازمان منابع طبیعی در این استان  گفت: در آن سالها  باوجود وقوع جنگ  یک مورد آتش سوزی هم در استان نداشتیم اما در حال حاضر باتوجه به ظرفیت 15 تا 20 درصد  درختان خشک در جنگ های این استان  امکان  وقوع  آتش در هر زمان وجود دارد .

استاندار ایلام  خاطر نشان کرد: با توجه به  وجود 64 هزار هکتار جنگل در این استان  لزوم وجود یک بالگرد  آب پاش در این مواقع ضروری است .

وی با اشاره به کمک های مردم  برای اطفای حریق در این مدت گفت: باید در این زمینه کار اساسی انجام شود.

مروارید  تاکید کرد: در این دو سه روز مشخص شد که امکانات در این زمینه  در استان بسیار کم است  و در این مواقع  مردم به ما کمک کردند.

وی افزود : در اداره کل  محیط زیست استان ایلام تنها  یک نفر کار می کرد که آن هم  به خاطر پرداخت نشدن یک سال حقوقش در حال حاضر به صورت داوطلبانه  در حال ادامه  همکاری است .

استاندار ایلام در خصوص نبود بالگرد در روز اول آتش سوزی در این استان گفت : متاسفانه  یک بالگرد در استان  وجود داشت که آن هم متعلق به سازمان هلال احمر بود و هلال احمر هم معتقد بود باید  ابتدا قرارداد بسته و بعد بالگرد به ما داده شود .

مروارید در پاسخ به سوالی مبنی بر نبودمدیریت بحران  در چنین وضعیتی در استان گفت: مدیریت در زمانی معنا پیدامی کند که امکانات وجود داشته باشد  .

وی در خصوص وضعیت  فعلی آتش سوزی در این استان گفت: عصر امروز 30 هکتار از جنگل که قبلاً آتش گرفته بود  در اثر وزش باید دوباره شعله ور که با همکاری مردم  کنترل و خاموش شد .

مروارید افزود: در برخی از نقاط لکه هایی فعال دیده می شود که باید فردا  با همکاری ارتش از طریق بالگرد  این نقاط خاموش شوند.

استاندار ایلام در خصوص دلایل آتش سوزی گفت : همه چیز مثل پوشش خشک کمک به ‌آتش سوزی کرده است که باید با مدیریت از وقوع اینچنین رخدادهایی جلوگیری کرد .

وی در ادامه  خاطر نشان کرد: با سازماندهی مردم و همچنین  عشایر و با آموزش مناسب می توان  اینگونه امور را مدیریت کرد  .

تیموری نماینده سازمان محیط زیست  دیگر مهمان  برنامه  با حضور در استودیو گفتگوی ویژه خبری در این خصوص گفت : در ایلام بیش از 90 هکتار جنگل وجود دارد که از لحاظ اطفای حریق  باید از همه ظرفیت ها  استفاده شود اما  آنچه که  مد نظر رئیس سازمان  در اظهاراتش بوده  5 هکتار از این جنگل ها زیر نظر سازمان محیط زیست است .

تیموری  افزود : در سطح کشور 2500 نفر محیط بان داریم  که در حال فعالیت هستند .

وی با اشاره به اعتبارات  سازمان محیط زیست درسال 93 گفت : اعتبار این سازمان  در سال 93 دو هزار میلیارد و 500 میلیون تومان  برای 19 استان بود که البته  بالگردی برای اطفای حریق نداریم.

تیموری خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته  بیش از 19 استان سابقه اطفای حریق داشتند.

وی گفت : بعد از گذشت 30 سال  امسال  مانور اطفای حریق به عنوان دستورالعمل منظم در برنامه کاری 19 استان قرار گرفته و تا به حال در 4 استان اجرایی شده است .

تیموری با اشاره به همکاری استانهای همجوار ایلام در اطفای حریق گفت : آموزشهای مناسبی که در مانور اطفای حریق به نیروها  داده شد کمک شایانی در خاموش کردن آتش  در جنگل های استان ایلام کرد .

نماینده  سازمان محیط زیست  گفت: ما مجوز استخدام در بسیاری از این نقاط را نداریم و بسیاری از مناطق  محیط بان ندارد.

وی با اشاره به بودجه این سازمان در سال جاری افزود: بودجه سازمان صرف خرید امکانات اولیه و تجهیزات فردی برای محیط بانان می شود و مبلغی برای ساماندهی تجهیزات پیشرفته مانند بالگرد  نمی ماند .

تیموری افزود: از مجلس می خواهیم  بودجه  سازمان ، منابع  طبیعی و دیگر مراکز را تفکیک و مشخص کند.

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد