سرویس: سیاسی
کد خبر: 13869
|
09:37 - 1394/02/08
نسخه چاپی

نایب‌رئیس اول مجلس:

تصدی‌گری دولت بزرگ‌ترین مانع اشتغال جوانان است

تصدی‌گری دولت بزرگ‌ترین مانع اشتغال جوانان است
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تصدی امور غیرحاکمیتی از سوی دولت بزرگ‌ترین مانع اشتغال جوانان کشور است و برای فراهم آوردن اشتغال باید در مسیر کوچک کردن حجم دولت و واسپاری امور به بخش غیردولتی گام برداریم.

به گزارشایلام بیداربه نقل از فارس، حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (8 اردیبهشت 94) ضمن گرامیداشت روز کارگر گفت: نهاد قانون‌گذاری مهم‌ترین وظیفه و رسالت خود را قرار گرفتن در کنار جامعه بزرگ کارگران کشور می‌داند و حمایت از این قشر فرهیخته را کلیدواژه توسعه اقتصاد ملی و افزایش اقتدار ملی تلقی می‌کند.

وی افزود: استحکام ساخت درونی قدرت در نظام جمهوری اسلامی وابسته به توجه و اهتمام ویژه به توانمندی‌های داخلی کشور است و این مهم زاییده اعتماد به نفس ایجاد شده در مردم غیور کشور به ویژه جامعه کارگران است که در پرتو پیروزی انقلاب اسلامی تحقق یافت. انقلابی که کارگران و دانشجویان، بازاریان و کارمندان و کشاورزان را در کنار یکدیگر با رویارویی نظام سلطه به بزرگ‌ترین پیروزی قرن بیستم نائل کرد.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران سیاست نگاه درون‌زا به منشاء قدرت ملی را همواره در دستور کار خود داشته است. در صحنه اقتصاد، تولید و ساخت تجهیزات و مواد مورد نیاز کشور یکی از مصادیق بارز ظهور و بروز قدرت و توان ملی است. کارگران غیور و زحمت‌کش کشورمان در این زمینه در سخت‌ترین شرایط جنگ و تحریم‌های ظالمانه در صف مقدم جبهه در ارتقای توان و اقتدار ملی بوده و هستند.

ابوترابی خاطرنشان کرد: نیروی کار در جمهوری اسلامی ایران در سایه سیاست‌های برآمده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در توسعه علم و فناوری تفاوت‌هایی ماهوی و اساسی با گذشته داشته است. بسیاری از جوانان جویای کار ما فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند. این سرمایه انسانی بی‌بدیل خمیرمایه اصلی اقتصاد دانش‌بنیان است که به تعبیر مقام معظم رهبری یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از این نیروی کار فعال و مشتاق در جهت منافع ملی و تکمیل ساختارهای اجتماعی مناسب با فعالیت‌های اقتصادی است که عملا نیروی عظیمی را در خدمت دولت و نظام به کار خواهد گرفت.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: راهبرد نظام با الهام از اقتصاد مقاومتی در این مقوله کمک به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان جدید و حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان موجود است. مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که صندوق نوآوری و شکوفایی حاصل این قانون است و تصویب اعتبارات لازم آن گام مهمی را در این زمینه برداشته است.

ابوترابی اضافه کرد: سیاست‌های اصولی دولت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صرفا محدود به ارائه تسهیلات نبوده است. ایجاد معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و مقوله بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان است.

وی افزود: برابر آمار ارائه شده در شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از سه هزار و 600 نیرو کار تحصیل‌کرده دانشگاهی مشغول به فعالیت هستند و با انگیزه و اشتیاق تحریم را عامل رشد فناوری‌های خود می‌دانند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز در کشور حدود 6 هزار شرکت فناور وجود دارد که به تدریج در حال اخذ صلاحیت دانش‌بنیان هستند، اظهار داشت: امیدوارم تا با پیوند زدن دانش با صنعت و حضور علم و فناوری در عرصه اقتصاد راه را برای تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به یک کارخانه بزرگ تولید کالای مبتنی بر علم و با بهترین کیفیت و کمترین قیمت تمام شده هموار کنیم.

ابوترابی خاطرنشان کرد: امروز حمایت از جامعه کارگران و متقاضیان کار در کشور در شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی معنا می‌شود و بزرگ‌ شدن حجم دولت و تصدی اموری که در گروه وظایف حاکمیتی تعریف نمی‌شود از سوی دولت بزرگ‌ترین مانع فراروی اشتغال جوانان کشور است برای فراهم آوردن اشتغال باید در مسیر کوچک کردن حجم دولت و واسپاری امور به بخش غیردولتی و خلق اقتصاد دانش‌بنیان گام برداریم و باید دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را در شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی کلمه در دستور کار دولت و مجلس قرار بدهیم و امیدوارم تا در سال همدلی و همزبانی در مسیر خلق اقتصادی مردم‌بنیان، دانش‌بنیان و با حضور و مشارکت آحاد ملت ایران به ویژه چهره‌های فرهیخته علمی و دانشگاهی گام برداریم. 

وی در پایان ضمن گرامیداشت روز معلم گفت: اگر امروز ملت بزرگ ایران در مسیر توسعه علمی، خلق دانش، تبدیل دانش به فناوری و تجاری‌سازی علم قدم برمی‌دارند این جامعه آموزگاران کشورند که در پرتو تلاش موفق خویش سنگ بنای او را به شایستگی نهادند. امیدوارم با الهام از جامعه فرهنگیان کشور و با تبادل نظر شایسته با نیروهای دلسوز انقلاب در این جامعه فرهیخته راه را برای ارتقای کارایی آموزش و پرورش کشور هموار کنیم و مسیر رشد و توسعه علمی کشور را رقم بزنیم.

 

انتهای پیام/ع

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب