سرویس: استان ایلام
کد خبر: 13008
|
07:10 - 1399/06/16
نسخه چاپی

کارشناس مسائل اقتصادی در مصاحبه با ایلام بیدار مطرح کرد؛

ظرفیت بالای ایلام در تحقق اقتصاد مقاومتی

ظرفیت بالای ایلام در تحقق اقتصاد مقاومتی
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در اقتصاد مقاومتی می توان براحتی بخش هایی را توسعه داد که بشود اشتغال را در آن حوزه ها ایجاد کرد.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::امروزه جمهوری اسلامی در حوزه‌های اقتصادی با مسائل و  مفاهیمی مواجه است که به هیچ عنوان تاکنون چه در عرصه‌ی نظر و در کتاب‌های درسی و چه در عرصه‌ی عمل و تجارب بشری مشابه و مابه‌ازای واقعی نداشته است.

بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلّف به نوآوری و ابتکار و نظریه‌پردازی و الگوسازی در این عرصه‌های جدید اقتصادی است.

هر کشوری که عَلم استکبارستیزی را برپا کند نیازمند چنین الگوهایی است.

یکی از این مفاهیم، «اقتصاد مقاومتی» است، این واژه با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

“اقتصاد مقاومتی” برای اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید.

در همین دیدار، مقام معظم رهبری « اقتصاد مقاومتی » را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی کشور برایی جهش » را معرفی نمودند

برای آشنایی بیشتر با این مفهوم سراغ دکتر “مهدی ویسه”، مدیر گروه پژوهشی دانشگاه ایلام رفته و در یک گفتگو صمیمی و علمی به تبیین و تشریح این موضوع پرداخته است.

در ادامه مشروح این مصاحبه تفصیلی را با دکتر “مهدی ویسه”، مدیر گروه پژوهشی دانشگاه ایلام بخوانید.

اقتصادی مقاومتی چرا و در چه برهه ای در ایران مطرح شد؟

اقتصاد و مسائل و معیشت مردم از مهمترین موضوعاتی بود که دنیای استکبار تشخیص داد با فشار در این حوزه می تواند ایران اسلامی را وادار به تسلیم کند لذا در اینجا موضوع اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و مفهوم اقتصاد مقاومتی به عنوان یک جریانی که می تواند در مقابل زیاده خواهی های استکبار جهانی قدعلم کند و در حقیقت محدودیت هایی که در حوزه های اقتصاد برای رشد و تعالی نظام جمهوری اسلامی ایران ظالمانه ایجاد کرده اند را  بتواند بعنوان یک راه کار موثر مقابله کند این نظریه جدید در حوزه اقتصاد مطرح شد.

مدل کار در اقتصاد مقاومتی

در اقتصاد مقاومتی و در کل اقتصاد باید مدل های مختلف بنا به موضوعات خاص برنامه ریزی شود و این مدل های اقتضائی باید در رابطه با موضوعات را درک کنیم و بدانیم شرایط اقتصادی یک بخش یک اقتضاء دارد و شرایط اقتصادی بخش دیگری از جامعه اقتضاء خاص خود را دارد.

این موضع یعنی آن برنامه ریزی که به طور مثال برای شهر اصفهان با زیر ساخت های خاص خود می شود برای شهر ایلام قابل تجویز نخواهد بود لذا وقتی ما به این موضوع واقف باشیم و ظرفیت های موجود خود را شناسایی کنیم و بعد براساس مزیت نسبی که کدام راهکارها و تولیدات و محصولات می تواند در این استان موجب شکوفایی بحث اقتصاد مقاومتی شود آن را توسعه و تعمیم داده و بر روی آن کار کرده و برنامه ریزی و آموزش داده و منابعی که می تواند آن را گسترش دهد تجمیع کنیم.

مزیت و راه حل تحقق اقتصاد مقاومتی را در چه می بینید؟

در اقتصاد مقاومتی می توان براحتی بخش هایی را توسعه داد که بشود اشتغال را در آن حوزه ها ایجاد کرد این موضوع بسیار مهم است که باید به عنوان یک نگرانی از ناحیه کسانی که مجال گفتن ندارند آن را مطرح کرد.

ما هر روز شاهد هستیم که نظام سلطه محدودیت های شدیدتری را بر علیه کشور ما به اجرا در می آورد و اگر ما در این زمینه برنامه ریزی نداشته باشیم با مشکلات عدیده ای در این خصوص مواجه خواهیم شد.

داشتن یک اقتصاد شکوفای اسلامی مستلزم داشتن یک نظام اداری قدرتمند و مبتنی بر شایسته سالاری است و نمی توان یک اقتصاد پویا و شکوفا داشته باشید درحالی که از ساختار نامناسب و نظام اداری ضعف داشته باشید.

توصیه من به عنوان یک فرد دانشگاهی این است که دستگاه های اجرایی بحث شایسته سالاری را در اولویت کاری خود قرار دهند و افرادی که قابلیت انجام کارهای بزرگ و توانایی تغییرات و تحولات اساسی در سازمانشان را دارند وارد عرصه مدیریت شوند.

مدیران عالی استان ها و کشور با مسئولیت پذیری بایستی این مسئله را درک کرده و بپذیرند و آن را به عنوان یک اصل قبول کنند تا به شکل واقعی راهکارها احصاء، عملیاتی شده و شاهد نتایج آن باشیم. اما اگر این مسئولیت پذیری نباشد و باور وجود نداشته باشد کارها به شکل سطحی و برای ارائه گزارش صورت می گیرد ونتیجه ای نخواهد داشت.

اخیرا نیز شاهد این بودیم که نهادهای ارزشمندی چون سپاه در حوزه اقتصاد مقاومتی گام های عملیاتی و مؤثری را برداشته است که همه نهادها چون سپاه باید وارد این عرصه شوند.

سازمان هایی که ایمان محور و معنویت گرا هستند می توانند این مسئولیت پذیری را داشته باشند تا ما در عمل شاهد فعالیت های اثر بخش در حوزه اقتصاد مقاومتی باشیم.

اقدامات دانشگاه ها را در این خصوص چگونه ارزیابی می کنید؟

در خصوص این موضوع اقدامات بسیار خوبی در دانشگاه ها صورت گرفته است تا حدی که کنفرانس هایی متناسب با توسعه این مفهوم برگزار شده است.

ابعاد این موضوع علی رغم اینکه مخالفان و موافقانی داشته باز شده و ما کاملا متوجه شدیم که یک بحث کاملا علمی و با مبانی نظری دینی و اسلامی است که ریشه در احکام متعالی اسلام دارد.

اقتصاد مقاومتی هیچ وقت از مبانی پیشرفته علمی بی بهره نیست؛  اجرایی شدن اقتصاد در بخش خصوصی یا اصل ۴۴ قانون اساسی، همه حاکی از این است که یک مبانی نظری قوی و یک اندیشه متعالی پشتوانه این موضوع است.

نقش مردم در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

باید مشارکت مردم در تصمیم گیری های اقتصادی کاملا مشهود باشد و برای این امر با آشنا کردن آنها با اهداف اقتصاد مقاومتی نسبت به تشویق برای انجام فعالیت اقدامات مؤثری صورت گیرد.

مهمترین نوع این مشارکت که بسیار ارزشمند بوده و در سطح جامعه مطرح شده؛ شرکت های دانش بنیان است.

این شرکت ها در کشور با یک بودجه مناسب وطرح شده در حوزه اشتغالزایی شکل گرفته اند که بازده مناسبی در جهت کارآفرینی و تبدیل علم به ثروت داشته اند ولی یک مشکل اساسی که وجود دارد کمبود آگاهی و مطالعه است که معمولا ۵ درصد این شرکت ها موفق می شوند و بقیه از گردونه خارج می گردند.

مهمترین حوزه فعالیتی اقتصاد مقاومتی ایلام  که درصد موفقیت بالایی دارد چه بخشی است؟

باید در استان تحت عنوان بهره مندی از مزیت نسبی بتوانیم ظرفیت هایی که قابلیت اجرایی شدن و موفقیت را دارند مثل توسعه کارگاه های کارآفرین را مد نظر داشته باشیم.

در ایلام با توجه به استعدادها و همچنین علائق مردم و ظرفیت هایی که موجود است میتوان در حوزه های کشاورزی و دامپروری از ظرفیت اقتصاد مقاومتی استفاده برد.

البته در این بخش متاسفانه با محدودیت های روبرو هستیم و می طلبد مسئولان در جهت رفع این محدودیت ها تلاش کنند.

محدودیت های موجود در تحقق این استعداد در ایلام چیست؟

در حال حاضر ما در حوزه دامپروری بهترین ظرفیت ها را داریم اما ما در این حوزه شکوفایی چشم گیری نمی بینیم و این یک علامت سئوال جدی را مطرح می کند.

در این حوزه امنیت لازم را برای توسعه فراهم نکردیم و مسئولین باید این واقعیت را درک کرده باشند.

در طی سالیان گذشته کسانی که در حوزه دامپروری فعال هستند ظالمانه از سوی افرادی مورد ستم واقع می شوند و دام هایشان مورد دستبرد قرار می گیرد که به طور مرتب یک حالت ناامنی در این حوزه شکل گرفته که هیچ کسی به سمت و سوی این کار ارزشمند نرود و تعداد محدودی هم که در این زمینه فعالیت دارند با هزینه های سنگین امنیت و تأمین آن از سوی خود مواجه اند.

این موضوع از اهمیت خاص برخوردار است و نیروی انتظامی، استانداری و مراکزی که مسئولیت دارند باید در این بخش ها برنامه ریزی کرده و میزان این امنیت را در این حوزه بالا ببرند.

استان ایلام چه نقشی می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد؟

مهمترین ظرفیتی که در استان داریم نیروی انسانی کارآمد و با دانشی است که حجم زیادی از جمعیت را شامل شده و همین جمعیت خود درصد بالایی از بیکاری استان را نیزتشکیل می دهد.

همچنین ظرفیت های ارزشمندی چون گاز، پتروشیمی و پالایشگاه در استان وجود دارد که به راحتی می توانند در حوزه اقتصاد مقاومتی مؤثر واقع شوند ظرفیتی که حتی برای مراکز دانشگاهی و مدیران عالی استان ظرفیت های ناشناخته ای محسوب می شوند.

لذا با شناخت این استعدادها و ظرفیت ها می توانیم در صنایع پایین دست بسیاری از جوانان را به کار بگیریم و این مستلزم این است که ما نسبت به ظرفیت های این صنایع آشنایی پیداکرده مدیران ما این صنایع را بشناسند و زمینه سرمایه گذاری در این حوزه را از سوی منابع انسانی کارآمد موجود و با حمایت های مالی و در اختیار گذاشتن وام های مناسب ایجاد و تقویت نماییم.

صحبت پایانی خود را در این زمینه بیان فرمایید.

به شکل منطقی و شرافتمندانه و با اقتدار تمام این مسئله را می پذیریم که باید با دنیای خارج در ارتباط باشیم و همه عقلای عالم این را می پذیرند اما القاء این موضوع که اگر ما از ناحیه نظام سلطه و استکبار دچار محدویت شده و نتوانیم با آنها ارتباط داشته باشیم باید نگران بوده و از آن بیم داشته باشیم.

چرا که بحث درون گرایی و تکیه بر توانمندیهای داخلی این موضوع را به راحتی خنثی می کند و با وضعیتی که بر کشور ما حاکم است اعم از اقلیم مناسب چهار فصل و نیروی انسانی توانمند و با دانش کافی و مردمی که مسئولیت پذیریشان در برهه های مختلف اثبات شده است را نباید نادیده بگیریم.

لذا القاء این بحث که عدم رابطه با آمریکا کشور را دچار چالش و بن بست خواهد کرد حرفی بسیارغیر منطقی است و با آن مخالف هستم.

با عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری و تبیین عالمانه ایشان از اقتصاد مقاومتی ما قادر خواهیم بود از این وضعیت با سرافرازی بیرون آییم .

مسئولین باید با برنامه ریزی های دقیق و عالمانه و بهره مندی از مدیران شایسته و توانمند که بتوانند تحول آفرینی کنند و از منابع محدود بهره وری بالا را سبب شوند بر این مشکلات فائق آیند و تکیه بر داخل چه از لحاظ فردی چه سازمانی و چه حکومتی اصلی پذیرفته شده و قابل اتکا است.

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب