سرویس: استان ایلام
کد خبر: 13389
|
11:45 - 1394/01/09
نسخه چاپی

مدیرکل صداوسیما مرکز ایلام:

شعار محوری سال، منشور اصلی کار رسانه‌ای در صداوسیمای ایلام است

شعار محوری سال، منشور اصلی کار رسانه‌ای در صداوسیمای ایلام است
مدیرکل صداوسیمای مرکز ایلام گفت: مسئولین ما بعضاً ظرفیت و انتقاد پذیری پایینی دارند اما تلاش می کنیم که آنان این فضا را به جهت افزایش توانمندی هایشان استفاده کنند.

به گزارشایلام بیداربه نقل ازایلام رصد، در دهه اخیر با حضور وسایل ارتباط جمعی مختلف نظیر ماهواره و اینترنت، تغییرات اجتماعی، جایگاه صدا و سیما بعنوان ایفا کننده  نقش ترویج، پاسداری، توسعه، تبیین و تشریح جامعیت و برتری دین اسلام و مبانی انقلاب اسلامی و تبیین و تشریح اندیشه های امام خمینی (ره) حکومت دینی و اصل ولایت فقیه با استراتژی جدید و نگاه به زندگی ایرانی، اسلامی بیشتر احساس می شود.

در همین زمینه گروه اجتماعی ایلام رصد ، با “حجت الله رحیم زاده” مدیرکل صدا و سیمای مرکز ایلام به گفتگویی صمیمانه نشسته است که مخاطبان بتوانند از کم و کیف برنامه های اجرایی و در پیشروی این مرکز بیشتر آشنا شوند.

 

ایلام رصد:: با تبریک سال نو و بهار فاطمی خدمت حضرتعالی وتشکر از وقتی که در اختیار ایلام رصد گذاشتید، لطفا در ابتدای بحث بفرمایید مهمترین قابلیت ها وظرفیت های استان ایلام در حوزه برنامه سازی کدامند؟

رحیم زاده::  بنده نیز به نوبه خود سال نو را به شما و مخاطبان سایت ایلام رصد تبریک عرض نموده و امیدوارم در بهار فاطمی سالی سرشار از بهترین ها داشته باشید.

استان ایلام قابلیت ها و ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه های اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد که مهمترین آن در حوزه اقتصادی در حوزه نفت و گاز و سایر منابع طبیعی خدادای است که فعلاً قسمت محدودی از این ظرفیت عظیم به فعلیت رسیده اما در حوزه فرهنگی مهمترین قابلیت ها  ظرفیت بالای  دفاع مقدس و نیز قرار گرفتن در سر راه عتبات عالیات می باشد.

در حوزه دفاع مقدس استان ایلام حدود ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که در طول آن عملیات های بسیار زیادی اتفاق افتاده و شهیدان بسیار گرانقدری تقدیم انقلاب شده است.

مهمترین موضوعی که حوزه دفاع مقدس ایلام  را بارز کرده در این است، که مردم استان همه از پیر و جوان و خرد وکلان در جنگ حضور داشتند و بارها و بارها مورد تهاجم هوایی دشمن قرار گرفتند و مردم نه تنها شهر را ترک نکردند بلکه یک لشگر آفندی راتشکیل دادند که در جبهه های میانی، شمالغرب وحوزه جنوب کشورمنشأ اثرات و عملیات های متعددی بودند.

در جبهه های ایلام عملیات های چون محرم، فتح المبین، عاشورا، والفجر۳ و۵، کربلای ۱، ضربت دوالفقار، نصر ۳  و بسیاری دیگر از عملیات های بزرگ رخ داد که موفقیت های زیادی نصیب رزمندگان کشورمان شد،  اما متأسفانه در طول دوران بعد از جنگ و تا کنون این استان مهجور مانده است.

765 (4)

 

ایلام رصد:: صداوسیمای مرکز ایلام برای معرفی حوزه دفاع مقدس استان در سطح ملی چه اقداماتی را انجام داده است؟

رحیم زاده:: رسانه ها باید کارکردها را در این مواقع نشان بدهند. استانی با این طول و عرض جغرافیایی با این همه اثرات دوران دفاع مقدس و این همه ایثارگری چرا باید در سطح کشور مهجور بماند.

لذا اصلی ترین کاری که در دوره مدیریت جدید بنده در سرلوحه کار و امورات مرکزقرار گرفته نگاه جدی است که  به حوزه دفاع مقدس شده است تا با پرداختن به حماسه ها و ایثارکری های رزمندگان دردوران دفاع مقدس بتوانیم از این ظرفیت بالقوه استفاده کرده و در جهت احیاء آن بکوشیم.

در همین راستا و با پیگیری هایی که صورت گرفت، توانستیم یک دستگاه “اس ان جی ” از سازمان تحویل بگیریم، تا بتوانیم با استفاده از قابلیت این دستگاه درهر نقطه ای که لازم است نسبت به پخش زنده اقدام نماییم.

به حول قوه الهی و مدد از شهیدان توانستیم در هفته دفاع مقدس سال ۹۳ و در مراسم میهمانی لاله ها در گلزار شهدای علی صالح (صالح آباد) با روی آنتن بردن اولین برنامه آن را افتتاح کنیم.

همچنین به همت سپاه امیرالمؤمنین جلسه ای با پیشکسوتان اطلاعات و عملیات لشکر مقتدر حضرت امیر (ع) با محوریت تکریم شهدای اطلاعات عملیات وهمچنین پیشکسوتان دفاع مقدس برگزار شد که دراین برنامه علاوه بر معنویتی که ایجاد شد توانست خیلی از افق ها را برای صداوسیمای ایلام روشن سازد و در همین همایش برآن شدیم تا به نحو احسن و ارزنده ای این محجوریتی که دفاع مقدس ایلام با آن روبرو بود را از چهره استان پاک کنیم.

در اولین اقدام از همین همایش چهار مستند وزین تهیه و در فواصل مختلف در شبکه استانی سیما پخش شد.

بعد از اجرای موفق اولین برنامه ای که همکاران ما در صداوسیمای ایلام داشتند تمام تلاش خود را بکار گرفتند تا بتوانند برنامه های شاخص استان را که برای این مردم و دیار خاطراتی را زنده می کند به روی آنتن پخش زنده ببرند.

یکی از این برنامه ها گرامیداشت ۱۹ دی ماه سالروز عملیات میمک “ضربت ذوالفقار” بود که توسط ایلات و طوایف ایلام خصوصاً ایل خزل  تحت فرماندهی ارتش رخ داده و در آن حماسه بی بدیل را خلق کردند.

که همکاران ما  با پخش زنده از یادمان شهید کشوری در منطقه عمومی میمک این مراسم را پوشش دادند.

متعاقب آن یادواره شهدای والفجر ۵ و ایل شوهان در پل لشتر نزدیکی چنگوله قدیم را داشتیم که با حضور مقامات لشگری و کشوری صورت گرفت.

این برنامه نیز توسط همکاران ما با تلاش های شبانه روزی به سرانجام رسید و توانستیم این برنامه را برای اولین بار در سطح استان ایلام پوشش زنده دهیم.

در اقدام بعدی کنگره  وزین “شهید علی غیوری زاده” در پیش رو داشتیم که به عنوان شهید شاخص بسیج عشایر کشور مطرح شده بود.

با دعوت از مهندس ضرغامی به این برنامه و همچنین اجرای کارهای هنری، جلوه های ویژه و صحنه آرایی هایی در خور و شأن این شهید والا مقام و همچنین پوشش زنده آن بر روی آنتن شبکه ملی شما و همچنین سیمای استان توانستیم در سطح ملی به آن نگاه کنیم.

IMG_6606

از این کنگره عظیم کلیپ های نیز تدوین شد که در طول شبهای گذشته از شبکه استانی پخش شد.

همکاران پرتلاش صداوسیمای مرکز ایلام علاوه بر پوشش زنده برنامه های یاد شده از دفاع مقدس در سایر برنامه هایی که به پاس گرامیداشت شهدای استان برگزار میشد حضور یافته و با پوشش مناسب کارنامه درخشانی را از خود برجای گذاشته اند.

از جمله این برنامه ها می توان به یادواره پیشکسوتان دفاع مقدس که در ملکشاهی و همچنین یادواره شهدای زمین فوتبال چوار اشاره کرد.

 

ایلام رصد:: همانگونه که شاهد هستیم چند سالی است که بازدید از مناطق جنگی با عنوان راهیان سرزمین نور در دستور کار سازمان های ذیربط قرار گرفته است از تلاش صداوسیمای ایلام در به تصویر کشیدن حضور پرشکوه مردم در این مناطق بفرمایید؟

 

رحیم زاده:: در معرفی مناطق عملیاتیاستان ایلام درقالب راهیان نور، همکاران مرکز ایلام امسال با عزمی راسخ و با تلاش های شبانه روزی خود در جهت انجام این مهم برآمدند واز صفر تا صد آن را خود صداو سیمای مرکز ایلام انجام می دهد .

در این زمینه همه بخش های مرکز اعم از صدا، سیما، خبر و فنی به صورت شبانه روزی کار می کنند تا جایی که توانستیم اکیپ مستقل و منسجمی را در منطقه شرهانی مستقر کرده و از همین مجموعه ارتباط های زنده را با سایر بخش های ملی برقرار کنیم. ما در سه نقطه  ی شرهانی در دهلران، نقطه ایثار در مهران و قرارگاه حضرت امیرالمؤمنین (ع) دربانروشان متمرکز شده ایم.  فاصله شرهانی تا ایلام حدود سیصد کیلومتر است که ما توانستیم در این نقطه و با این فاصله  پخش زنده داشته باشیم.

در حوزه صدا، رادیو ایلام ارتباط زنده با رادیوهای معارف و ملی از منطقه شرهانی برقرار کرده است.

ارتباط های ما با شبکه های ملی بسیار مهم و مؤثر است که در این ایام حجم این ارتباط ها به صورت کاملا مستمر ادامه دارد.

اکیپ پخش زنده شرهانی در روزهای آتی در نقطه ایثار مهران مستقر می شود و تا پایان نوروز  در این مکان مقدس به انجام فعالیت می پردازند.

به طور همزمان علاوه بر پخش زنده  برنامه راهیان نورسیما، در دو نطقه دیگر، همکاران ما در حوزه صدا و خبراقدام به ضبط و پخش حضور مردم در این مناطق می کنند . یعنی در سه نقطه فقط یک مرکز صدا و سیما در حال کار است در حالی که در مرز خوزستان علاوه بر شبکه های ملی (یک، دو، سه) مراکز آبادان و اهواز نیز در مناطق چزابه و شلمچه با فاصله ای در حدود ۱۰۰ کیلومتررا پوشش می دهند.

 

ایلام رصد:: در محرم و خاصه اربعین سال ۹۳ شاهد برنامه های ویژه ایصداوسیمادر استان بودیم، صداوسیما در این زمینه چه اقداماتی را برای ماندگاری این برنامه ها انجام داده است؟

رحیم زاده:: صداوسیمای ایلام در بعد برنامه های مذهبی و پوشش مناسب آنها نیز در صحنه حاضر بوده و در سالی که پشت سر گذاشتیم یک نگاه جدی به بحث عاشورا و تاسوعای حسینی داشتیم  و درپخش زنده هردو برنامه توانستیم کار ارزنده و بسیار خوبی را برجای بگذاریم.

در عاشورای امسال با توجه به اینکه دسته جات به صورت خودجوش و سازمان نیافته ای در مراسم حضور می یافتند لذا همکاران ما از این بابت برای پخش زنده آن نگرانی داشتند.که با مدد از امام حسین(ع) به دوستان و همکاران این اطمینان را دادیم که مشکلی پیش نمی آید و با دستور پخش زنده، الحمدالله توانستیم برای اولین بار به خوبی این برنامه را  به روی آنتن زنده سیما ببریم و شبکه های ملی نیز نهایت بهره برداری را از آن به عمل آوردند.

 

ایلام رصد:: در اربعین حسینی مردم استان و مرز بین المللی مهران با خیل عظیم زائرین روبرو بود و یک ظرفیتی را برای معرفی استان ایجاد کرد، صداوسیما چگونه از این ظرفیت بهره گرفت؟

رحیم زاده:: اقدام بعدی و شاهکار همکاران در مرکز ایلام در بحث اربعین حسینی و خیل عظیم عاشقانی بود که از مرز مهران برای دیدار با معشوق خود راهی کربلا شدند.

سال قبل حدود چهارصد هزار نفر از مرز مهران عبور کرده بودند و پیش بینی برای امسال حداکثر هشتصد هزار نفر بود اما به رغم این پیش بینی ها شاهد تردد نزدیک به دو میلیون نفر از مرز مهران بصورت رفت و برگشت بودیم که این خود ظرفیت بسیار عظیمی بود.

در مجموعه صداوسیما توانستیم برای اولین بار سیستم پخش زنده را در نقطه صفر مرزی در محل پایانه مهران مستقر کنیم  و از همان نقطه شروع به پخش زنده این شور حسینی کنیم.

این شور و هیجان مردمی که به سوی عتبات و کربلا راهی بود ، علاوه برشبکه  استانی ، شبکه های ملی همچون شبکه یک، دو، شبکه سه، شبکه شما، شبکه سحر و شبکه های بین المللی پوشش دادند و این جز با تلاش شبانه روزی همکارن خدوم مرکز میسر نبود.

از نکات قابل توجه این پوشش میلیونی این بود که بدلیل ترافیک سنگینی که بین مهران تا پایانه مرزی داشتیم تردد خودرویی به کل متوقف بود و همکاران بنده بیشتر تردد را بصورت پیاده انجام می دادند.

از اقدامات ارزنده همکاران فنی ما این بود که برای اولین بار تمام سیستم تولید، تدوین و پخش را در مرز مهران مستقر کردند به طوری که تصاویری که گرفته می شد همان جا تدوین، تنظیم و پخش می شد.

این اقدامات در مرز مهران و تلاش همکاران صداوسیمای مرکز ایلام در حالی انجام می شد که شبکه های ملی خیلی دیرتر به این وادی رسیده بودند و در دونقطه دیگر در مرزهای چزابه و شلمچه استان خوزستان نیز شاهد حضور دو مرکز صدوسیمای آبادان و خوزستان بودیم که با تمام ظرفیت خود کار میکردند و این فعالیت ها توسط دو قرارگاه سپاه در آن استان پشتیبانی می شد و مضافاً اینکه از تمام ظرفیت راهیان نور دراین مناطق نیز بهره می بردند.

صداوسیمای ایلام به اندک تجهیزانی که داشت بسنده کرد و تنها با مدد از صاحب کار و با حمایت سپاه و بسیج و سایر ارگان ها توانست کاری در حد ملی و آبروی استان به منصه ظهور برساند.

ایلام تنها صداوسیمایی بود که توانست با این گسترده طول و عرض جغرافیایی که از سمت گردنه قلاجه، مسیر حمیل و چراداول بعنوان ورودی این زوار در حوزه شمالی و از سمت دهلران در حوزه جنوبی حرکت  زوار را پوشش دهیم.

این توانمندی در پرداختن به حوزه معنوی تاسوعا، عاشورای حسینی و خصوصا اربعین از مهمترین برنامه هایی بود که دوستان بنده بدون هیچ نیازی به کمک از حوزه های ملی در صدا و سیما پای کار بودند وبه نحومطلوب انجام دادند.

 

IMG_0379

 

ایلام رصد:: یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری در سبک زندگی ایرانی اسلامی بوده، در این مورد چه اقداماتی داشته اید؟

رحیم زاده:: استفاده به هنگام از رهنمودهای مقام معظم رهبری در قالب باکس های برنامه ای ویژه، پرداختن به حوزه دفاع مقدس و نیز تعظیم شعائر اسلامی در کنار غنی کردن محتوایی برنامه هایی چون خانواده،کودک و جوانمتناسب با ارزش های دینی و انقلابی ، ساماندهی بسته های ویژه اذانگاهی با بهره گیری از مباحث معارفی و احکام اسلامی و اسنتفاده از ظرفیت بالای علمای دینی در ترویج مبانی دین با گویش محلی و … تنها قسمتی از برنامهیی است که در این خصوص می توان به ان اشاره کرد.

مرکز ایلام الحمدالله با همت نیروهای متخصص خود در سایر بخش ها نیز دارای موفقیت بوده تا جایی که اخیراً  دو مستند حیات در رگ های سرد و در پناه بلوط در جشنواره فیلم های مستند بین المللی که در استان خوزستان انجام گرفت به عنوان اثر برتر مشخص و موفق به دریافت تندیس و لوح جشنواره هدیه ای در حدود چهار هزار دلار شدند.

یکی از بخش های فعالیت مرکز ایلام در زمان مدیریت بنده ایجاد برنامه های متنوع در مرکز بود که از این میان و در نظرسنجی های صورت گرفته ۹۴ درصد از مردم شریف استان در بحث ساخت سریال های بومی محلی استقبال کردند.

در نظر سنجی صورت گرفته در خصوص سریال گنجی خان مشخص شد که حدود ۷۶ درصد مردم ایلام مخاطب این برنامه بودند که از این میان ۹۲ درصد از مردم از ساخت برنامه اعلام رضایتمندی کردند و ۵۷ درصد اعتقاد داشتند که این برنامه طنز هم خنده را بر لبان بیننده نشانده و هم مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را بیان نموده است.

 

ایلام رصد:: انتظار شما از حوزه رسانه ای در سایر بخش ها استان چیست؟

رحیم زاده:: همه رسانه های استان می توانند به مسابحه یک مجموعه هماهنگ و پرتلاش همراه و همگام عمل کنند تا با بیان توانمندی ها و عملکردها از یک طرف و بیان دغددغه های منطقی مردم و اطلاع رسانی به مسئولین از طرفی، امید به آینده را در بین مردم فهیم استان پررنگ کنند.

 

ایلام رصد:: جناب آقای رحیم زاده با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید درپایان اگر سوالی مدنظر شما بوده و پرسیده نشد بفرمایید.

رحیم زاده:: شعار سال جاری مقام معظم رهبری دولت، ملت، همدلی و همزبانی است، وظیفه شرعی و قانونی همه ما اصحاب رسانه عملیاتی کردن این شعار محوری است.

البته نباید نامگداری و شعار اصلی سنوات گذشته مخصوصاً اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و نیز اقتصاد مقاومتی به دست فراموشی سپرده شود.

 

انتهای پیام/ع

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد